Odpověď:
Ad 1)
Bratrstvo sv. Pia X. je společenstvím, které neuznalo 2. vatikánský koncil a jeho (zvláště liturgickou) reformu. Lpí tedy na slavení bohoslužby podle misálu papeže Pia V. Jenže ani tento není ten nejpůvodnější. Vždyť ani evangelisté a sv. Pavel se neshodují na slovech proměňování, eucharistická modlitba byla v prvních staletích improvizovaná, latina nebyla určitě řečí Poslední večeře atd. I ve slavení liturgie existuje od počátku vývoj, "tridenský misál" Pia V. měl zajistá svou hodnotu, ale neznamená to, že by byl definitivní a poslední. Církvi by latinou a nesrozumitelnými obřady hrozilo, že se uzavře do neprodyšného ghetta. A to přece odporuje pravdě evangelia, že má "oslovit všechny národy" (srv. Mt 28,19). Nakonec i sebereflexe církve a jejího poslání se v průběhu doby měnila, nevidím důvod, proč by se mělo ustrnout v 16. století.
Ve zmíněném hnutí nelze nevidět jisté známky sektářství: není to nic nového, vždycky existovaly skupiny, které se považovaly za "pravověrnější" a oddělili se od církve. Bohužel...
Ad 2) Asi nejlepší by bylo prostudovat si Úvod k římskému misálu (nedávno vyšlo 4. vydání Úvodu), kde najdeme vysvětlení liturgických úkonů při bohoslužbě. Za zmínku stojí i pojednání Mons. Ladislava Simajchla
Naše role při nedělní bohoslužbě, které uvádí velmi srozumitelnou a praktickou formou do nedělní liturgie. Pak bych doporučil osvědčenou "klasiku" v podání Ladislava Pokorného a kol.,
Obnovená liturgie, Česká katolická charita 1976 nebo zcela jednoduše Kancionál. Také můžete nahlédnout do úvodu k novým Eucharistickým modlitbám pro mše s dětmi.