Odeslání otázky/odkazu na e-mail
Otázka:
Máme být jako katolíci otevření všem lidem nebo uzavřená komunita sama pro sebe? Když otevřená, tak proč... proč jako věřící se máme stýkat jen s věřícími kamarády? Proč pěvecký sbor našeho města nemůže zpívat v našem kostele, protože nevědí, co zpívají, nejsou věřící. Proč si máme budoucí partnery pro život hledat jen mezi věřícími? Když kolikrát jde o člověka, který žije životem, kterým by mnohé věřící strčil do kapsy? Bojíte se, že by nás svou bezvěrou nakazili? Ale to stejné riziko číhá i na ně. My zase svou vírou můžem "nakazit" je. Ježíš nechodil jen mezi své. Měl ovečky všude. Tak i my bychom naopak měli razit mezi lidi, mezi nevěřící i věřící z jiných církví. Razit, motat se mezi nimi, aby o nás denně zakopávali. My nejsme sůl, co by měla zůstat pěkně v teple solničky a bát se, že když bude smíchána s pokrmem, ztratí svou chuť!
Odpověď:
Církev není ghetto ani do sebe uzavřená skupina. Nevím o žádném zákazu, který by věřícímu zakazoval se stýkat s nevěřícím nebo příkazu hledat si přátele pouze mezi věřícími (pokud to ovšem není novinka z dnešního rána, Osservatore Romano jsem ještě nečetl ;-)). Na druhou stranu si myslím, že doporučení mít věřící přátele není až tak od věci.Pokud člověk nebere víru pouze jako hobby, ale orientaci svého života, pak si snáze rozumí s lidmi, kteří vyznávají stejné hodnoty (samozřejmě se ohradíte, že věřící nemají patent na dokonalost - to je pravda).
Proč pěvecký sbor vašeho města nemůže zpívat v kostele netuším; zodpovědnost za liturgii nese místní farář a bude to pravděpodobně jeho rozhodnutí. Zkuste se jej zeptat na důvody... Pokud bych mohl vyjádřit své mínění o důvodu, zřejmě se bude jednat o religiositu zpěváků. Pokud je jich většina nevěřících a sbor svým zaměřením a repertoárem je světské nikoli chrámové těleso, pak chápu, že při mši zpívat nemůže (jestli bude mít koncert samostatně a bude prezentovat duchovní hudbu, pak by nemělo být proti účinkování námitek).
Samozřejmě, že jsme jako křesťané posláni do světa, ovšem právě bohoslužba není vhodným místem na evangelizaci. Slavit svátosti - především eucharistii - znamená pro křesťana dotýkat se nejintimějšíto tajemství vykoupení. Křesťané je od nejstarších dob přísně střežili, k účasti na bohoslužbě oběti nebyli přizváni dokonce ani katechumeni. Ani Ježíš neslavil eucharistii na nádvoří chrámu, ale s nejbližšími. Musíme proto rozlišovat, kde jde o evangelizaci a kde jde o naše setkání s Bohem. Tak jako v manželství, jsou chvíle "pro ostatní", ale jsou i chvíle "sami pro sebe".
Nakonec ještě k manželství mezi věřícím a nevěřícím: církev má zkušenost 2000 let o tom, jak to funguje a nefunguje. Nedá se popřít, že smíšená manželství bývají skutečně problematická. Jsou případy, kdy věřící obrátí svého partnera, ovšem opačných případů, kdy nevěřící "obrátí" věřícího, je procentuálně mnohem více.