Rozhovor
s brněnským biskupem Mons. Vojtěchem Cikrlem, který je při
České biskupské konferenci mimo jiné zodpovědný za péči o
rodinu.
Téma:
o petici Národního centra pro rodinu proti přijetí zákona o registrovaném
partnerství osob stejného pohlaví.
V případě přijetí zákona o registrovaném partnerství
by šlo o čin, který svým způsobem může přinést společenské
komplikace, eventuálně nebezpečí, které by bylo zaměřeno
vůči rodině. Rád bych upozornil na jednu věc: minorita homosexuálně
orientovaných osob se domáhá něčeho, co jiné osoby nemají. Pokud
je mi známo, neexistuje u nás zákon
o manželství, ale pouze zákon o rodině. Mimořádné
právní postavení je delegováno rodině a manželům, protože zakládají
nebo se snaží založit prostředí,
v nemž přijdou na svět děti, na
jejichž kvalitní výchově má společnost eminentní zájem. Zákon
chrání rodinu a v rámci zákona o rodině definuje manželství.
Vznikne-li zákon o registrovaném partnerství a bude-li jeho znění
podobné, jako bylo v minulých návrzích, pak tady vznikne precedens v tom
smyslu, že na základě sexuální orientace získají určité osoby
právní výhody. To náš právní řád dosud nepoznal.
Jakým způsobem jste se vy, biskupové, dozvěděli o připravovaném návrhu zákona o registrovaném partnerství osob stejného pohlaví? Dostali jste tyto informace od osob z právnických kruhů nebo z kruhů politických?
„Tyto informace přišly z politických kruhů, protože šlo
o věcný návrh zákona, který vyšel z vlády, čili to bylo
publikováno, a tak jsme se o tom dozvěděli. A vlastně tomu předcházely
i dvě další vlastně takové akce, které měly tento zákon
prosadit už v minulosti.“
Není to tedy první pokus prosadit do legislativy
České republiky návrh zákona,
který by prakticky zrovnoprávnil manželství a homosexuální svazky. Národní
Centrum pro rodinu při České biskupské konferenci před prázdninami
rozeslalo petici, která je k dispozici např. v katolických kostelích. a je možné
se k ní dosud připojit. Petice vyjadřuje stanovisko katolické církve
vůči tomu navrhovanému zákonu, tedy zamítavé stanovisko.
V petici
šlo o dvě věcí: Jednou z nich bylo vyvolat diskuzi o tomto zákoně.,
aby o něm lidé přemýšleli. A další věc byla prezentovat
i stanovisko církve k rodině a vystoupit
na její podporu..
Musím říct, že mě
překvapila nečekaně velká až neobvyklá společenská
odezva na zveřejnění toho, že vláda projednala návrh tohoto zákona.
To znamená, v médiích se objevily články, které zdůvodňují
a zdůrazňují potřebnost takového zákona. Byly v mnohem větším
počtu než články obhajující opačné stanovisko. V článcích
na podporu přijetí tohoto zákona bylo dokonce možné
vysledovat i nátlakové přístupy. Objevily se bohužel i takové přístupy,
které se dají pojmenovat jako zkreslování faktu.
V
čem vidíte ten nátlak a v čem spočívalo zkreslování skutečnosti?
Je to nátlak nepřímý, ale velmi účinný.
Nazval bych to koncepce diskriminace. Ve všech těch článcích, ale i
ve všeobecném podvědomí se podařilo vybudovat názor,
že homosexuálně orientovaní
občané jsou diskriminováni. Tato představa diskriminace má působit
emočně a z gayů a
lesbiček dělá větší oběti než je
fakty doložitelné.
Víme, že
už v roce 1961 byl zrušený zákon, který kriminalizoval
homosexualitu. I veřejné mínění je stále tolerantnější a
homosexuální občané nejsou a nesmějí být veřejně
diskreditováni. Toto stanovisko zaujala oficiálně i katolická církev ve
dvou dokumentech v 70. a 80. letech a zastává ho zcela jednoznančně
i Katechismus katolické církve.
Katechismus katolické církve zamítá jakýkoliv náznak diskriminace těchto
lidí. Což se ve vědomí veřejnosti prezentuje zcela opačně,
je to chápáno, jako že věřící se naopak stavějí proti
homosexuálům Znovu opakuji,
toto rozhodně není pravda. A v katechismu katolické církve se dále
říká, aby lidé, kteří si svůj homosexuální stav nezvolili nějakým svým rozhodnutím, ale takto se
narodili a mají homosexuální sklony, aby byli přijímáni s velkou
úctou a soucitem, dokonce se tam říká, že mají být přijímáni s velkým
jemnocitem. A to se netýká jen kněží, kteří je duchovně
vedou a radí jim. To se týká každého člověka. Každý má tyto
osoby přijímat s úctou a jemnocitem.
Je však nutné
rozlišovat homosexuální sklon a homosexuální chování. Církev nikdy
nebyla proti těm, kteří se narodí jako homosexuálové, ale
neakceptovala homosexuální chování.
Církev uznává svobodu každého člověka v jeho
rozhodování a respektuje svobodnou vůli každého jednotlivce, jak se
chce chovat, ale neznamená to, že takové chování může podporovat. Je
potřeba jasně říct, že homosexualita je určitá struktura
osobnosti, která není schopna tíhnout k objevování myšlení a života druhé
poloviny lidstva. Že netíhne k opačnému pohlaví, že ho nevnímá jako
něco, co ji může doplnit. S
těmito lidmi církev hluboce soucítí, ale není možné přehlédnout,
že se jedná o určitý
deficit. Ostatně teprve v roce 1973 byla homosexualita Americkou
psychiatrickou asociací hlasováním
vyloučena ze seznamu nemocí.
