Hledání univerzální etiky
Problematika, jíž se zabývá stejnojmenný dokument Mezinárodní teologické komise
z roku 2008, je pro dnešní svět mimořádně aktuální. Z toho důvodu ji rozpracovává i druhé
letošní číslo Teologických textů.
Teologický pohled nezastupitelně ukazuje, že k takové všelidsky uznávané etice, jejíž
hledání by nebylo zneužitelné opět jen nějakou novou totalitou, není možno dospět ze
žádného pouze světsky horizontálního východiska. Je patrné, že pouze živý, transcendentní
Bůh (nikoli pouhá hypotéza Boha) se svou bezkonkurenční důvěryhodností a se svým
příslibem „království“ míru, spravedlnosti a lásky může být skutečným garantem univerzální
etiky.
Z lidské strany je podle teologů nejhlubším a reálně nosným východiskem
k univerzálně platné etice respekt k antropologické konstantě „přirozeného zákona“,
zakotveného v hloubi našeho stvořeného bytí. Moderním způsobem jeho uznávání je ochrana
lidských práv – jejichž neredukovaná verze je dnes obhajovatelná právě jen argumenty
teologie.
Formálně sebezdatnější racionalita však sama o sobě nijak nezajišťuje skutečně žitou
praxi obecně lidské mravnosti. Jeden z příspěvků v TT 2/2011 se proto věnuje zásadně
potřebné lásce k nepřátelům, tak jak ji exemplárně prokázal, s rizikem ztráty života, svatý
František z Assisi během křižáckých válek.
K tématům univerzální etiky může patřit také náš vztah k mimolidskému světu – i o
tom je v TT řeč –, avšak všeobecně platné etické normy zásadně chrání důstojnost především
všech lidských bytostí. Podle autorů TT 2 zejména těch nejslabších – nenarozených nebo
nejrůznějšími způsoby handicapovaných.