Odpověď:
Touto otázkou se zabývá speciální obor -
bioetika - který je styčnou instancí mezi medicínou a etikou či morálkou. A rozhodně se nedá říci, že by zde nepracovali odporníci na slovo vzatí, tedy lékaři, biologivé, sociologové, teologové apod. Stanovisko církve v této oblasti reprezentuje Mons. Elio Sgreccia, profesor bioetiky na lékařské fakultě Gemelliho katolické univerzity Sacro Cuore v Římě. Doporučuji také instrukci kongregace pro nauku víry
Donum vitae. V České republice vychází časopis
Scripta bioetica, kde najdete spoustu zajímavých informací o tomto oboru.
Co se konkrétně týče umělého oplodnění, výhrady jsou ke všem třem používaným způsobům: homolognímu, heterolognímu i oplodnění
in vitro. Od těchto metod je třeba odlišil prosté léčení neplodnosti, které připravuje podmínky pro to, aby mohlo být dítě počato přirozeným způsobem.
Homologní oplodnění v těle ženy: k oplodnění vajíčka dochází na základě lékařského zásahu, je použito semeno otce. Tímto způsobem se přirozený manželský akt nahrazuje umělý zásahem. Vzhledem k tomu, že se podobně jako při antikoncepci narušuje celistvost aktu spojení a plození, je tento postup pokládán za nedovolený.
Heterologní oplodnění v těle ženy: k oplodnění vajíčka dochází na základě lékařského zásahu, je použito semeno dárce, genetickým otcem dítěte je tedy někdo jiný. Tím se unarušuje jednak jednota manželství, jednak je zde celá řada další etických problému:
eugenika - výběr semene za účelem zplození dítěte žádaných vlastností, problém možného pozdějšího incestního manželství, problémy právní apod.
Oplodnění mimo tělo ženy (
in vitro - ve zkumavce): k oplodnění vajíčka dochází mimo tělo ženy, co do původu gamet jsou možné varianty od homologního až k úplnému dárcovství jak vajíček, tak semene. Vůči tomuto způsobu oplození jsou asi největší námitky. Do značné míry jde o eugenetickou nebo kvantitativní selekci. Praxe je následující: působením hormonů se stimuluje činnost vaječníků ženy k nadprodukci vajíček. Ty jsou následně v laboratoři oplodněna. Pokud buněčné dělení probíhá v pořádku, jsou 3 zárodky vpraveny do děložní dutiny, ostatní se zmrazí. V případě, že by se ani jeden ze zárodků neuchytil, použijí ze v dalším pokusu dříve zmrazená embrya. Potud to zní celkem přijatelně, ovšem... Na 70 získaných vajíček dojde asi u 45 k oplození. Z nich zhruba u 30-40 probíhá správné buněčné dělení, ostatní "vadná" embrya jsou usmrcena. Proces zmrazení a rozmrazení přežije asi polovina zárodků. Asi jen 15% embryí má naději na uchycení ve sliznici děložní stěny, nejméně třetina však později zaniká. To znamená, že u jednoho z deseti zárodků vpravených do dělohy lze očekávat těhotenství. V případě, že by se uchytilo více zárodků a rodiče si přáli pouze jedno dítě, jsou "nežádoucí" usmrceny injekcí do srdeční krajiny. Přebytečná embrya jsou zmrazena a používají se buď na pokusy nebo k dalšímu těhotenství, ovšem doba jejich uchování je omezená a po určitém čase jsou zárodky zničeny.
Myslím, že není třeba zvlášt vysvětlovat, proč jsou vůči této metodě zásadní námitky. Jasně tady dochází k manipulaci s lidskými tvory, úmyslnému zabití, k selekci. Když to vezmeme do důsledku, tak doktor Mengele v Osvětimi byl docela "břídil". I lidský zárodek je osobou s právem na život, zabít jej je vražda, těžce ohrozit život je také nemorální. A zde vzájmu získání jednoho člověka desítky dalších zemřou. Snad jen tím, že vůči zárodkům si člověk nevybuduje žádnou citovou vazbu jako u porozeného a vychovávaného dítěte, jsme schopni si to "zdůvodnit ve svědomí". Ale jedná se o "svědomí" nebo spíše o "nevědomí"?
Chápu touhu manželů mít dítě, ale je možné ho mít za každou cenu? I za tu cenu, že mnoho lidských tvorů zemře? Neexistuje "právo na dítě", dítě není majetek rodičů, ale dar. Mám zato, že je zde velké nebezpečí vidět život nikoli jako Boží obdarování, ale jako "lidský produkt". Nakonec, nemáme dost dětí, kterým láska rodičů chybí? Co třeba adopce?