Odeslání otázky/odkazu na e-mail
Otázka:
Je špatné, když někdo přestoupí z jedné církve do druhé? Například, když katolík přejde do protestantské církve? Jak se naopak katolická církev staví k lidem, kteří mají zájem do této církve přestoupit? Jsou takové přesuny častým jevem?
Odpověď:
Podle současných právních pravidel je přestoupení z katolické církve do jiné církve formálně chápáno jako schizma („odmítání podřízenosti Nejvyššímu veleknězi nebo společenství s údy církve, která je mu podřízena“ – viz KKC), čímž dotyčný upadá do samočinné exkomunikace (latae sententiae) a nemůže v katolické církvi přijímat svátosti či zastávat různé úřady a funkce. Naopak křesťan nekatolík může být na vlastní žádost do katolické církve přijat poté, co přijme učení katolické církve. O způsobu přijetí do církve pak rozhodne diecézní biskup.
Tolik „strohá litera zákona“. Jednotlivé případy „schizmatu“ je ale třeba posuzovat individuálně a ne ve všech případech se dá mluvit o uvědomělém „odmítání podřízenosti Nejvyššímu veleknězi nebo společenství s údy církve, která je mu podřízena“. To je jen velmi málo případů. Spíše se jedná o situace jiného druhu, např.: člověk pokřtěný katolickým obřadem jako dítě nedostane vůbec vzdělání ve víře. Jeho vědomosti o Bohu a vlastní církvi jsou rovny nule. Pak se setká s živým společenství nějaké jiné nekatolické církve, uvěří a dál žije jako člen toho společenství. Dá se v tomto případě mluvit o skutečném „schizmatu“? Vždyť právě díky jemu se setkal s živým Bohem a stal se aktivním křesťanem. Určitě bych nehledal vinu v něm, ale třeba v pouhé formálnosti původního církevního společenství, v nezájmu rodičů, kteří sice slíbili náboženskou výchovu, ale nesplnili ji, atd.
Nedokážu posoudit, nakolik jsou mezicírkevní přestupy časté (nemám v rukou žádné statistiky), ale existují. Poměrně častější je v současné době je odpad od církve k sektě. To je problém, který trápí všechny větší církve. Ukazují se zde lidské nedostatky společenství, díky kterým se ne každý cítí ve svém společenství doma, aktivně s ním žije a žije svou víru. Sekty, které mají velmi propracovaný individuální zájem o každého jedince, na tomto poli bohužel mohou vítězit. Je ovšem pravda, že lidé, kteří pak jdou do hloubky, sektářská společenství opouštějí, protože zde opravdu převládá manipulace nad zdravým učením.