II. kapitola – BOŽÍ KRÁLOVSTVÍ
12. “Boha plného milosrdenství nám zjevil Kristus
jako Otce; jeho Syn nám ho sám v sobě zjevil a dal poznat.” To jsem napsal na
začátku encykliky Dives in misericordia,
abych ukázal, jak je Kristus zjevením a ztělesněním Otcova milosrdenství. Spása
spočívá v tom, že věříme v tajemství Otce a jeho lásku a přijímáme je. Tato
láska se projevuje a stává se darem v Kristu prostřednictvím Ducha svatého. Tak se
prostřednictvím Krista naplňuje Boží království připravované již ve S t arém zákoně, v Kristu se uskutečňuje a církví je hlásáno
všem národům. Církev se modlí a usiluje o to, aby se mohlo realizovat dokonalým a
definitivním způsobem.
Starý zákon dosvědčuje, že Bůh si vyvolil a
formoval národ, aby mohl zjevovat a uskutečňovat svůj plán lásky. Bůh je však
současně stvořitel a otec všech národů, pečuje o všechny a žehná všem (srov. Gn
12,3), se všemi uzavřel úmluvu (srov. Gn 9,1-17). Izrael zakouší existenci osobního
Boha a vykupitele (srov. Dt 4,37; 7,6-8; Iz 43,1-7) a tak se s t ává jeho svědkem a hlasatelem mezi národy. Během svých dějin
si Izrael uvědomuje, že jeho vyvolení má všesvětový význam (srov. např. Iz 2,2-5;
25,6-8; 60,1-6; Jer 3,17; 16,19-21).
Kristus realizuje přítomnost království
13. Ježíš z Nazareta naplňuje Boží plán.
Jakmile při křtu přijal Ducha svatého, oznamuje své mesiášské poslání:
prochází Galilejí, hlásá Boží evangelium a říká: “Naplnil se čas a
přiblížilo se Boží království. Obraťte se a věřte evangeliu!” (Mk 1,14-15;
srov. Mt 4,17; Lk 4,43). Hlásání a b udování
Boží říše je náplní jeho poslání: “K tomu jsem byl poslán.” (Lk 4,43) Ale
zde je ještě něco víc: Ježíš sám je onou “dobrou zvěstí”, jak zdůraznil
již na začátku svého poslání ve své domovské synagoze, když vztahoval na sebe
Izaiášova slova o Poma z aném, kterého poslal Duch
Páně (srov. Lk 4,14-21). Poněvadž tedy Kristus je touto “dobrou zvěstí”,
nevzniká žádný rozdíl mezi poselstvím a poslem, mezi slovem, jednáním a bytím.
Jeho síla, příčina účinnosti jeho jednání, spočívá v plné identitě
s poselstv í m, které přináší: oznamuje “dobrou
zvěst” nejen tím, co říká a koná, ale i tím, čím je.
Ježíšovo poslání je popisováno v souvislosti
s jeho putováním jeho krajem. Horizontem jeho poslání před velikonocemi je Izrael.
Přesto Ježíš ukazuje něco nového, co má rozhodující význam. Eschatologická
realita se neodsunuje kamsi do vzdálených končin světa, je již blízká a začíná
se uskutečňovat. Boží království je blízko (srov. Mk 1,15), je třeba prosit o to,
aby přišlo (srov. Mt 6,10), víra je vidí přímo ve znameníc h , což jsou zázraky (srov. Mt 11,4-5), vyhánění zlých duchů
(srov. Mt 12,25-25), vyvolení dvanácti apoštolů (srov. Mk 3,3-19), oznamování
radostné zvěsti chudým (srov. Mk 4,18). V Ježíšově setkávání s pohany je
jasné, že přístup k Božímu království je umož n ěn vírou a obrácením (srov. Mk 1,15), ne jednoduše národní
příslušností.
Království, které Ježíš přináší, je království Boží. Ježíš sám
zjevuje, kdo tento Bůh je, a nazývá ho důvěrně Otcem (srov. Mk 14,36). Bůh, jak
vysvítá především v podobenstvích (srov. Lk 15,3-32; Mt 20,1-16), otvírá se zcela
bídě a utrpení každého člověka: je milující Otec, plný soucitu, odpouští a
poskytuje zdarma milost, o niž prosíme.
Svatý Jan nám říká, že “Bůh je láska” (srov. 1 Jan 4,8.16). Proto je
každý člověk zván “k obrácení” a k tomu aby “věřil” v milosrdnou Boží
lásku, kterou Bůh pro něho má: království poroste v té míře, nakolik se člověk
naučí ve své vnitřní modlitbě důvěřovat Bohu a obracet se k němu jako k Otci
(srov. Lk 11,2; Mt 23,9), současně však musí usilovat o t o , aby plnil Boží vůli.
