Otázka:
Dobrý den, prosím o zodpovězení těchto dotazů:
1. Kde mohu zjistit, která píseň z kancionálu se v daný den při mši zpívá?
2. Jaký smysl má opakování "zdrávasů" při motlidbě růžence? Osobně mohu poznamenat, že to odvádí moji pozornost. Jak se rozjímá o tajemstvích?
3. Jak je možné, že lidé před příchodem Ježíše nemohli být vzkříšeni, neboť nevěděli, co pro to mohou udělat? Není to nespravedlivé?
4. Někdy mě pokouší myšlenka, že Boží království je pouze podobenství. Můžete se nad tím zamyslet?
Děkuji a přeji Boží požehnání. Jan Odpověď: Písně, které doprovází bohoslužbu, nejsou předepisovány. Záleží na rozhodnutí varhaníka či přání kněze. Samotný zpěvník obsahuje písně k liturgickým dobám a různým příležitostem, ovšem výběr (závisející na vhodnosti) z daného okruhu je víceméně libovolný. Takže o konkrétní písni budete vždy informován až před začátkem bohoslužby.
Modlitbě růžence se věnují otázky č.
872,
886,
887 a
1419.
Ve vyznání víry potvrzujeme, že očekáváme vzkříšení mrtvých a život budoucího věku. Ke vzkříšení dojde až na konci všech věků, dosud byl vzkříšen pouze Ježíš a Panna Maria byla vzata do nebe s tělem i duší.
Církev také věří, že Kristova oběť je univerzální, tedy se vztahuje na všechny lidi, kteří kdy žili a žít budou - tedy i na ty, kteří zemřeli před Kristovým vtělením, smrtí a zmrtvýchvstáním. Ve zmiňovaném Krédu je také řeč o tom, že Kristus sestoupil mezi mrtvé do podsvětí;
takový byl totiž až do příchodu Vykupitele osud všech mrtvých, jak zlých, tak spravedlivých; ale tím není řečeno, že jejich osud je stejný – duše spravedlivých očekávaly Krista, aby je osvobodil. KKC 633 Všechny, kdo zemřeli před Kristovým příchodem na svět, jakož i ty, kteří zemřeli dříve, než se mohli seznámit se spasitelnou zvěstí (evangeliem), svěřuje církev nekonečnému Božímu milosrdenství a věří, že i oni mohou dojít spasení.
Boží (či nebeské) království je často vysvětlováno podobenstvími. Ale není jen nějakou vyprávěcí položkou, nýbrž je fakticky prokazováno viditelnými znameními. Kristovy zázraky totiž znamenají konec nadvlády satana, hříchu i smrti nad člověkem.
Doslovné chápání starozákonních výroků vedlo židy k eschatologickému pojetí o skvělém pozemském království, ale Ježíš je ukazuje jinak: jeho království přichází v okamžiku, kdy je lidem kázáno Slovo Boží. To je jeho počátek, nyní se projevuje prostřednictvím Krista a na konci časů se uskuteční v plnosti.
Samotný pojem
Boží království může mít v biblickém kontextu několik významů:
a) Boží královská důstojnost
regalitas (angl. kingship)b) Boží královské území
regnum (angl. kingdom)c) Boží královská vláda
regnatio (angl. reign)K dalšímu doporučuji jako vhodnou literaturu
Slovník biblické teologie .