Odpověď:
Těmto otázkám jsme se již na našich stránkách věnovali, konkrétně
zde. Dovolte mi tedy citovat tamní odpověď otce Petra Šikuly:
»Jak to upravuje Kodex kanonického práva v kán. 917, je druhé sv. přijímání týž den možné „jen při slavení eucharistické oběti“. To znamená přítomnost na celé bohoslužbě, prakticky od kříže na začátku po požehnání na konci.«
Z toho vyplývá, že
1) přijdu-li na mši sv. později (stát se může leccos – někdy stačí dopravní zácpa), mohu přijímat, ovšem jen v tom případě, že je to ten den poprvé, kdy přistupuji k přijímání;
2) podruhé v daném dni mohu přijímat, ale jen tehdy, přijímám-li na mši sv. (tedy nikoli např. bohoslužbě slova nebo velkopátečních obřadech) a jsem-li přítomen na celé této mši sv.
Výjimka pro druhé svaté přijímání v jednom dni platí pro ty, kdo jsou v aktuálním nebezpečí smrti z jakéhokoli důvodu (nemocní, ranění, odsouzení k smrti apod.). Ti mohou přijímat i mimo mši, i když téhož dne již eucharistii jednou přijali, a to jako tzv. viaticum. Tuto situaci upravuje kánon 921 zmiňovaného kodexu.