Zvláštnosti a požadavky království
14. Ježíš postupně zjevuje požadavky Božího
království svými slovy a jednáním, především však svou osobností.
Boží království je určeno všem lidem, protože všichni jsou povoláni k tomu,
aby byli do něho včleněni. Aby zdůraznil tento aspekt, skláněl se Ježíš
obzvláště k těm, kteří byli na okraji společnosti. Při hlásání radostné
zvěsti jim dával přednost. Na začátku své činnosti oznamuje, že je poslán
přinést dobrou zvěst chudým (srov. Lk 4,18). V š em,
kteří se stali obětí odmítání a opovrhování, říká: “Blahoslavení chudí”
(Lk 6,20); navíc umožňuje všem vyděděncům zážitek osvobození tím, že je mezi
nimi a stoluje s nimi (srov. Lk 5,30; 15,2), jedná s nimi jako s rovnocennými a
přáteli (srov. Lk 7,34 ) , dává jim najevo, že jsou
milováni Bohem, a tímto způsobem zjevuje své bezmezně citlivé a něžné srdce všem
nuzným a hříšníkům (srov. Lk 15,1 – 32).
Osvobození a spása v Božím království se týká
lidské osoby v její tělesné i duchovní dimenzi. Pro Ježíšovo poslání je
typické dvojí: uzdravovat a odpouštět. Četná uzdravení ukazují jeho velký soucit
tváří v tvář lidské bídě; současně však dávají též najevo, že v Božím
království nebude ani nemoc, ani bída a že jeho posláním je od začátku to, aby
osvobodil lids t vo od obojího. Z Ježíšova hlediska
je tělesné uzdravení znamením pro uzdravení duše, osvobozením od hříchu.
Ježíš, když uzdravuje, vyzývá k víře a obrácení, k touze po odpuštění
(srov. Lk 5,24). Je-li zde víra, dosáhne se uzdravením mnohem víc: vede k dos a žení spásy (srov. Lk 18,42-43). Osvobození od posedlosti zlými
duchy, od vnějšího zla a viditelného projevu hříchu a odklonu od Boha je znamením
toho, že “k vám přišlo Boží království.” (Mt 12,28).
15. Království je založeno na požadavku změnit
vztahy mezi lidmi, což se uskutečňuje tím, že se učí mít se navzájem rádi,
odpouštět si a vzájemně si sloužit. Ježíš přejímá celý zákon a na ústřední
místo v něm klade přikázání lásky (srov. Mt 22,34-40; Lk 10,25-28). Dříve než
se rozloučí se svými, dává jim “nové přikázání”:
“Jak jsem já miloval vás, tak se navzájem milujte vy” (Jan 13,34; srov. 15,12).
Láska, se kterou Ježíš miloval svět, nachází své vyvrcholení v jeho oběti
života za lidstvo (srov. Jan 15,13), která svědčí o Otcově lásce ke světu (srov.
Jan 3,16 ) . Proto je podstatnou vlastností jeho
království společenství všech lidí navzájem a s Bohem.
Království zahrnuje v sobě všechny: jednotlivce,
společnost, celý svět. Pracovat pro Boží království znamená uznat a podporovat
Boží dynamičnost, která je přítomná v dějinách lidstva a přetváří je.
Budovat království znamená pracovat pro osvobození od zla ve všech jeho formách.
Boží království je posléze zjevení a uskutečnění spásonosného záměru v celé
jeho plnosti.
Ve Zmrtvýchvstalém je království Boží naplněno a
prohlášeno
16. Ježíšovým zmrtvýchvstáním zvítězil Bůh
nad smrtí a nastolil v něm s konečnou platností své království. Během svého
pozemského života je Ježíš prorokem království, po svém utrpení,
zmrtvýchvstání a nanebevstoupení má účast na Boží moci a na jeho vládě nad
světem (srov. Mt 28,18; Sk 2,36; Ef 1,18-21). Zmrtvýchvstání dává Kristovu
poselství, jeho jednání a celému poslání univerzální význam. Učedníci
poznávají, že království je přítomno již v Ježíšově osobě a že se
vytváří prostřednictvím ta j emného spojení
s ním v člověku i ve světě.
Po zmrtvýchvstání učedníci kážou o Božím
království a zvěstují, že Ježíš zemřel a vstal z mrtvých. Filip hlásal
v Samařsku “radostnou zvěst o Božím království a o Ježíši Kristu” (Sk 8,12).
