Datum vložení: 11.6.2001
Otázka:
Dobrý den,
mám několik otázek...
Chtěla bych se zeptat, zda mohu přistoupit ke svatému přijímání, když nejsem přítomna mše sv. od začátku.
Moje druhá otázka se týká postu před sv. přijímáním. Vím, že je hodinový. Je to myšleno hodinu před začátkem mše nebo hodinu před sv. přijímáním?
Dále bych se chtěla podělit s jednou zkušeností. Chtěla jsem koupit kříž na stěnu a zavítala jsem do jednoho obchodu, který patří člověku z nekatolické církve. Řekla jsem mu své přání (kříž z tělem Krista), a on mi namítl, proč chci kříž s Kristem, když Kristus na kříži nezůstal a že ho chci znovu ukřižovat... Přemýšlela jsem o tom a došla jsem k závěru, že je sice pravda, že Kristus na kříži nezůstal, ale pro mě kříž bez Krista nemá smysl. Zajímalo by mě, od kdy si vlastně lidé vyráběli kříže s Kristem na připomenutí ukřižování. A jaký je na to Váš názor?
Odpověď:
Ano, ke svatému přijímání je možné přistoupit, i když nejsme přítomni na celé bohoslužbě, ovšem pouze tehdy, je-li to v ten den naše první přijímání. Pokud chceme téhož dne přijímat i podruhé, musíme už být přítomni na celé mši `od kříže do kříže` (tzn. nelze přijímat podruhé např. na bohoslužbě slova, při níž se podává eucharistie).
Hodinový půst je předepsán před sv. přijímáním: viz Kodex kanonického práva CIC 919 §1: Kdo hodlá přijmout eucharistii, zdrží se alespoň po dobu jedné hodiny před svatým přijímáním jakéhokoliv pokrmu a nápoje, pouze s vyjímkou vody a léků.
Co se zkušenosti s nákupem kříže týče, je podobná `argumentace` typická pro některé nekatolické křesťany. Kříž bez Krista je holé dřevo a de facto popravčí nástroj, a my jsme byli vykoupeni Kristovou obětí na kříži, ne holým dřevem. Nevím, kdo z nás by si dal na stěnu např. popravčí sekeru. I když Kristus vstal z mrtvých, nebyla tím realita ukřižování smazána. Apoštolové mluví po Letnicích o Kristu jako o Ježíši ukřižovaném, kterého Bůh vzkřísil z mrtvých. I stopy po ukřižování na Ježíšově těle zůstaly. Námitka, `že ho tím chceme znovu ukřižovat`, je skutečně legrační. Jako bychom ho chtěli o Vánocích zmenšit a dát do jeslí :-))).
Na otázku, kdy se začal zobrazovat kříž s korpusem, Vám asi přesně neodpovím. Ale můžete se podívat do následující knihy: W. Ziehr, Kříž, symbol, zobrazování, význam, Karmelitánské nakl., 1997.
Podle mého názoru je zobrazení kříže s tělem logičtější než bez něj. Vykoupil nás Ježíš, ne dřevo.
Na otázku odpověděl:
P. Mgr. Petr Šikula