Otázka:
Dobrý den. Ráda bych věděla, jestli písničky ze zpěvníků Hosana 1, 2, Taizé, Koinonia, Chvalozpěvy jsou neliturgické nebo ne. Jeden kněz nám říkal, že se tyto písně ke mši nehodí, neboť jsou neliturgické a že se to tak v semináři v Polsku učili. Mně jsou však mnohé bližší než mnohé písně z Kancionálu nemluvě o Boží Cestě. Ráda bych věděla, jak to skutečně je a jak se na to dívají liturgové. Děkuji.
Také bychom rádi věděli, když Jan Pavel II. má x-tý nejdelší pontifikát po sv. Petrovi, kdo je ten s nejdelším pontifikátem, sv. Petr? Jestli ano, tak jak se u něj určuje délka pontifikátu? Děkuji za odpověď a přeji hojnost Božího požehnání. Odpověď: Liturgii (latinské) je vlastní gregoriánský chorál; bohoslužby v "lidových jazycích" jsou založené na varhanní hudbě. Zpěv je však proměnný doprovod mše svaté, je závislý na době, kultuře, účastnících atd. (třeba mše se zaměřením pro mládež či děti se bez "alternativní" hudby neobejde).
Zpěvníky pak přinášejí určitý výběr skladeb (odborníků) anebo nabídku vlastní tvorby, a některé z nich jsou určené přímo k bohoslužbě. Nejsou to písně v zásadě neliturgické; v českých zemích se při bohoslužbách běžně používají. Nemluvě o tom, že například ve zpěvnících Hosana jsou označeny "M" zpěvy ke mši. Krom toho se však doporučuje všeobecně vybírat liturgické zpěvy s citem a vkusem, skutečně k "liturgickému slavení". Je třeba brát v potaz situaci, složení účastníků bohoslužby, míru slavnostnosti apod., ne vždy je totiž každá píseň - byť liturgická - v danou chvíli vhodná. Navíc je třeba dbát na to, aby písně, které se při společně slavené bohoslužbě zpívají, znala alespoň část účastníků. Na druhou stranu jsou v těchto zpěvnících i písně skutečně velmi zdařilé a umělecky na úrovni (např. autorem melodie k jedné z písní ve zpěvníku Hosana je samotný Haydn).
Svatý Petr skutečně vedl církev
nejdéle (do roku 67), podle
Chronicarum: XXV annis eiusdem Roma urbis episcopus perseverat to bylo 25 let přímo v Římě.