Odpověď:
Svátek Tří králůSvátek
Tří králů je lidový název, hodně zažitý, přesto trochu nepřesný. Oficiální název křesťanského svátku je
Zjevení Páně a vychází z Matoušova evangelia. Tam se ve druhé kapitole mluví o tom, že dalekou cestu z Východu do Betléma v Judsku vážili
mudrci. Nikoli tedy králové. Z evangelia také nevyplývá, zda byli tři. Byli to prostě
mudrci. Což početně vychází dva a více. Samotná slavnost
Zjevení Páně je neoddělitelně spojena a svým poselstvím prakticky totožná se slavností
Narození Páně: v obou slavnostech jde o Boha, který se stává tělem (Jan 1,1), přichází jako člověk, a to ne jako majestátní král, ale jako malé dítě, a navíc uprostřed docela obyčejných lidí. Právě v tom je síla a paradoxnost onoho názvu
Zjevení Páně:
Bůh se rozhodl zjevit právě takto: jako dítě a v obyčejnosti, aby se ho člověk nelekl a aby ho mohl přijmout.Písmena C + M + BVýznam oněch tří magických písmen – magických nikoli ve smyslu magie, ale ve smyslu tajemství – na dveřích domů je třeba hledat trochu jinde, než jsme většinou zvyklí. Samozřejmě: v předškolních a pak i školních letech jsem slýchával, že to jsou počáteční písmena jmen oněch
tří králů, tedy jména
Kašpar,
Melichar a
Balthasar. To mi tehdy úplně postačilo, abych mohl prožívat jako kluk onu nezaměnitelnou atmosféru okolo betlémské události, pronikat do toho tajemství, že Bůh je uprostřed nás lidí. Pak ale člověk zpřesňuje svoje porozumění evangeliím, a když zjistí, že mudrci, a ne králové, že ne určitě tři, ale možná dva až
kdovíkolik, pak mu to nevychází moc ani s těmi písmeny. Označení dveří C, M, B jakožto začáteční písmena jmen králů
Kašpar,
Melichar,
Balthasar je sice starobylý, přece však pozdější výmysl. Tři litery jsou původně zkratkou požehnání, které znamená
Pán (řecky
Kyrios) či
Kristus (
Christos)
obydlí (latinsky
Mansionem)
ať žehná (
Benedicat). Důvodem toho, proč se jako první objevuje
C, může být odsunutí
h z písmene
ch (Christos) nebo latinský přepis
c z řeckého
k (Kyrios). Mnoho na tom nezáleží.
Tato zkratka znamená Pán ať žehná tomuto domu.
Označování domůDomy označují podle místních tradic buď tři lidé – většinou děti – převlečení za
Tři krále, nebo si je označují obyvatelé domu sami, když před tím oslavili v kostele slavnost Zjevení Páně – „Tří králů“. Tam si po bohoslužbě mohli vzít kousek požehnané křídy a doma svoje dveře označit. Důvod, proč ty značky vydrží i několik let? Asi proto, že je obyvatelé domu schválně nemažou, když při úklidu čistí dveře, a zapomněli si napsat po roce nápis nový. Proč ta křída nějak sama neopadá, to už bych se v odpovídání přeceňoval, protože to by asi byla otázka fyziky a přilnavosti materiálů – a tam mám nějaké ty mezery…
Kdo vlastně byli Tři králové – mudrciA na závěr: kdo byli
králové, resp.
mudrci? Moc toho nevíme. Jisté je, že byli z Východu, kde jsou z těch dob doložena různá pozorování hvězd od
lidí tehdy velmi vzdělaných a zvídavých. Z pohledu Židů – a právě tak je Matoušovo evangelium napsáno – to byli tzv.
pohané, tedy lidé nevyznávající Hospodina, Jahve. Ale přesto to byli ve smyslu události lidé vnitřně poctiví a pravdu – a v ní Boha – hledající. Příběh je tedy poselstvím o lidech, kteří skrze osobní hledání jdou po cestě až k setkání s Bohem – Ježíšem zjevujícím se v Betlémě, ale nejenom v Betlémě. To setkání bylo tehdy a je dnes možná dost jiné, než si původně představovali, představujeme.
Je pozitivním prolomením stereotypů chápání Boha. Právě proto mluvíme o Zjevení Páně.Vysvětlení tohoto a dalších symbolů vztahujících se ke slavnosti Zjevení Páně naleznete také
zde.