Odeslání otázky/odkazu na e-mail
Otázka:
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaký má katolická církev názor na tetování. Zajímalo by mě hlavně, jestli je proti tetování křesťanských symbolů (ryba, kříž, X, I.N. ...). Jako katolíka mě to zajímá kvůli tomu, že bych si rád nějaký křesťanský symbol nechal vytetovat (ne kvůli nějaké parádě či "frajeřině", ale po dlouhém přemýšlením jsem přišel na to, že by mi to mohlo pomoci jak v mé víře, tak i v šíření evangelia). Napadlo mě to po tom co, jsem zjistil, že většina prvotních křesťanů byla potetována a že egyptští a arménští křesťané se nechávají tetovat dodnes, a jsou na své křesťanské tetování hrdí. Dále jsem zjistil také, že již v roce 787 po Kristu bylo tetování papežem Hadrianem I. zakázáno, ale nevím, zda tento zákaz stále platí.
Pokud zákaz tetování platí, tak bych byl rád, zda by jste mi mohl odpovědět proč tomu tak je? Pokud totiž vím, tak odpůrci tetování se odvolávají jen na Starý zákon ("...mrtvým nesmíte zhotovovat na těle žádné zářezy a nesmíte si vyrýt žádnou značku.-3. Moj. 19,28. "...kněží si nesmí vystříhávat na své hlavě pleš, stříhat si vousy a na těle dělat zářezy." -3. Moj. 21,5; či Leviticus19:28- Nebudete svá těla zjizvovat pro mrtvého ani si dělat nějaké tetování. Já jsem Hospodin). Samozřejmě že je Starý zákon pro křesťany důležitý (hlavně Desatero), ale vždyť Nový zákon nás osvobozuje od pout (př. obřízka),jenž nás držela v zajetí rituálů a obyčejů jako je psáno např. v Leviticus 19:28 („Nepohrdám Boží milostí: Kdybychom mohli dosáhnout spravedlnosti skrze zákon, byla by Kristova smrt zbytečná.“ Galatským 2:21, „Avšak Ježíš dosáhl vznešenější služby, právě tak jako je prostředníkem vyšší smlouvy, založené na lepších zaslíbeních. Kdyby totiž ta první smlouva byla bez vady, nebylo by třeba připravovat druhou.“ Židům 8:6-7.,„Odloučili jste se od Krista vy všichni, kteří chcete dojít ospravedlnění na základě zákona, pozbyli jste milosti. My však z moci Ducha a ve víře očekáváme spravedlnost, která je naší nadějí. V Kristu Ježíši nezáleží na tom, je-li někdo obřezán či ne; rozhodující je víra, která se uplatňuje láskou.“ Galatským 5:4-6,...) . A v Novém zákoně je tak nanejvýš: „Či snad nevíte, že vaše tělo je chrámem Ducha svatého, který ve vás přebývá a jejž máte od Boha? Nepatříte sami sobě! Bylo za vás zaplaceno výkupné. Proto svým tělem oslavujte Boha.“ 1 Korintským 6-19-20. Pokud se ale nepletu, když tato slova nevytrhneme z kontextu, tak zde Sv.Pavel není proti tetování, ale varuje obyvatele Korintu před nebezpečím sexuální promiskuity a hlavně pohanských praktik sexu s rituálními prostituty. Někdo dokonce tvrdí, že následující verše ukazují přijatelnost nebo přípustnost tetování: „A budeš to mít jako znamení na své ruce a jako připomínku mezi svýma očima, aby v tvých ústech zůstal Hospodinův zákon, neboť pevnou rukou tě vyvedl Hospodin z Egypta.“ Exodus 13:9; „To bude jako znamení na tvé ruce a jako pásek na čele mezi tvýma očima. Neboť pevnou rukou nás vyvedl Hospodin z Egypta." Exodus 13:16; „Onen řekne: »Já jsem Hospodinův« a jiný se nazve jménem Jákobovým, další si napíše na ruku: »Jsem Hospodinův« a dá si čestné jméno Izrael." – Izajáš 44:5;„Hle, vyryl jsem si tě do dlaní, tvé hradby mám před sebou stále.." – Izajáš 49:16;...
Tak jak tomu vlastněje, a jaký zastává katolická církev názor?
Předem děkuji za odpověď
vassil
Odpověď:
V současné době neexistuje oficiální církevní zákaz tetování. Narážky v Písmu je třeba chápat v jejich souvislosti s tím, že tetování mělo náboženský význam a souviselo s jinými kulty, než bylo židovství. V náboženstvích bylo celkem běžné, že příslušnost k určitému božstvu a kultu byla vyjádřena nějakým znamením na těle, např. právě tetováním. Pro židovské muže byla tímto znamením obřízka. Křesťanství žádné označení na těle nepoužívá. Platí pravidlo, že „tělo je chrámem ducha“, proto má náleží úcta. Křesťan jej tedy nemá ani mrzačit ani zohyzďovat. Toto je základní regule, jejíž aplikace asi bude záležet na vkusu každého jedince. Já osobně nepovažuji tetování za nic estetického, připadá mi spíše jako nevkusné. Pokud si chcete dát na tělo nějaké tetování, pak je to Vaše rozhodnutí, které bych na Vašem místě ale raději neopíral o náboženské argumenty. Může to být sice prostředek evangelizace, ale i důvod k pohoršení či dokonce znevážení Božího symbolu.