A jaká je vaše osobní zkušenost s homosexuály?
Jako kněz jsem se samozřejmě
setkal s mnoha lidmi, kteří byli homosexuálně orientováni a
snažil jsem se je duchovně vést
k tomu, aby tento svůj stav přijali a naučili se správně rozvíjet své vztahy k druhým. A mnozí to dokázali.... Vzpomínám
například na
setkání s jednou ženou, která cítila,
že je přitahována k druhým
ženám, ale byl to u ní jenom určitý
časový úsek, a až ho překonala, tak zjistila, že není lesbická,
ale že je heterosexuální. Uzavřela manželství a je v něm
šťastná. A to manželství trvá už dlouhou dobu a stále cítí, že to
pro ni byla jen přechodná fáze.
Ale vraťme se ještě k tomu předchozímu. Mluvil jste o nepřímém nátlaku. V čem vidíte zkreslování faktů?
V zamlčování určitých skutečností. Odborníci upozorňují, že všechny výzkumy na toto téma
ukazují např. velkou problematičnost vztahu mezi dvěma muži. Křesťanská
antropologie vysvětluje tuto problematičnost tím, že sexualita zde
neslouží svému cíli. Že je v tomto vztahu převážně autoerotická
a nepomáhá tedy k rozvoji osobnosti člověka. Dokonce existují velmi
solidní výzkumy, které ukazují, že sexualita v homosexuálním vztahu
velice často nabývá forem, které se dají nazvat problematickými i z
dalších hledisek, např z hlediska zdravotního. A tím nemyslím jen na
AIDS. Zkušenosti potvrzují, že podstata homosexuálního vztahu mezi muži
postrádá jednu důležitou věc, a to je jednoznačná orientace
na věrnost. Až do roku 1981, tedy do roku, kdy byl v USA poprvé
diagnostikovaný AIDS, homosexuálové otevřeně propagovali
promiskuitu jako formu, kterou se homosexuální aktivity realizují. Tento vývoj
svým způsobem pokračuje, protože hrozba AIDS bohužel neslouží věrnosti
vztahu, ale tomu, že se hledají formy tzv. bezpečného sexu, aby dále
pokračující promiskuitní vztahy nebyly ohrožující.
Která
fakta v otázce homosexuality ještě
považujete za zkreslená?
I v našem tisku, dokonce z úst významných
politických osobností jsme mohli slyšet, že homosexuálové tvoří
desetiprocentní menšinu. Je známo,
že toto číslo pochází z USA, ale z roku 1948. Pozdější výzkumy
uvádějí čísla spíše 10x nižší, ale pořád se hovoří
o několika procentech.
V našem tisku se ale běžně operuje pojmem čtyřprocentní
menšina.
Protože jsem se o tom zajímal,
mohu říct, co jsem se dozvěděl. Toto číslo se opravdu opakuje nejčastěji a dá se říct, že vzniklo
jakýmsi hlasováním mediálních tvůrců, není podloženo žádným
výzkumem. Jenom tak pro informaci: výzkum, který byl realizován v naší
zemi dr. Weissem a kolektivem pracovníků sexuologického ústavu v roce
1994, zjistil, že v naší populaci jsou čtyři desetiny procenta mužů,
kteří sami sebe označili za homosexuálně orientované, a tři
desetiny procenta žen. Ta čísla jsou v obrovském kontrastu k tomu, co se
většinou uvádí. Problematika je totiž
složitější. Záleží na definici, jak tu konkrétní sexuální
orientaci budeme definovat. Velice kvalitní světová studie v National
Centre for Health Statistic v USA, což je prestižní instituce,
zdokumentovala, že méně než 3 % mužů ve Spojených státech mělo
v posledních 15 letech homosexuální styk. Dále uvádí, že pouze asi 50 % z
nich se označilo za homosexuálně orientované. Je rozdíl, zda někdo
přizná sexuální styk v posledních 15 letech s osobou stejného pohlaví,
a rozdíl mezi trvalou homosexuální
orientací. Může to vypovídat
o určitém stupni promiskuity, zvědavosti nebo o nějakých jiných
mimořádných okolnostech. Ne že by ten člověk musel být
homosexuální.
Křesťanská antropologie už desítky let rozlišuje
homosexuální orientaci a homosexuální chování. Do statistik se
však dostávají lidé, kteří třeba jednou v životě
experimentovali a už spadají do té kategorie, která je později
medializována jako homosexuální.
A ještě k připravovanému zákonu o registrovaném partnerství. V čem vidíte největší nebezpečí v případě jeho přijetí?
Každý zákon je vždycky určitou směrnicí, jak se má člověk chovat. A jestliže mnoho mladých lidí, kteří zatím nemají ustálenou svou sexuální orientaci, se dozví o možnosti registrovaného partnerství (a mají třeba zatím ostych k opačnému pohlaví ap.) mohou být touto možností v určitém smyslu směrováni a deformováni. A další pro mě podstatnou věcí je to, že manželství mezi mužem a ženou je něčím, čemu musí být věnována naprosto jedinečná péče. To je také důvod, proč biskupové sledují s velkou pozorností navrhované legislativní úpravy v tomto směru, proč se snaží i ostatní přivést k odpovědnému rozhodování v této nesmírně důležité otázce. Jednou přijatý zákon už se těžko bere zpět. Je potřeba chránit tak křehkou, napadnutelnou a často také napadanou instituci, jakou rodina je.