Odeslání otázky/odkazu na e-mail
Otázka:
Dobry den,
Chtel bych se zeptat, jak muzu pohlizet na to, ze pri vyuce anatomie na lekarskych fakultach jsou pouzivana tela a casti tel zesnulych lidi.
Diky za odpoved.
Odpověď:
Pro odpověď bych užil slova papeže Pia XII, který v řeči ohledně transplantací již v roce 1956 poukazoval na to, že lidská mrtvola si zaslouží přístup odlišný od jiných.
Lidské tělo bylo příbytkem duše, která je spirituální a nesmrtelná a utváří podstatnou část lidské osoby; sdílí tak její důstojnost, z níž cosi dále přetrvává. Rovněž se může říci, že jelikož je součástí člověka, který byl stvořen k Božímu obrazu a podobě ... se také na tělo zesnulého nějakým způsobem vztahují slova apoštola z 1. Kor 6; 19 (Nevíte, že vaše tělo je chrámem Ducha svatého, který je ve vás?). A konečně je mrtvé tělo určeno ke vzkříšení a pro věčný život. To se těla živočichů netýká, ale jen potvrzuje, že pro posouzení vhodného zacházení s lidskou mrtvolou není dostatečné sledovat terapeutické cíle. Z opačné strany je rovněž pravda, že lékařská věda a příprava budoucích lékařů vyžadují zvláštní znalost lidského těla, které potřebují mrtvolu jako předmět studia. Předchozí úvahy tomu však neodporují. Tento legitimní cíl je možné sledovat s plným přijímáním řečeného. Jedinec může určit svou mrtvolu pro vznešený cíl, aby přispěl lidem nemocným a trpícím. ...
Dokonale legální se může stát nepovoleným, jestliže porušuje práva a city třetích osob, kterých se týká péče o mrtvolu - na prvním místě příbuzných, ale mohou to být i další osoby veřejného práva. ...
Nebylo by vůbec správné, aby těla chudých pacientů z veřejných klinik a nemocnic byla určena pro službu medicíně a chirurgii, zatímco by se to netýkalo lépe postavených. Peníze ani společenské postavení nemají zasahovat, když jde o tak hluboké lidské city. Z druhé strany je potřebné vzdělávat veřejnost rozumnými a citlivými vysvětleními, že výslovný anebo tichý souhlas k výrazným zásahům proti celistvosti mrtvoly v zájmu těch, co trpí, neuráží úctu nutnou k zemřelým, když se vykonávají z platných důvodů. Takový souhlas může, s politováním, přinášet blízkým příbuzným utrpení a oběti, ale tato oběť je zhodnocena milosrdnou láskou k trpícím bratřím.
Proto je pitva (vedle transplantace orgánů) přípustná také kvůli soudnímu řízení nebo vědeckému bádání. viz KKC 2301