Pavel v Římě “hlásal Boží království a učil o Pánu Ježíši Kristu”(Sk
28,31). První křesťané zvěstovali “království Kristovo a Boží” (Ef 5; srov.
Zj 11,15; 12,10), anebo jednoduše “věčné království našeho Pána a Spasitele
Ježíše Krista” (2 Petr 1,11). V hlásání o Ježíši Kristu, s nímž je království identické, nalézá hlásání prvotní
církve svůj střed. Jako tehdy, tak i dnes je nutné spojit hlásání o Božím
království (to, co obsahuje Ježíšovo “kerygma”) a hlásání o Ježíšových
skutcích (tj. “kerygma” apoštolů). Obojí se vzájemně dop l ňuje a objasňuje.
Království ve vztahu ke Kristu a k církvi
17. Dnes se mluví velmi mnoho o království, ale ne
vždy v souladu s církevním myšlením. Existují názory o spáse a o poslání,
které by se daly nazvat “antropocentrické” v užším slova smyslu, do té míry
jsou orientovány na pozemské potřeby člověka. Z tohoto hlediska má pojem
království blíž k čistě pozemské a sekularizované skutečnosti a chce programově
rozhodovat a bojovat za sociální, ekonomické, politické a kulturní osvobození;
přitom však jeh o horizontální rovina zůstává
uzavřena transcendenci.
Aniž bychom popírali, že i v této rovině jsou
hodnoty, které lze podporovat, neproniká tento okrajový názor k podstatě Božího
království, takže člověk zůstává ohrožen ve své pravé a hluboké dimenzi a
stane se tak příliš snadno zajatcem čistě pozemských pokrokových ideologií. Boží
království však není z tohoto světa, není odtud (srov. Jan 18,36).
Potom jsou i taková hlediska, která kladou jednoznačně důraz na Boží
království a označují sebe samy jako “královsko-centrické.” Chtějí
předkládat obraz církve, která nemyslí na sebe, která se mnohem víc zabývá tím,
vydávat svědectví o království a sloužit mu. Je “církví pro druhé”, říká
se, podobně jako Kristus byl “člověk pro druhé.” Úloha církve se opisuje t a k, jako by měla jít dvojím směrem; na jedné straně má
podporovat tzv. “hodnoty království”, jako je mír, spravedlnost, svoboda,
bratrství; na druhé straně má dávat přednost dialogu mezi národy, kulturami a
vyznáními, aby se oboustranně obohacovaly a pomáh a ly
světu obnovit se, a tak stále více postupovaly na cestě k Božímu království.
Vedle pozitivních aspektů ukazují však tyto názory často i negativní
stránku. Obzvlášť Kristovu osobu přecházejí mlčením: království, o kterém oni
mluví, je založeno na jakémsi “teocentrismu”, protože – jak říkají – Krista
nemohou pochopit ti, kteří nemají křesťanskou víru, zatímco různé národy,
kultury a vyznání se mohou opět najít v jedné jediné božské skutečnosti, ať už
je tato nazývána jakkoli. Ze stejného důvodu dávají př e dnost tajemství stvoření, které se zrcadlí v různosti kultur
a náboženských náhledů, neříkají však nic o tajemství vykoupení. Mimoto – jak
se oni domnívají – hrozí církvi nebezpečí, že bude odsunuta na okraj nebo
znehodnocena, jako reakce na domnělý “ekle z iocentrismus”
v minulosti, neboť uvažují o církvi jako o pouhém znamení, které není oproštěno
od jisté dvojznačnosti.
18. Toto však není království Boží, jak je
známe ze zjevení: to nemůže být odtrženo ani od Krista,ani od církve.
Jak již bylo řečeno, Kristus království nejen oznámil, ale ve své osobě ho i
zpřítomnil a v něm bylo naplněno. A to nejen jeho slovy a skutky: “Toto království
bylo zjeveno především v osobě samého Krista, Božího Syna a Syna člověka, který
přišel, “aby sloužil a dal svůj život j ako
výkupné za všechny.” ” (Mk 10,45). Boží království, to není názor, doktrína,
program, který může člověk volně vypracovat, je to především osoba, která má
tvář a jméno Ježíše z Nazareta, obrazu neviditelného Boha. Jestliže člověk
odtrhne království od J ežíšovy osoby, pak již to
není království Boží jím zjevené a posléze buď ztratí smysl království a
změní se v čistě lidský a ideologický objekt, nebo dojde ke zfalšování Kristovy
identity; ten se pak nejeví už jako Pán, kterému je všechno podřízeno (srov.
1 Kor 15,27).
Právě tak nelze odloučit království od církve.
