Odpověď:
Otázka hrobu Panny Marie není jednoznačně rozhodnuta. Nechci zde otevírat diskusi o tom, zda Panna Maria skutečně zemřela a byla vzkříšena, nebo její pozemská existence skončila bez fyzické smrti; dogma o Mariině nanebevzetí se k její smrti nevyjadřuje (dogmatická formulace uvádí: „Neposkvrněná Bohorodička Maria, vždy Panna, po dovršení pozemského života byla s tělem i duší vzata do nebeské slávy“), ovšem počítá s ní nejstarší tradice. Obvykle se udávají dvě místa, kde bychom mohli hledat Mariin hrob (logicky jen jedno z nich může být to pravé) – Jeuzalém a Efez.
V Jeruzalémě existuje ortodoxní chrám Zesnutí Panny Marie (latinsky nazývaný
Dormitio), který stojí na vrcholu Sión na místě, kde hledá hrob tradice z 6.–7. stol. Kuriozitou tohoto chrámu je, že v něm najdete výklenek orientovaný k Mekce – chodívají se sem modlit muslimové, kteří ctí Marii jako Ježíšovu matku.
Pro lokalizaci hrobu Panny Marie v Efezu mluví kromě tradice dva argumenty: Efez byl místo posledních chvil života sv. Jana Evangelisty, jemuž Kristus na kříži svěřil Pannu Marii jako matku (Jan 19,26–27). Krom toho se 1. efezský koncil r. 431 konal v chrámě zasvěceném právě Panně Marii; a v té době bývaly kostely zasvěceny nejčastěji právě světci, který byl na daném místě pochován nebo tam alespoň působil či zemřel. Ovšem pokud vím, nebyla existence Mariina hrobu v Efezu dosud potvrzena archeologicky.
O případné nápodobě hrobu Panny Marie v sakrální architektuře mi není nic známo – vzhledem k tomu, že jeho poloha, natož podoba je zcela nejistá, pravděpodobně k něčemu takovému ani nedocházelo. Ovšem smrt, vzkříšení a nanebevzetí Panny Marie je častým
malířským námětem na křesťanském východě, ale i západě.