Katolická církev
"Sestaveno podle Katechizmu katolické církve, Zvon, Praha 1995, 748-945"
Katolická církev – tolika lidmi oslavovaná a tolika
zatracovaná! Kruté a krvavé pronásledování křesťanů během prvních třech
staletích, vzmach a rychlé rozšíření křesťanství po Ediktu milánském
v roce 313, nádhera a lesk středověké církve spolu s chudobou sv.
Dominika a sv. Františka z Assisi, učenost Tovaryšstva Ježíšova spolu
s prostotou Terezie od Dítěte Ježíše, hluboká zbožnost a mystika sv.
Terezie z Avily a sv. Jana z Kříže – to jsou kontury, které lemují
toto pro někoho tajemné a těžko pochopitelné společenství. Na začátku třetího
tisíciletí se zdá, že slavné ódy na svatost a velkolepost církve byly
v minulých desítkách let a stoletích zcela přehlušeny házením špíny. A kde
je vlastně pravda?
Kdo to jsou katolíci, proč se sdružují, co je církev, jakou
úlohu hrají papež, biskupové a kněží – to jsou otázky, na které chce tato
krátká úvaha odpovědět.
Počátky církve
Kořen církve nelze hledat jinde než ve společenství apoštolů
a učedníků kolem Ježíše. Už samotné řecké označení – ekklesia (z toho
pocházející lat. ecclesia, it. chiesa, fr. église) –
znamená svolání, shromáždění. Ve Starém zákoně označuje shromáždění Izraele,
které se sešlo před Bohem. V této tradici pokračovali první křesťané, když
se scházeli k četbě z Božího slova a k „lámání chleba“ (což je
starokřesťanský výraz pro eucharistii) podle Ježíšova přání při poslední
večeři: „To konejte na mou památku!“ (Lk 22, 19). Aby tato společenství
odlišili od židovských shromáždění, přidávali ekklesia kýriaké
(shromáždění Páně), a tak specifikovali, že centrem jejich setkání je Pán –
Ježíš Kristus. Z přízviska kýriaké pocházejí něm. Kirche, angl. Church
a také i české církev.
Církev jako společenství křesťanů nevznikla jako lidské
přání vytvořit nějako instituci, ale svůj původ staví výhradně na Kristu.
Pochopení jeho osoby a jeho poslání je klíčem k pochopení podstaty a
poslání církve. Ježíš zcela záměrně vytváří společenství dvanácti apoštolů,
které je jádrem mnohem širší skupiny učedníků a těch, kteří Ježíše provázeli.
Těchto „Dvanáct“ se mělo stát základními kameny společenství, které shromáždí
lidi ze všech národů (srv. Mt 28, 19-20). Ale původ církve má ještě druhý zdroj
– je jí Ježíšova oběť na kříži za spásu světa. Ježíšova poslušnost Otci a láska
k člověku až k sebeobětování vyvrcholily událostí kříže. „Až budu ze země
povýšen, potáhnu všechny lidi k sobě“ (Jan 12, 32) – těmito slovy Ježíš
předpovídá nejen okolnosti své smrti, ale i důsledek ukřižování: Kristovo
ukřižování není zánik, ale vylití milosti, která člověku přináší vysvobození od
hříchů a posilu pro uskutečnění požadavku lásky k Bohu a k člověku.
Společenství apoštolů si je dobře vědomo, že právě jemu Ježíš svěřil
pokračování svého úkolu a péči o všechny, kdo uvěří v něj uvěří.
Z Ježíšova poslání apoštolů „Jděte ke všem národům…Já
jsem s vámi po všecky dny až do skonání tohoto věku“ (Mt 28, 19-20)
vysvítá univerzálnost misií: poslání se tedy netýká pouze Dvanácti, ale i
jejich pokračovatelů. Tak také bylo v prvotní církvi pochopeno. Apoštolové
si po Mistrově příkladu vybírají své nástupce a „vkládají na ně ruce“ (srv.
