katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Odeslání otázky/odkazu na e-mail

Od koho (e-mail)
Komu (e-mail)
Poslat:
Váš komentář:
 Povinné údaje jsou označeny tučně

 



Otázka:
Dobrý den,

četl jsem ve Vašem článku http://www.katolik.cz/texty/vira/k8.asp mimo jiné tento text "Dnešní evoluční teorie předpokládá, že se člověk vyvinul z nižších organismů; tento předpoklad není - pokud jde o lidské tělo - v zásadním rozporu s křesťanským pojmem stvoření. "
Musím se přiznat, že mne to velmi překvapilo. Vždyť podle Bible byl první člověk stvořen nesmrtelným, a tím se zcela odlišoval od všech ostatních organismů. čili evoluční teorie musí být díky tomu zcela v rozporu se svědectvím o Stvoření člověka.
Dále mi není jasné, proč Bůh stvořil dva živočišné druhy nadané uměním řeči: člověka a hada. Proč pouze člověk a had uměli mluvit? Bojím se, aby v tom nebyl Boží záměr k vyprovokování prvotního hříchu. Jak vypadal had před svým potrestáním? Umělci, kteří zobrazují Evu u Stromu Poznání, kreslí hada v jeho dnešní, obvyklé podobě. Ale had se plazí po zemi pouze z důvodů trestu. Předtím se neplazil a navíc uměl mluvit. Jak tedy mohl vypadat?


Odpověď:
Písmo nepřipisuje prvním lidem nesmrtelnost (...než se vrátíš do země, z níž jsi byl vzat Gen 3; 19), ta je zvláštním Božím darem a spočívá skrze společenství s Bohem v nemožnosti zmaru. Neboť Hospodin komentuje události na počátku stvoření slovy: Jen aby nyní nevztáhl ruku a neutrhl též ovoce ze stromu života, nepojedl z něho, a tak nebyl živ navěky. (Gen 3; 22) I Boží určení k plození (později přistupují pouze porodní bolesti) má, z mého pohledu, smysl, jen pokud tvorové umírají. První lidé neměli zemřít – ovšem tak, jak známe smrt my. Měli žít s Bohem navěky, přičemž důraz je kladen na slovo „s Bohem“ a ne až „na věky“.
Varování nedotknete se ho pod trestem smrti by proto bylo zavádějící vykládat tak, že konec života nastává po hříchu. Ve stejném duchu propadneš smrti znamená, že bude vytržen ze společenství s Bohem; vždyť po překročení zákazu první lidé neklesají mrtví k zemi, ale jsou vyvedeni mimo Eden. Vzhledem k teologii bychom mohli teoretizovat, že bez prvotního hříchu by lidé mohli přejít z pozemského života obdobným způsobem jako je „usnutí“ Panny Marie. Z Bible se dozvídáme, že až vyhnáním z krásného místa rajské zahrady v Boží blízkosti jsou lidé vydání do moci smrti - té smrti, která je náhlá a bolestivá. Smrt je na prvním místě duchovní, jako odloučení od Boha; to přináší bolest a ztrátu života.

Celé symbolické vyprávění Geneze nepřináší reportážní popis událostí. Proto vám nemohu potvrdit, že had mluvil lidskou řečí (a navíc hebrejsky). Biblická mluva je v jistých směrech odlišná – poznat ženu opisuje intimní styk a poznat dobro a zlo je zase vyjádřením vlastního ustanovení norem. Víme, že stvoření probudilo v ženě touhu překročit Boží vůli představovanou pojezením zakázaného ovoce (a dalším krokem pak bylo vyobrazení plodu jako jablka podle latinského malum-zlo a malum-jablko). Ovšem tradice vnímá v popsaném pokušení ďáblovu závist, aniž by živočichům přisuzovala před prvním hříchem inteligenci, řeč či chůzi.
Plazení po břiše má lidem připomínat soud nad pokušitelem a jeho pokoření. Nechtěl bych příště řešit otázku lámavosti světla před potopou, než se objevila duha.



  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář