Otázka:
Prosím o zodpovezení dotazu.
Setkal jsem se s jedním clovekem, který se vrátil z exilu (pro ceskou katolickou kulturu tento clovek udelal velmi mnoho), má teologické vzdelání, ale není knezem. Posteskl si, že tady u nás v CR ho ani jeden knez nepožádal, aby udelal v rámci mše svaté kázání, což v nemecku mu bylo umožnováno. Muže knez umožnit, aby laik prednesl kázání pri mši svaté?
Ptám se také proto, že u nás se deti v rámci detské mše dozvídají pravdy víry zpusobem velmi komlikovaného teologického rozboru, kterému mnohdy presne nerozumíme ani my rodice. Deti už kázání nerozumí vubec. Jednání s knezem, kterého si jinak vážíme prozatím selhávají, nebot on si nepripustí, že by byla chyba v primerenosti. Rádi bychom mu navrhli aktivní úcast rodicu na kázáních (bohoslužbách slova) pro deti. Chtel bych vedet, zda má tento návrh oporu v církevních dokumentech.
Dekuji
Vašek
Odpověď: Kázání při bohoslužbě je vyhrazeno klerikům, takže podobná praxe by oponovala liturgickým předpisům.
Homilie, která je přednášena během mše svaté, je součástí liturgie. Homilii má mít obvykle sám kněz, který bohoslužbu vede; může ji svěřit koncelebrujícímu knězi, nebo někdy podle vhodnosti též jáhnovi, nikdy ovšem laikovi. Ve zvláštních odůvodněných případech může mít homilii také biskup nebo kněz, který se účastní bohoslužby, ale nemůže koncelebrovat. Zákaz kázání laiků při mši svaté platí i pro bohoslovce, studenty teologie i pro ty, kteří působí jako tzv. pastorační asistenti, jakož i pro jakékoliv skupiny, společnosti či sdružení laiků. Redemptionis sacramentum .
Při bohoslužbách s účastí dětí je možné, aby měli vhodnou katechezi např. v oratoři – přiměřenou jejich věku a rozumovému poznání – během homílie pro věřící v kostele; a ta by mohla být svěřena osobě pedagogicky i teologicky vzdělané. U obřadů vedených laiky (např. možné asistence u sňatků v misijních zemích) záleží na biskupovi, který za jejich vystoupení zodpovídá; může je nechat přednést kázání psané knězem.
Dnešní doba přináší, což uznáváme, že kněz již není nejvzdělanějším člověkem v kostele / městečku. Týká se to nejen tzv. všeobecného rozhledu, ale v některých případech i samotné teologie. Promluva ovšem není záležitostí toho nejchytřejšího, není věcí inteligence, ale sdělením (za pomoci biblických textů) Boží výzvy. Nevystupuje zde v první řadě muž, který to dokáže říci lépe, ale kterého posílá Kristus.