2Tim 1,6). Písemná svědectví z prvních křesťanských staletí dále popisují
předávání „apoštolské moci“ vkládáním rukou na své nástupce. Tento obřad bychom
dnes označili jako biskupské svěcení. „Episkopoi“ – biskupové, čili „ti kdo
dohlížejí a jsou představenými“ jsou pokračováním apoštolského sboru a
vykonávají úkol kázání evangelia po celém světě. Biskup spolu s křesťany
na určitém území tvoří místní církev. O tom svědčí i list sv. Ignáce, biskupa
z Antiochie, který píše kolem roku 107 křesťanům do Efezu: „Sluší se,
abyste byli jednoho smýšlení s biskupe, jak to i děláte. Vždyť vaše
slovutné kněžstvo, hodné Boha, žije s biskupem v takové harmonii jako
struny na kytaře. Vaše jednomyslnost láskyplný soulad opěvuje Krista. Jestliže
já jsem se v krátké době spřátelil s vaším biskupem, tím spíše
blahořečím vám, kteří jste s nim spojeni jako církev s Ježíšem
Kristem a jako Ježíš Kristus s Otcem, aby vše bylo v harmonické
jednotě. Nikdo se nedej na bludnou cestu! Kdo se nedrží oltáře, připravuje se o
Boží chléb. Má-li totiž takovou moc modlitba jednoho či dvou lidí, čím spíše
modlitba biskupa s celou křesťanskou obcí!“
Co je církev
Počátek Ježíšova veřejného působení provází hlásání o
příchodu Božího království. „Když byl Jan uvězněn, přišel Ježíš do Galileje a
kázal Boží evangelium. ´Naplnil se čas a přiblížilo se království Boží.
Čiňte pokání a věřte evangeliu´." (Mk 1,14-15). Když se ho později Židé
ptali, kdy Boží království přijde, odpovídá: "Království Boží nepřichází
tak, abyste to mohli pozorovat, ani se nedá říci: `Hle, je tu´ nebo `je
tam´! Vždyť království Boží je mezi vámi!" (srv. Lk 17,20-21). Můžeme tedy
v duchu evangelijní zprávy mluvit o Božím království jako o společenství
lidí, kteří přijali za své principy Božího zjevení, vyjádřené přikázáním lásky
k Bohu a k člověku.
Církev jako Boží království je samozřejmě na jedné straně
společenstvím povolaných samotným Bohem, na druhé straně ovšem zůstává
společenstvím hříšných a chybujících lidí.
Tento paradox je samozřejmě pro člověka stojícího vně církve dosti
obtížně pochopitelný.
Církev jako „Putující lid Boží“
Označení církve jako „putující Boží lid“ má svůj předobraz
v izraelském národě Starého zákona. Bůh povolal člověka ke spáse ne jako
jedince, ale jako národ a to tím, že s ním uzavřel smlouvu. Smlouva
s Abrahámem, Izákem a Jakubem, a nakonec i smlouva s Mojžíšem na
Sinaji byla dovršena a uzavřena v Kristu, když zemřel za naše hříchy.
Tento Boží lid má výrazné rysy, které ho oddělují od všech
náboženských, národnostních, politických nebo kulturních se skupení. Jako Boží
lid nepatří žádnému národu, členem se člověk nestává tělesným zplozením,
ale křtem, hlavou a vůdcem lidu je Ježíš Kristus a zákonem je přikázání lásky.
Posláním Božího lidu je být pro celé lidstvo zárodkem jednoty, naděje a spásy,
cílem je uskutečnění Božího království.
Církev jako „Tělo Kristovo“
V listech sv. apoštola Pavla najdeme pojetí církve jako
„Kristova mystického těla“ (1Kor 12,12-13 a Řím 12,4-5). Přirovnání církve ke
Kristovu tělu osvětluje úzký vztah mezi církví a Kristem. I Ježíš mluví o
těsném spojení mezi ním a těmi, kdo ho budou následovat: „Zůstaňte ve mně a já
zůstanu ve vás… Já jsem vinný kmen a vy jste ratolesti“ (Jan 15,4-5). Ještě
hlouběji je tato jednota zvýrazněna při eucharistii: „Kdo jí mé tělo a pije mou
krev, zůstává ve mně a já v něm“ (Jan 6,36).
Jednota Kristova těla neznamená ovšem uniformitu, ale
předpokládá rozmanitost, vždyť i tělo není tvořené z identických orgánů,
ale jejich různost vytváří harmonickou jednotu. Tak jsou i v církvi různé
specifické dary, různé služby a úkoly, které se projevují v různých
povoláních, spiritualitách a posláních. Kritériem jejich pravosti je jednotící
princip – Kristus jako hlava církve.
Církev – chrám Ducha svatého
Třetí charakteristické označení církve je „chrám Ducha
svatého“. Dar Božího ducha, který apoštolové obdrželi o Letnicích po Ježíšově
zmrtvýchvstání je jednotící prvek věřících, kteří na apoštolském základě a
s Kristem jako nárožním kamenem vytvářejí „duchovní příbytek Boží (srv. Ef
2,18-22). Boží Duch, který je počátkem každé spásonosné činnosti, sjednocuje
prostřednictvím křtu, uzdravuje a posvěcuje svátostmi, posiluje
v ctnostech a dává rozmanité dary (charizmata), které uschopňují
k přijetí různých úkolů užitečných pro rozvoj Kristova těla.
Charakteristické známky církve
Už v nejstarších „Vyznáních víry“ (krátké shrnutí víry)
jako je Apoštolské nebo Niceo-cařihradské najdeme formulaci „věřím
v jednu, svatou, všeobecnou (katolickou) a apoštolskou církev“. Tyto čtyři
„známky“ označují podstatné rysy církve, tak jak jí je Ježíš svěřil.
Věřím v jednu…
Jednota církve má svůj původ v jednotě Trojice osob
Boha Otce a syna v Duchu svatém, je dílem jednoho zakladatele Ježíše
Krista a prostoupena jedním Duchem. Ačkoli je jedna, přece se ukazuje veliká
rozmanitost Božích darů, a to už tím že shromažďuje různé národy a kultury. Od
prvních dob existovala společenství místních církví a vlastní liturgií a
vlastní tradicí. Tato rozmanitost není na škodu jednotě, pokud věřící zůstávají
mezi sebou spojeni „pouty pokoje“ (srv. Ef 4,3). Základním a nejdůležitějším
poutem zůstává láska, vedle ní existují viditelná pouta jednoty: vyznání jedné
víry přejaté od apoštolů, společné slavení bohoslužby a svátostí, apoštolská
posloupnost skrze svátost kněžství.
Protože se lidská slabost a hřích nevyhýbají ani
společenství křesťanů, už od začátku vznikaly určité roztržky.
V pozdějších staletí však dochází k větším sporům, které vedou, ne
bez chyb na obou stranách, nakonec k odloučení jiných církví od katolické
církve a k rozdělení mezi křesťany. I když je toto rozdělení bolestivě neseno,
katolická církev vidí i v ostatních křesťanských společenstvích místo
působení Božího ducha a přistupuje k nim s bratrskou úctou a láskou.
Proto se dnes klade velký důraz na ekumenické úsilí, které
touží po naplnění Kristovy velekněžské modlitby: „Ať jsou všichni jedno. Jako
ty, Otče, ve mně a já v tobě, tak i oni ať jsou v nás, aby svět
uvěřil, že ty jsi mě poslal“ (Jan 17,21). Snaha o sjednocení se musí opírat o několik
podstatných bodů: stálé obnovování církve ve věrnosti svému poslání, obrácení
srdce k životu podle evangelia, společná modlitba, vzájemné bratrské
poznávání, ekumenická výchova věřících a kněží, dialog mezi teology různých
církví, spolupráce křesťanů ve službě jiným lidem.
…svatou…
Tato známka církve je jednou z obtížněji
pochopitelných. Pokud je církev opravdu „svatá“, jak se mohla v dějinách
dopustit tolika omylů a chyb? Svatost má však dvojí význam: prvním je morální
bezúhonnost (bezhříšnost), druhý význam je ve smyslu „vydělená pro Boha“.
Svatost církve neznamená ani tak bezhříšnost, jako spíše „zvláštní prostor
Božího působení“. Církev ustanovil Kristus a svěřil jí úkol posvěcování členů
tím, že jí poskytl moc svátostí. Protože členové církve jsou jen hříšní lidé,
je dokonalá morální svatost teprve předmětem snažení.
…všeobecnou…
Výraz „všeobecná“ nebo „univerzální“ je překladem řeckého
slova „katholikos“. Smysl celistvosti
vychází z pojetí církve jako „Těla Kristova“, a to ve spojení se
svou hlavou – Kristem. Církev hlásá plnou víru a nese plnost prostředků ke
spáse. Druhý smysl katolicity je poslání církve ke všem lidem všech dob na
celém světě bez ohledu na rasu, postavení, národní příslušnost. Všichni lidé
jsou volání k tomu, aby tvořili nový Boží lid.
Katolická církev je přítomna v místních celcích
(diecézích), čili ve společenství křesťanů shromážděných kolem svého biskupa.