Ovšemže církev sama není cílem, protože je orientována na Boží království,
jehož je zárodkem, znamením a nástrojem. Ale při všem jasném rozlišování mezi
církví na jedné straně a mezi Kristem a Božím královstvím na straně druhé
zůstává církev přece s oběma nerozlučně spojena. Kristus vybavil církev, své
tělo, plností dober a prostředků k dosažení spásy; Duch svatý v ní přebývá,
svými dary a charizmaty jí dává život, posvěcuje ji, vede a stále ob n ovuje. Z toho vyplývá onen zvláštní a jedinečný vztah,
který určuje církvi její specifickou a nutnou úlohu, aniž by při tom omezoval
působení Krista a Ducha jen na rámec viditelných hranic církve. Z toho rovněž
vyplývá zvláštní souvislost mezi církví a Bož ím královstvím a Kristem,
“které má hlásat a zakládat ve všech národech, jak je jejím posláním.”
19. V tomto celkovém pohledu lze pochopit, co je
království. Vyžaduje zajisté rozvoj lidských dober a hodnot, které lze přiléhavě
označit jako “evangelijní”, protože jsou úzce spojeny s radostnou zvěstí. Ale
tento rozvoj, který leží i církvi na srdci, nemá být oddělován od ostatních
jejích základních úkolů, ani nemá být stavěn do rozporu s nimi, s úkoly, jako
je hlásání Krista a jeho evangelia, zakládání a roz v íjení společenství, neboť takto vzniká živý obraz
království mezi lidmi. Nemusíme se obávat, že bychom tímto způsobem upadli do
jisté formy “eklesiocentrismu.” Pavel VI., který konstatoval, že existuje
“těsný svazek mezi Kristem, církví a evangelizací”, ř e kl rovněž, že církev “není sama sobě cílem, ale usiluje
horlivě o to, aby zcela patřila Kristu, aby byla v něm a pro něho, aby stála zcela
na straně lidí a byla zde mezi nimi a pro ně.”
Církev ve službě Božímu království
20. Církev skutečně slouží království. Tuto
službu vykonává především hlásáním, kterým volá k obrácení: to je první a
základní služba pro příchod království v jednotlivcích a v celé lidské
společnosti. Eschatologická spása začíná již nyní v novém životě v Kristu:
“Všem, kteří ho přijali, dal moc stát se
Božími dětmi, těm, kdo věří v jeho jméno.” (Jan 1,12)
Církev dále slouží království tím, že
zakládá různá společenství a místní církve, přivádí je ke zralosti víry a
lásky a k otevřenosti vůči ostatním lidem, ke službě jednotlivci i společ nosti,
k pochopení a správnému hodnocení lidských institucí.
Církev slouží Božímu království ve světě
tím, že rozšiřuje “evangelijní hodnoty”, které jsou znamením království a
pomáhají lidem přijmout Boží plán. Je tedy pravda, že království v jeho
počáteční podobě lze najít i mimo rámec církve mezi všemi lidmi, nakolik žijí
evangelijními hodnotami a otvírají se působení Ducha, který vane, kam a jak chce
(srov. Jan 3,8); je však nutné též říci, že tato časná dimenze církve zůstává
neúplná, není-li spojena s Kristovým
královstvím, které je přítomné v církvi a je zaměřené na eschatologické
naplnění.
Mnohostranné aspekty Božího království neoslabují základy a cíle misijní
činnosti, ale naopak mnohem více je posilují a rozmnožují. Církev je pro celé
lidstvo svátostí spásy a její činnost se neomezuje na ty, kteří přijímají
poselství spásy. Ona je hnací silou na cestě lidstva k eschatologickému
království, je znamením a podporovatelkou evangelijních hodnot mezi lidmi. K této
cestě, obrácení se k Božímu plánu, př i spívá
církev svým svědectvím a svou činností, jako je dialog, lidský pokrok, snaha o
spravedlnost a mír, výchova a péče o nemocné, pomoc chudým a dětem, a má přitom
stále na zřeteli, že transcendentální a duchovní skutečnosti, které připravují
na eschatol o gickou spásu, mají přednost.
Církev posléze slouží království i svou přímluvou, protože tato je ve své
přirozenosti darem a dílem Božím, jak to připomínají podobenství v evangeliu a
modlitba, kterou nás sám Ježíš naučil. Toto království si musíme vyprošovat,
přijímat a rozmnožovat jeho vzrůst v sobě i ve světě; musíme však spolupracovat
i na tom, aby to bylo přijato i lidmi a aby rostlo, dokud Kristus neodevzdá “své
království… Otci” a dokud Bůh nebude “všechno a ve všem.” (1 Kor 15,24.28).