Seznam papežových encyklik
REDEMPTOR HOMINIS - 4.3.1979 (Vykupitel člověka)
Zdůrazňuje vykupitelskou roli Božího Syna a její důležitost
v životě každého člověka, jehož přirozenost byla
nesrovnatelně povznesena v důstojnosti Kristovým vtělením.
Zmiňuje se o velkém přínosu svobody vyznání, která
je však promarněna, odmítne-li člověk Krista. Poukazuje i na
ohrožení lidské existence. Věnuje se i církvi, eucharis tii
a pokání.
DIVES IN MISERICORDIA - 30.11.1980 (Bohatý v
milosrdenství)
Velmi působivě a upřímně
pojednává o mezilidských vztazích a o vztazích lidí k Bohu.Vyzvedává
nezměrné milosrdenství Boha Otce, které se odráží už ve
Starém zákoně a přesvědčivý výraz nachází v Ježíšových
podobenstvích (zvl. Podobenství o marnotratném synu Lk 15,11-32).
Vyslovuje se pro spravedlnost, ale poukazuje na její nedostatečnost,
chybí-li láska a milosrdenství.
LABOREM EXERCENS - 14.9.1981 (Vykonávající práci)
Sociální encyklika,
kritizující marxismus i kapitalismus, hovoří o významu lidské
práce, jejím duchovním rozměru a o vztahu kapitálu a
jednotlivce. Odmítá třídní boj. Vydána u příležitosti 90.
výročí encykliky Rerum novarum (Z nových věcí).
SLAVORUM ApostOLI - 2.6.1985 (Apoštolové Slovanů)
Věnována sv. Cyrilu a Metoději. Vysoce oceňuje dějinný
přínos jejich misie, překlad Písma sv. a liturgie do
staroslověnštiny. Klade věrozvěsty za příklad ekumenismu i
jednoty s Římem.
DOMINUM ET VIVIFICANTEM - 18.5.1986 (z Credo ... in Sanctum spiritum, Dominum
et vivificantem, lat. Věřím ... v Ducha svatého, Pána a dárce
života)
Třetí část studie o Nejsvětější Trojici (Redemptor
hominis - věnována Božímu Synu, Dives in misericordia - Bohu
Otci), věnována Duchu svatému, který vede Církev v jejím hlásání
evangelia a posiluje každého, kdo se jí dá vést, zajišťuje
tak pokračování Kristova vykupitelského díla.
Odsuzuje materialismus jako cestu ke smrti. Vyzývá k poslušnosti
Církvi a k úsilí o jednotu.
REDEMPTORIS MATER - 25.3.1987 (Matka Vykupitele)
Věnována Panně Marii a jejímu
významu v životě putující církve. Pojednává o Marii jako
o orodovnici, podřizuje její zprostředkovatelskou úlohu
zprostředkovatelské roli Kristově. Zabývá se Pannou Marií
jako matkou a vzorem pro ženy, jak mají své ženství vést s
důstojností a jak dosáhnout svého zušlechtění.
SOLLICITUDO REI SOCIALIS - 30.12.1987 (Starost o věc společenskou)
Sociální encyklika vydaná k 20. výročí encykliky
Populorum progressio (Pokrok nebo Vývoj národů).
Pojednává o žádoucím rozvoji člověka i společnosti. Klade
důraz na zachovávání základních lidských práv.
Vyzdvihuje poznání vzájemné lidské závislosti a solidaritu
s druhými a v mezinárodních vztazích.
REDEMPTORIS MISSIO
- 7.12.1990 (Poslání Vykupitele)
Zdůrazňuje osobní odpovědnost
každého věřícího za šíření evangelia a misionářskou
podstatu Církve. Potvrzuje právo každého na radostnou zvěst.
Klade důraz na hlásání evangelia činy stejně jako slovy.
Zmiňuje se o chápání evangelia v
souladu s kulturou a jejím prožíváním ve světle radostné
zvěsti.
Na toto navazuje kniha
Papež odpovídá.
CENTESIMUS ANNUS - 1.5.1991 (Stý rok)
Sociální encyklika vydaná
u příležitosti 100. výročí encykliky Rerum Novarum (Z nových
věcí). Zabývá se vývojem společnosti ve 20. stol.
Odmítá totalitní systém, pol. komunismus. Staví se kriticky ke konzumní společnosti
a jejím negativním rysům. Oceňuje demokratický systém,
pokud neútočí proti zásadám a principům života. Varuje před
ohrožením rodiny a duchovním vzduchoprázdnem.
VERITATIS SPLENDOR - 6.8.1993 (Nádhera pravdy)
Zabývá se morálními problémy. Potvrzuje dosavadní učení Církve o
platnosti mravních zásad vycházejících z Desatera, které
jedině zaručují vnitřní svobodu člověka, plně rozvíjejí
jeho schopnosti a dávají pevný řád i pro sebesložitější
životní situace. Zdůrazňuje přirozený zákon a jeho univerzální
platnost.
EVANGELIUM VITAE - 25.3.1995 (lat. Evangelium života, tj. Radostná zvěst
života)
Podrobně rozebírá vztah současné situace k lidskému
životu. Prosazuje kulturu, která se vyznačuje službou lásky
ve prospěch života. Zdůrazňuje právo života na ochranu od
počátku až k přirozenému konci. Zabývá se především
problémy etickými a zaujímá k nim jasné stanovisko v rámci
učení církve.
UT UNUM SINT - 25.5.1995 (Aby byli jedno)
Věnuje se ekumenismu a úsilí
o jednotu křesťanstva. Pozdvihuje dialog, staví se však odmítavě
ke kompromisům zacházejícím za pevné hranice církevního učení.
FIDES ET RATIO - 14. 9. 1998 (Víra a rozum)
Zamýšlí se nad vzájemným vztahem víry a rozumu, které nazývá "dvěma křídly, na nichž se lidský duch vznáší k rozjímání pravdy". Zabývá se úlohami teologie a filosofie při hledání pravdy a cesty k poznání Boha i vzájemnými vztahy těchto disciplin. Dotýká se rozhodnutí církevního magisteria o filosofických otázkách.
ECCLESIA DE EUCHARISTIA - 17. 4. 2003 (Církev z eucharistie)
Připomíná ústřední roli Nejsvětější svátosti v životě církve. Zdůrazňuje, že eucharistie buduje církev, spojuje věřící v jedno tělo. Vyslovuje požadavek vnější jednoty při slavení eucharistie i při přijímání. Klade důraz na důstojné slavení. Zmiňuje roli Panny Marie ve společenství církve ve vztahu k eucharistii. Vyzývá k prožívání eucharistické slavnosti v plnosti.
Český text encykliky Ecclesia de Eucharistia naleznete na adrese
http://tisk.cirkev.cz/gfx/attachments/hq3902_Ecclesia_de_Eucharistia_media.doc
Všechny encykliky Jana Pavla II. naleznete ve světových jazycích na vatikánských stránkách
http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/encyclicals/index.htm