Co církevního společenství jsou plně začleněni ti, kdo jsou pokřtěni, přijímají
dále svátosti a jsou spojeni s viditelnými nástupci apoštolů – papežem a
biskupy. Původní jednotné a katolické společenství křesťanů se však
v dějinách rozdělilo a dnes existuje velké množství křesťanských církví,
které nevyznávají celou víru nebo nejsou spojeni s Petrovým nástupcem –
papežem. Křesťané z nekatolických církví ovšem zůstávají v určitém
společenství s katolickou církví, i když nedokonalém.
…apoštolskou církev
Označení „apoštolská“ má trojí původ: církev je vybudována
na společenství apoštolů kolem Ježíše, předává se v ní učení apoštolů, pod
vedením jejich nástupců (biskupů) pokračuje v úkolu být apoštolem (poslem)
radostné zvěsti evangelia všem národům. Biskupové jako nástupci apoštolů pod
vedením římského biskupa dál vedou církev a vystupují v Kristovu jménu.
Církev, jak ji vidíme
Všeobecné kněžství pokřtěných
Křtem byl každý křesťan připojen ke Kristu a tak se stal
svým způsobem nositelem Kristova kněžského, prorockého a královského úřadu a
tak jsou povoláni k poslání, které Bůh svěřil církvi. Křtem se každý
věřící stává nositelem tzv. všeobecného kněžství. Povoláním laiků v církvi
je apoštolát v profánním světě – nést poselství spásy lidem po celé zemi
těm, se kterými se setkají v rodinách, na pracovišti, při odpočinku.
Nemusí to být přímo formou hlásání, ale spíše osobního příkladu, protože ten
patří mezi neúčinnější výchovné prostředky.
Zvláštní účast laiků na Kristově kněžském úřadu je povolání
manželů a rodičů, kteří svým životem svědčí o velikosti lásky, jako Bůh otec
chová ke svým dětem. Dále se laikům svěřují služby lektorátu (pověření ke čtení
Božího slova) a akolytátu (pomoc při rozdávání eucharistie a přinášení
eucharistie nemocným) při liturgii nebo mohou být pověřeni řízením liturgických
modliteb a udílením křtu.
Nezastupitelný úkol laiků je poslání katechety-učitele, který
předává dětem nebo i dospělým pravdy víry. Podílejí se i na řízení místních
církví v diecézních sněmech, pastoračních radách, spoluprací při řízení
farnosti. Laici jsou často i těmi, kdo vnáší křesťanského ducha do světských
institucí, pracují v charitních organizacích, vstupují do veřejného života
a politiky.
Služebné kněžství hierarchie
Někteří věřící přijímají kromě obecného kněžství i svátost
služebného kněžství. „Služebné“ kněžství proto, že je ve službě Kristu a všem
věřícím laikům. Pravomocemi, které Pán udělil apoštolům, dál vedou Boží lid,
vyučují ho a posvěcují svátostmi.
Sbor biskupů
I když bylo kolen Ježíše velké společenství učedníků, přece
si vybral dvanáct nejbližších, aby byli s ním a učili se od něj, a pak aby
je poslal jako hlasatele do celého světa. Tito apoštolové vkládáním rukou
světili své nástupce. Tak vznik sbor biskupů jako nepřerušená řada nástupců
apoštolů od prvních dob. Apoštolové i jejich nástupci vystupovali před ostatním
křesťanským společenstvím ne ze své moci, ale z pověření Kristova. Proto
si tento úkol nikdo nemůže vzít sám.
Biskupský sbor jako celek, zvláště na všeobecném církevním
sněmu je nositelem nejvyšší a platné pravomoci nad celou církví. K tomuto
úřadu mu dal Ježíš svého svatého Ducha, aby chránil církev před omyly
v otázce víry a mravů. Jednotliví biskupové pak na svém území vykonávají
pastýřskou službu nad Božím lidem. Jejich zástupci na menších celcích –
farnostech – jsou kněží. Biskupu i kněžím jsou k pomoci jáhnové.
Římský biskup
Jako ve společenství Dvanácti měl apoštol Petr výsadní
postavení a Ježíš mu věnoval zvláštní péči, tak ve sboru biskupů zaujímá
výsadní postavení biskup Říma. Ten je podle tradice nástupcem apoštola, který
„dostal moc klíčů“ (srv. Mt 16,18-19) a poslání pást Kristovy ovečky (srv. Jan
21,15-19). Římský biskup, nazývaný též papež, je viditelný symbol jednoty
církve a vykonává službu Kristova náměstka na zemi a pastýře celé církve. I on
dostává při svém zvolení dar neomylnosti ve věcech víry a mravů.