katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Odeslání otázky/odkazu na e-mail

Od koho (e-mail)
Komu (e-mail)
Poslat:
Váš komentář:
 Povinné údaje jsou označeny tučně

 



Otázka:
Nejsem si jisty, zda otazka eucharistie v protestanskych cirkvich je tak jednoznacna jak to napsal P. Sikula. Sam jsem evangelik, ale moje divka je katolicka. Nejen ona, ale i mnoho mych pratel (katoliku) verejne pristupuje k Veceri Pane i v jinych cirkvich ci na ekumenickych shromazdenich. Vubec tim nedemostruji sve odcizeni od RK cirkve. Nektere protestastke cirkve vskutku vyznavaji, ze Jezis je pritomen v eucharistii, stejne tak jak berou V.P. jako svatost. Zatim.


Odpověď:
Díky za reakci k mé odpovědi. Nicméně musím říci, že jsem odpovídal na otázku možnosti přijímání nekatolíka v Katolické církvi a katolíka v nekatolické. Otázka eucharistie samotné v nekatolických církví je záležitostí ekumenického dialogu a dokud nebude vydáno závěrečné prohlášení, platí dosavadní normy. V otázce přijímání svátostí je pro katolíka závaznou normou `Kodex kanonického práva` (CIC) z r. 1983 a ve vztahu k ekumenickému dialogu to je `Direktář k provádění ekumenických principů a norem`, vydaný Papežskou radou pro jednotu křesťanů 25.3.1993.
V Kodexu kanonického práva se na tuto problematiku vztahují kánony 840-846. Jejich text nebudu citovat, protože jsou rozvedeny v Direktáři. Z něj uvádím celý text týkající se přijímání svátostí:

Spoluúčast na svátostném životě s křesťany jiných církví a církevních společenství (kromě východních církví)
129. Svátost je aktem Krista a Církve skrze Ducha. Její slavení v konkrétní komunitě je znamením reálné jednoty ve víře, modlitbě a životě společenství. Jako znamení jsou svátosti - a zvláště eucharistie - zdrojem jednoty křestanského společenství a duchovního života a prostředky k jejich rozvoji. Eucharistické společenství je tak neoddělitelně spjato s plným církevním společenstvím a je jeho viditelným vyjádřením.
Zároveň katolická církev učí, že křtem jsou členové jiných církví a církevních společenství přivedeni k reálnému, i když nedokonalému společenství s katolickou církví a že „křest vytváří svátostné pouto jednoty mezi všemi, kdo jím byli znovuzrozeni... cele směřuje k dosažení plnosti života v Kristu`. Eucharistie je pro pokřtěné duchovní potravou, která jim umožňuje překonávat hřích a žít vskutku životem Kristovým, být do něho hlouběji vštěpováni a mít hlubší účast na celé ekonomii Kristova tajemství. A právě ve světle těchto dvou základních principů, které musíme vždy brát v úvahu společně, povoluje katolická církev obecně přístup ke svému eucharistickému společenství a ke svátosti smíření a pomazání nemocných pouze těm, kdo sdílejí její jednotu ve víře, modlitbě a životě církve. Ze stejných důvodů pak také uznává, že za určitých okolností, výjimečně a při dodržení určitých podmínek, může být křesťanům jiných církví či církevních společenství přístup k těmto svátostem povolen či dokonce doporučen.
130. V případě nebezpečí smrti smí katoličtí udělovatelé udělit tyto svátosti při dodržení podmínek uvedných níže (č. 131). V jiných případech se důrazně doporučuje, aby diecézní biskup s přihlédnutím k zásadám, které v této záležitosti připravila biskupská konference či synoda východních katolických církví, vypracoval všeobecné zásady pro posuzování situace vážné a naléhavé potřeby a pro ověřování podmínek zmíněných níže (č. 131). Ve shodě s kanonickým právem by tyto zásady měly být ustanoveny až po poradě přinejmenším s místní oprávněnou autoritou jiných zainteresovaných církví či církevních společenství. Katoličtí udělovatelé budou posuzovat individuální případy a udílet tyto svátosti pouze podle těchto vypracovaných norem, pokud existují. Jinak se bude řídit zásadami tohoto direktáře.
131. Podmínky, za kterých může katolický udělovatel udělit svátost eucharistie, smíření a pomazání nemocných pokřtěné osobě, která se nalézá ve výše zmíněných okolnostech (č. 130), jsou tyto: daná osoba nemůže naplnit svou touhu po svátosti u udělovatele své církve či církevního společenství; sama o svátost požádá; o těchto svátostech projeví katolickou víru a je řádně připravena.
132. Na základě katolické nauky o svátostech a jejich platnosti může katolík, který se octne v okolnostech zmíněných výše (č. 130 a 131) požádat o tyto svátosti pouze u udělovatele, v jehož církvi jsou tyto svátosti platné nebo o němž je známo, že je podle katolického učení o svěcení platně vysvěcen.
133. Čtení z Písma během slavení eucharistie v katolické církvi by měli zajištovat členové této církve. Při výjimečných příežitostech a v oprávněných případech může diecézní biskup dovolit, aby úkol lektora převzal člen jiné církve či církevního společenství.
134. V katolické eucharistické liturgii je homilie, která tvoří součást liturgie samé, vypražena knězi nebo jáhnovi, neboť v ní jde o předkládání tajemství víry a zásad křesťanského života podle katolické nauky a tradice.

Tuto dlouhou citaci uvádím jako pramen. Je z něj patrné, že přijímání katolíku, tak jak jste je zmiňoval, není v souladu s těmito závěry. Mohlo by se zdát, že je to jakýsi krok zpět v ekumenickém dialogu. Ale jak to uvádí i jeden z posledních dokumentů Dominus Iesus, nelze jednoduše smazat rozdíly, aniž by bylo vyjasněno, o co vlastně jde, a chápání eucharistie mohlo být sjednoceno. Jistě uznáte, že je to jedna ze zásadních otázek, proto ji nelze brát na lehkou váhu.


  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář