katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Buď, kde jsi

Autor knihy: Štěpán Smolen
Nakladatelství: Karmelitánské nakladatelství

Vlastně, proč by poustevník ze čtvrtého století po Kristu nemohl cestovat žlutým autobusem? Když můžou být ostatní postavy v knize přitažené za vlasy a postava rektora přitažená za pleš…

Štěpán Smolen mě vtáhl do akce hned v prvních větách příběhu, nenudila jsem se ani půl věty. A jeho průvodce, původně a důvodně připomínající houmelessáka, (ale ty jeho oči!) začal střílet svoje otázky hned vzápětí. A kdyby jenom to. S pomocí cestování v čase nabídl odpovědi prověřené životem. V momentu, kdy se v příběhu objevila jména jako Kasián, Skétis a Nesteros, začalo mi trochu svítat. S bravurou protřelého čtenáře detektivek jsem se proběhla po stránkách až k poslednímu odstavci. Ale tam nestálo, „kdo byl vrah“, byly tam jen dvě věty, které samy o sobě nedávaly smysl:

„Už jen… třicet znaků…“ „S mezerama, nebo bez mezer?“

Ach jo. Takže znovu a pečlivěji, bez přeskakování. A stálo to za to. Příběh seminaristy, který se cestou na sraz s bývalými spolužáky potká s Janem Kassiánským a spolu s ním navštíví několik pouštních otců v jejich čase a v jejich prostředí, mě nalákal svérázným humorem a definitivně si mě získal už při první disputaci:

„Ty - nemocný.“

„Já? Ne.“

„Ty - ano. Jsi nemocný, protože marníš čas v planém snění. Vydal ses po cestě, ale pokukuješ po jiných. Lecčeho jsi ochutnal, ale k ničemu ses nezavázal a nikde jsi nezůstal. Životem jen bloumáš.“

„Ale v čem je problém? Proč bych neměl své možnosti zvážit? V našem století vládne svoboda, víš? Můžu si, co chci.“ …

„Svoboda, tomu říkáš? Tady na poušti to nazýváme svévolí. Svobodou je stav, kdy mi nic nebrání v konání dobra, kdy už nejsem otrokem vášní. A svobodný nebudeš, dokud se nejprve nezavážeš.“

„Počkej, pustím si počítač, kdy chci, jedu kam chci, chodím si, s kým chci, a ty mi říkáš, že jsem otrok?“

„Nebyl bys, kdybys to dovedl jinak. K jídlu je svoboden ten, kdo se dovede postit. K cestě ten, kdo dovede zůstat. A k lásce ten, kdo zůstává věrný. Dokud jdeš poslušně jen tudy, kudy tě táhnou vášně, jsi jejich otrokem, ne pánem. Svoboda vyžaduje stálost. … Ty se jenom touláš, proto neuzraješ. …Milovat nebudeš, dokud nebudeš mít čisté srdce – svobodné od neřestí, prázdné od zlých vášní. K čistému srdci dojdeš jen stálostí myšlenek, pozorností k vnitřním pohybům ve své duši. … K pravému boji tě donutí až dobrovolně zvolená nutnost doživotního setrvání právě zde – až svatba, svěcení nebo sliby. Cíl je nebe, cestou do nebe je láska, cestou k lásce čistota srdce, cestou k lásce čistota srdce, cestou k čistotě srdce setrvání ve vnitřním zápase a cestou k vnitřnímu zápasu připoutání k místu a k životnímu stavu. Ale teď pojď, abba Nesteros ti poví víc.“


Došlo také o povídání o trojím povolání, o samotě, buď kde jsi, dělej, co děláš, o marnivosti a nenápadnosti, zakořenění a zůstávání, o zbytečné zvědavosti, střízlivosti, postu, zacílenosti, nerozptýlenosti, rozlišování, povstávání …

Co je to cenobium a acedie, co říkali pouštní otcové na zubní kartáček, jak reagoval rektor semináře na opálení ze Sahary a co to mělo znamenat s těmi třiceti znaky na konci příběhu, to si už přečtěte sami.




Zpět
  

  

   Teologie těla

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář