Otázka:
Jsem velkym sympatizatem katolicke cirkve a pred nedavnou dobou jsem se zucastnil setkani krestanske skupinky, ktera byla dosti skepticka vuci katolicke cirkvi.
Napr. neuznavaji katolickou cirkev kvuli papezi, ze pry je nazyvan svatym Otcem (Hlavou cirkve,Kristuv namestek...) atd. oduvodnuji to tim ,ze Otec je jen jeden a to je Buh a zadnemu cloveku neprislusi se nazyvat Otcem ,atd...
Dale ze kataloci prehnane uctivaji Pannu Marii; pry Jezis k Panne Marii velkou uctu nechoval(Marek 3:31 "Podivej se, tva Matka a tvoji bratri jsou venku a hledaji te" On jim vsak odpovedel:"Kdo je ma Matka a moji bratri?"........)
Pry se ma modlit(nebo prosit) k Bohu ne k cloveku(Panna Marie,svati...) atd.
Jak jim mam pri dalsim podobnem setkani odporovat?
Diky za Vasi odpoved.
Preji pekny den. Odpověď: K papeži: Označení "Svatý otec", "Náměstek Kristův" apod. vzniklo v průběhu dějin. Jeho smyslem bylo popsat postavení
nástupce apoštola Petra, tedy římského biskupa vůči celé církvi. Můžeme polemizovat o tom, zda je označení
Svatý otec vhodné, či ne. Otec je chápán ve smyslu duchovním: jako tělesný otec plodí potomstvo, tak duchovní otec se podílí na "plození Božích dětí" díky vysluhování svátostí. Proto církev označovala kněze a biskupy jako
duchovní otce. Ježíš v textu Mt 23,9 nezapovídá používání označení "otec" ve smyslu vyjádření relace (vztahu) třeba v rodině (řečeno aristotelskou terminologií
akcidentální kategorie, ale vyzdvihuje tím podstatné otcovství Boží - Otec v absolutním slova smyslu jako
původce všeho jsoucího (
substancionální kategorie). Tak jako v tělesné otcovství nezastírá absolutní otcovství Boha, ani "duchovní" otcovství kněží a biskupů si nedělá nárok na Boží místo, naopak na Něj odkazuje. Není na škodu dovědět se něco i o dějinách papežského primátu. Doufám, že nikoho nepohorším, když doporučím ke čtení knihu: Klaus Schatz
Dějiny papežského primátu, CDK 2002. Rozhodně to stojí za přečtení.
K mariánské úctě: Tuto problematiku jsem již rozepisoval dříve v otázce
508. Rozhodně si nemyslím, že by Ježíš nechoval úctu vůči své matce. Zmiňovaný text bych nechápal jako relativizaci vztahů v Ježíšově rodině, ale naopak. Otec a matka byli v židovské společnosti velmi ceněni, pohrdání jimi bylo jedním z hlavních přestoupení zákona. Tím, že Ježíš přirovnává své učedníky k matce, vyzdvihuje jejich postavení: nejsou to "jen" učedníci, ale stávají se součástí nejužší rodiny. Bližší vztah ani nemůže existovat, rozhodně přesahuje prosté pouto mezi učitelem a žákem.