Odpověď:
Díky za "podnětný" příspěvek k ekumenickému dialogu. Nicméně mě fakta, která uvádíte, poněkud zarazila...
1) Údajně tvrdíme, že se Orthodoxní oddělili od Římskokatolické církve. Nevím, já to nikdy netvrdil a kdo to konkrétně byl, jsem nevypátral. Pokud myslíte text v
Základech křesťanské víry, pak je zapotřebí si jej přečíst důkladně ještě jednou:
Behem dejin dochazelo v cirkvi k nejruznejsim roztrzkam. Tak v 11.stoleti doslo k odlouceni vychodnich cirkvim tzv. pravoslavnych. V 16.stoleti doslo k roztrzce v zapadni Evrope. Vznikly ruzne protestantske (evangelicke) cirkve. Puvodni cirkev, od ktere se ostatni cirkve oddelily, se nazyva "katolicka", to je "vseobecna" ci "otevrena pro vsechny". Počátek Pravoslavné církve je tedy v původní jediné všeobecné (katolické) církvi.
2) Problém "filioque" pochází ze západního chápání Trojice podle nicejsko-cařihradského vyznání víry. Smyslem formulace "Duch vycházející z Otce i Syna" je vyjádřit stejnou podstatu všech osob v Trojici. Celý problém ale nepočíval v samotné formulaci "z Otce i Syna", jak ho prosazovala západní církev, nebo "z Otce skrze Syna", jak ji zastávaly církve východní. Kořen neshod byl už v samotném způsobu myšlení západu a východu a rozdílný důraz v učení o Trojici. Na Západě se klade zásadní důraz na soupodstatnost, stejnou podstatu Otce, Syna a Ducha. Jde tedy o esenciální pojetí imanentní Trojice. Na Východě se uvažuje spíše ve sféře intratrinitární ekonomiky a zdůrazňuje se dynamika božského života, která se projevuje v dějinách spásy: Otec, pramen všeho bytí, posílá Syna a ten dává Ducha. Přece snad východní ortodoxní křesťané nepopírají, že by Duch svatý byl Bůh jako ostatní osoby Trojice? Nebyla otázka "filioque" pouze teologickou záminkou k déletrvajícím disciplinárním problémům?
3) Neomylnost papeže je přísně omezena a nevztahuje se na politická rozhodnutí (srv. KKC 890-891). Že se papež jako představitel katolické církve omlouvá, beru jako pozitivní fakt. Žádná z církví nemá pouze světlou minulost (dokonce ani Othodoxní). A jsou dva přístupy k minulosti (to platí nejen o církvi, ale všeobecně v mezilidských vztazích): Buď budeme strkat hlavu do písku a tvrdit, že se vlatně nic nestalo, nebo upřímně přiznáme, že jsme udělali chybu, prosíme o odpuštění a snažíme se o nápravu. A je také dvojí reakce. Buď člověk omluvu přijme a snaží se zapomenout na způsobené bezpráví, nebo to bude brát jako záminku k tomu, aby chybu neustále připomínal. Který ze způsobů vede k uspořádání vztahů, si musíte uvědomit sám.
(
Poznámka: Papeži se někdy příliš vytýká, že se omlouvá. Jenže v rodině, kde si členové navzájem jen předhazují své chyby, klid není a nikdy nebude. Nebo spíš až do té doby, kdy někdo ustoupí ze své pozice a dokáže přiznat chybu a omluvit se. Pokud ten druhý dostatečně rozumný, přijme tuto nabídku smíření a učiní totéž, je vyhráno, pokud ji bude bude brát jen jako potvrzení "své" pravdy, pak šanci promarnil a klidu se nedočkají.)
4) V poznámce o vyplenění Cařihradu 12. dubna 1204 jste poněkud opomněl zmínit fakt, že se tak stalo nikoli na rozkaz papeže, ale pod nátlakem benátského dóžete Dandola, který k tomu křižáky přiměl vydíráním. Papež Inocenc III. tento čin odsoudil a viníky exkomunikoval.
5) Otázku "
Jestli Bůh opravdu přetrvává v církvi, jež je tak poskvrněna minulostí, jako ta Vaše..." zodpovězenu mám. Kdyby nebyla postavena na Božích základech, myslíte, že by všechny ty dějinné otřesy a omyly přežila? Církev je svatá, ale lidé, kteří ji tvoří, jsou hříšní. Nebo snad v Orthodoxní církvi nikdy nikdo neudělal žádnou chybu?