Odpověď:
Starý a Nový zákon jsou postupným zjevováním Boha, které prochází těžkou
fází očišťování lidských představ o Bohu. Velmi charakteristické pro SZ je,
že Bůh se zjevuje jako stale jiný - uniká lidskému chápání. Starozákonní
člověk nikdy nemůže říci, že už Boha poznal, že se ho pojmově `zmocnil`. Bůh
je pořád jiný a jeho jednání je pro nás lidi nepochopitelné. Ale přesto má
Boží zjevování se člověku určitou dynamiku a vrcholí zjevením v Božím synu.
Krutosti a války nejsou ve starém zákoně nic neobvyklého - uvědomte si, že
nejsme ve 20. století a nějaké myšlenky humanizmu se tenkrát nenosily. Vedly
se náboženské války, které měly velký význam. Podle tehdejšího smýšlení měl
každý národ svého boha - polyteizmus byl naprosto samozřejmá věc (v Izraeli
můžeme mluvit o monoteizmu až tak za doby proroka Izaiáše - 8. stol. př.
Kr.) Čí národ v boji vyhrál, toho bůh byl silnější. Hospodin byl pro
izraelity silným Bohem nad ostatní bohy, protože vyhrávali války. Teprve
později se tato lidská představa očišťuje.
Je potřeba v tom vidět didaktický proces - touha člověka je ovládat, zmocnit
se Boha a jeho vlastností (viz vyprávění o pády prvních lidí) - proto se Bůh
ukazuje jako lidsky nepochopitelný, kde nikdy nelze předpovědět, jak se
zachová. Až si člověk zvykl na tuto podstatnou Boží vlastnost, dochází ke
zjevení podstaty Boha - Bůh je láska, milujte i své nepřátele apod. Kdyby se
s něčím takovým přišlo dříve, tak Izraelité určitě jako národ nepřežijí.
To, že je ve Starém zákoně násilí, není nic pohoršlivého, zkuste si
vyjmenovat dětské pohádky, kde se neobjeví ani kapka krve, ani stín zla nebo
násilí. Asi jich moc nenajdete. :-))
Na Boží zjevení se musíme dívat jako na celek - postupné odkrývání toho, kdo
je člověk a kdo je Bůh. Děti se také začínají učit na černobílých
vyprávěních, kde je jasný kladný a záporný hrdina. Jinak to nedovedou.
Teprvě když dospějí, mají schopnost citlivějšího rozlišování. Kolik
pohádkových záporných hrdinů by člověk v dospělosti dokázal omluvit, kolik
naopak kladných by odsoudil... ;-)))
Za přečtení stojí také krátké zamyšlení nad tímto tématem jednoho z našich spolupracovníků. Najdete je
zde.
K problému násilí a války v Písmu dále doporučuji:
X. Léon-Dufour,
Slovník biblické teologie, Velehrad 1991, konkrétně hesla: NÁSILÍ - str. 259-261 a VÁLKA - str. 537-539;
N. M. Loss,
Guerra, in
Dizionario di teologia biblica, Ed. San Paolo, Milano 1988, str. 726-735;
dále existuje kniha: Herzog,
Biblické války - víc o ní bohužel nevím, ani jsem do ní nenahlížel.
PŠ