katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Odeslání otázky/odkazu na e-mail

Od koho (e-mail)
Komu (e-mail)
Poslat:
Váš komentář:
 Povinné údaje jsou označeny tučně

 



Otázka:
Zajímalo by mě, jak vysvětlit zdánlivý rozpor mezi verši 2K5, 10 `Vždyť se všichni musíme ukázat před soudným stolcem Kristovým, aby každý dostal odplatu za to, co činil ve svém životě, ať dobré či zlé.` a 2K5, 19 `Neboť v Kristu Bůh usmířil svět se sebou. Nepočítá lidem jejich provinění a nám uložil zvěstovat toto smíření.` Tedy na jedné straně se my (věřící - omilostnění hříšníci) budeme za své činy zodpovídat před soudným stolcem Kristovým - a to jak je zde v 2K5, 10 psáno i za to špatné, ale verš 2K5, 19 přitom učí, že jsme smířeni s Bohem, takže jsou naše hříchy přikryty a Bůh nám je nepočítá (takže by to vlastně mělo být, jako bychom se jich nedopustili - úplné odpuštění). Jestliže se jako věřící žijící ve vztahu s Bohem stále ještě žel dopouštím různých hříchů a špatných skutků, které pak Bohu vyznávám a lituji jich, bude mě je Pán před tímto soudným stolcem připomínat, nebo již nikoliv ? Děkuji


Odpověď:
K odbourání tohoto opravdu zdánlivého konfliktu mezi citovanými verši je nutné pochopení, co to vlastně je nauka o vykoupení. Omilostnění, kterého se nám skrze Kristovu oběť dostalo neznamená, že by Bůh jakoby "ztratil paměť" a nepamatoval si hříchy. Odpuštění znamená, že nás přijímá takové, jací jsme, ale nejsme za své činy potrestáni tzv. "věčným trestem" - definitivním odloučením od Boha. Ježíšova výkupná oběť nám nabízí možnost vrátit se zpět k Otci.
Předobraz vykoupení najdeme ve Starém zákoně (Num 21,4-9). Je to známý příběh o vzpouře Izraele proti Bohu a následné potrestání: jedovatí hadi a jejich smrtelné uštknutí. Po tom, co se Izraelité "obrátí" a začnou se modlit o záchranu, vystaví Mojžíš na kůl bronzového hada. Uštnutý, pokud se na něj podíval, zůstal naživu...
Tato situace řeší konflikt mezi zodpovědností za skutky (tak, o tom mluví sv. Pavel: 2Kor 5,10) a spásou (2Kor 5,19). Záchrana pro Izraelity nebyla v tom, že by jedovatí hadi byli odstraněni. Tím by se to vše vrátilo do stavu, jak to bylo před tím. Ale člověk musel pohlédnout na měděného hada - aby byl spasen, musel se sám osobně na spáse podílet svým rozhodnutím a skutkem. Čili bylo to jako sérum. Čas se nevrátil zpět, ale ono uštnutí mu neublížilo.
Ježíš svým životem a smrtí nabídl spásu všem lidem bez rozdílu, teologicky se to označuje jako objektivní vykoupení, ale spasen je pouze ten člověk, který toto omilostnění přijme (subjektivní vykoupení). V praxi to vypadá tak, že každý člověk nese odpovědnost za své činy (2Kor 5,10), tomu, kdo přijal Ježíše a jeho vykoupení, nebude přičítán trest, který by si za své činy zasloužil (2Kor 5,19).
Náš postoj před Bohem je vždy postojem "omilostněných hříšníků", kteří si jsou vědomi vlastních chyb a jejich důsledků, a zárověň si uvědomují velikost Božího milosrdenství, které je přes to všechno přijalo za vlastní.


  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář