Odpověď:
Rozdělením andělů se zabývá otázka
361 .
Podle Písma je Hospodin
Sabaoth Pánem nebeských zástupů a svatý Pavel (Kolosanům 1;16 a Efezanům 1;21) je vyjmenovává:
nebeské trůny, panstva, vlády, mocnosti, síly; k nim se přidávají
cherubové (Gen 3 a Žalm 18),
serafové (Izajáš 6) a samozřejmě
andělé a archandělé.
Z tohoto vychází rozdělení papeže Řehoře na tři kůry; či devět řádů v díle
o nebeské hierarchii připisováného Divišovi Aeropagitovi; a postavení: serafové (láska), cherubové (vědění), trůny (poznání) - panstva (řízení), síly (zázraky), mocnosti (zahánění) - vládcové (vedoucí), archandělé (vyslanci), andělé (poslové) podle Sumy teologie.
Jen u archandělů přináší Bible tři jména - Michael (Zjevení 12), Gabriel (Lukáš 1) a Rafael (Tobijáš 12); a ty si připomínáme 29. září. Vedle knihy Zjevení, která hovoří o sedmi andělích v Boží blízkosti (8;2) jsou dalším zdrojem evangelia. Ty nám přibližují osobní úlohu andělů.
Tu se mu zjevil anděl z nebe a dodával mu síly. (Lk 22;43)
Mějte se na pozoru, abyste nepohrdali ani jedním z těchto maličkých. Pravím vám, že jejich andělé v nebi jsou neustále v blízkosti mého nebeského Otce. (Mt 18;10) Církevní otcové ještě vztahují na anděly i podobenství o 99 ovcích (Lk 15) nebo symbolicky ukazují, že lidé doplní třetinu těch, kteří ztratili blaženost (Zj 12).
Učení o strážných andělech (památka 2. října) prochází životem církve:
můj posel půjde před tebou (Ex 32;34)
on svým andělům vydal o tobě příkaz, aby tě chránili na všech tvých cestách (Žalm 91)
andělé jsou duchové, poslaní k tomu, aby sloužili těm, kdo mají jako dědictví dostat spásu (Židům 1;14)
pro důstojnost duše má člověk od narození anděla strážce (sv. Jeroným) a
každý věřící má u sebe anděla jako ochránce a pastýře, aby ho vedl k životu (sv. Bazil), ale nebylo definováno.
Anděly máme ctít jako budoucí druhy -
po vzkříšení se lidé nežení ani nevdávají, ale jsou jako nebeští andělé (Mt 22;30),
napodobovat jejich poslušnost, čistotu, lásku a respektovat jejich přítomnost. K našemu průvodci máme chovat vděčnost za dobrotu a důvěru za péči. Nejlépe náš vztah vyjadřují modlitby:
Anděle Boží, strážce můj, rač vždycky být ochránce můj: mě vždycky veď a napravuj, ke všemu dobrému mě povzbuzuj. Ctnostem svatým mě vyučuj, ať jsem tak živ, jak chce Bůh můj. Tělo, svět, ďábla přemáhám, na tvá vnuknutí pozor dávám. A tak s tebou ve spojení ať vytrvám do skonání, po smrti pak v nebi věčně chválím Boha ustavičně.
Svatý Michaeli, archanděli, braň nás v boji proti zlobě a úkladům ďáblovým. Kníže nebeského vojska, svrhni božskou mocí do pekelné propasti satana a zlé duchy, kteří usilují o zkázu duší. a dále mohu doporučit nekatolickou beletrii F. Peretti či katolickou duchovní literaturu od A. Gruna.