katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Slon na Zemplíně. Příběhy Slovenska

Autor knihy: Andrej Bán
Nakladatelství: Nakladatelství Absynt

Nakladatelství Absynt se zaměřuje na vydávání reportážních knih ze zemí střední a východní Evropy. Já jsem si zatím přečetla jedinou knihu, které toto nakladatelství vydalo, a to Slona na Zemplíně, která v tomto nakladatelství vyšla v češtině v roce 2019.

Andrej Bán (*1964) je fotografem a reportérem slovenského Denníku N. Vystudoval v Bratislavě ekononomii a žurnalistiku. Od roku 1987 pracuje v médiích, zaměřuje se na reportáže z krizových oblastí světa, např. Kosovo, Izrael, Gruzie, Afghánistán. Se stejným nasazením, s jakým dokumentuje dění ve válečných zónách, také vytrvale mapuje dění na Slovensku.
O svém působení v zahraničí a doma na Slovensku Andrej Bán v předmluvě říká:


Teprve teď, když jsem se při psaní knihy jakžtakž ztišil, si uvědomuji, že celá ta dlouhá léta do zahraničí, i do válečných a konfliktních zón, necestuji, ale utíkám. Utíkám ze Slovenska. Je to cosi podvědomého. Jako bych měl tuto zemi v sobě jednou provždy uzavřenou. Poslední kapitola, tečka. A bojím se ten balíček, ten uzlík začít rozvazovat. Ne, nejde o to, jestli to tu mám rád, samozřejmě, mám. A nejde ani o to, že jsem vůči slovenské realitě často tvrdý a kritický, vždyť právě to je, myslím si, projev silného zájmu. Přistihl jsem se však při něčem mnohem horším, při lhostejnosti. Nebo spíše – při odcizení.


Kniha Slon na Zemplíně je jeho poněkud divokou „roadmovie“ Slovenskem. Nezaměřuje se v ní na přírodní krásy nebo kulturní památky, ale na slovenské lidi a jejich život. Shrnuje téměř třicet let své reportérské práce od Čierné nad Tisou po Bratislavu. Zabývá se minulostí i současností Slovenska – a nakolik je to možné, nahlíží i do budoucnosti. Co nám může přinést to, co se děje teď? Andrej Bán je ve svých reportážích neskutečně poctivý a často velice kritický – odhaluje absurdity a povrchnost svých spoluobčanů, ale to vše právě proto, že má Slovensko rád a záleží mu na něm.


V chudém kraji vorařů na Dunajci, kde jedny strojírny živí tři sta rodin a kde za tři kávy, dva zákusky a minerálku zaplatíte pouze neuvěřitelných 3,40 eura, je těžké vyžít bez nenávisti vůči těm v Bratislavě. A to ještě číšnice řekne: „Našim lidem se i tyto ceny za kávu zdají vysoké.“
V únoru před volbami dělali v Zamagurských novinách anketu se starosty, koho budou volit, odpověděli pouze dva. Starosta Veľkého Lipníka kandidoval jako nezávislý, ale prý využil právo se v anketě nevyjádřit, pouze nedávno vstoupil do Smeru. A právě ve Veľkém Lipníku Smer zopakoval fenomenální výsledek nad padesát procent z minulých voleb, přičemž Kotleba byl všude na Zamaguří druhý s výsledkem nad deset procent. Tady? Kotleba? V rusnáckém kraji?


Zdá se, že odpovědí, nikoliv překvapivou, je touha lidí po vládě silné ruky. Jakékoliv, i lehce komunistické či fašistické, ke které se mohou mocně přimknout. Je to zděděný kód mentality přežití a oportunismu. A Fico (i Kotleba) ji znají lépe než kdokoliv jiný. Konečně, ukázalo to i výjezdové zasedání vlády v Kežmarku, okresním městě. Kabinet výběrově podporuje města a obce, kde jsou starostové za Smer. Naopak tradičně pravicový Lendak, slavná pětitisícová vesnice, která je dvakrát lidnatější než celá Spišská Stará Ves, vyšel naprázdno – cesty jsou tam nadále rozbité. Do obrazu zdánlivě zmatené mozaiky zapadá i fakt, že silně proruský starosta se nedávno na facebooku pochlubil, že ve Veľkém Lipníku přijal Putinův motorkářský gang Noční vlci.



Když se ohlíží do minulosti Slovenska, čte autor např. i v archivních číslech místních novin. V místních novinách Štiavničan z roku 1939 našel např. toto:


Ve sběrně zlatého pokladu jsme svědky pěkných a milých scén. Dělník s upracovanýma rukama – odběhl od práce – přichází skromně a stahuje z prstu svůj prsten. Je stejně laskavě přijat a po vyřízení nezbytných náležitostí a po vděčném stisku ruky úředníka sběrny zlatého pokladu hrdě nasazuje prsten s nápisem ‚Slovenský stát děkuje‘. Bankovní ředitel předává zlatý řetízek. Lpěl na něm od mládí – vždyť jej koupil z prvního výdělku. Daroval ho. Podobně Anna Poliaková z Belé, vdova po cestáři, nemá zlato ani stříbro, ale tím bohatší má srdce. Kupila zlaté hodinky za 520 Ks a ty darovala na zlatý poklad, ačkoli její měsíční penze činí jen 480,20 Ks. I manželka dřevorubce Mária Švoňavová, chudá a ubohá žena, která by sama potřebovala podporu, měla v domě posledních 10 Ks a všechny je dala na zlatý poklad.


Nevím, jestli je to jen můj dojem, ale přijde mi, že moje generace lidí, kteří vyrůstali už ve svobodě, toho o Slovensku a už vůbec o Slovácích moc neví. Přijde mi to škoda, protože Slovensko a Slováci jsou nám v mnohém blízcí. Kniha Andreje Bána je pozváním poznat současnost i minulost Slovenska lépe. Nemusíte s ním ve všem souhlasit, nemusí se vám líbit všechno, o čem píše. Ale tohle je druh knihy, která se nechce zalíbit. Spíš chce provokovat – v tom nejlepším slova smyslu. Provokovat k přemýšlení, k hledání nových cest do budoucnosti. A ruku na srdce – mnohé problémy, které jsou na Slovensku, jsou u nás také. Když se díváme na druhé, můžeme si často lépe uvědomit své vlastní chyby.




Zpět
  

  

   Teologie těla

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář