Odeslání otázky/odkazu na e-mail
Otázka:
Rada bych se jeste jednou vratila k tak casto opakovane otazce Mariina panenstvi. Nani to problem, ktery by me vyslovene trapil, ale jelikoz se ted vice seznamuji s veroukou Rimskokatolicke cirkve, nemuzu se teto otazce uplne vyhnout. Zajima me, jak se toto dogma shoduje s s timto biblickym mistem: `Kdyz se Josef probudil ze spanku, ucinil, jak mu prikazal andel Hospodinuv, a prijal svou manzelku k sobe. Ale nezili spolu, dokud neporodila syna; a dal mu jmeno Jezis.` Mt 1,24-25 Za odpoved predem dekuji. Hanka
Odpověď:
Evangelista Matouš vychází v těchto verších z dobové kultury. Maria a Josef byli zasnoubeni a zásnuby byly v židovské kultuře velmi významné. Snoubenci byli veřejně prohlášeni jako ženich a nevěsta, ale nebyli ještě manželé, tzn. nežili spolu. Byl to však již veřejný závazek. Zasnoubení trvalo asi rok a bylo dovršeno svatbou. Důvodem pro zrušení zásnub mohlo být to, že se zjistilo, že nevěsta je těhotná s někým jiným, než se ženichem. Ten měl pak právo veřejně zasnoubení zrušit a nevěstě hrozil i trest smrti ukamenováním (srv. Dt 22). Proto chtěl Josef Marii propustit tajně, aby ji nevystavil této pohaně. Pokud ji ovšem nepropustil, `přiznal` se tak k otcovství dítěte. A evangelista Matouš proto zdůrazňuje, že Ježíš nebyl jeho fyzický syn, protože spolu do Ježíšova narození nežili. Zajímavé je, že další `detaily` evangelista v textu neřeší. Dokonce z Písma ani nevíme nic konkrétního o jejich svatbě (pravděpodobně by to mohla být formulace: `přijal ji k sobě`. Ale ani pak se spolu až do Ježíšova narození sexuálně nestýkali). Jediný závěr těchto veršů je: Ježíš se nezrodil ze sexuálního spojení muže a ženy, protože do událostí v Betlémě spolu Maria a Josef nežili jako manžel a manželka. Co bylo pak evangelista nepíše... Více z nich získat nelze.