III. KAPITOLA – DUCH SVATÝ, HLAVNÍ ČINITEL MISIE
21. “Na vrcholu Ježíšova mesiášského poslání
je Duch svatý ve velikonočním tajemství přítomný zcela jako božská osoba: jako
ten, který má pokračovat v díle spásy, jež má základ v oběti kříže. Toto
dílo svěřil Ježíš bezesporu lidem: apoštolům, církvi. Duch svatý však
setrvává v těchto lidech a jejich prostřednictvím je transcendentálním činitelem
při uskutečňování tohoto díla v duších lidí i ve světových dějinách.”
Duch svatý je opravdu hlavní osobou pro ce lé
poslání církve: jeho činnost září velkolepě v misiích k národům světa,
jak to v prvotní církvi ukazuje obrácení Kornelia (srov. Sk 10), průběh
rozhodování o vznikajících problémech (srov. Sk 15), volba zemí a národů (srov. Sk
16,6nn). Duch působí prostřednictvím apoštolů, současně však působí i
v posluchačích: “Jeho působením radostná zvěst ztvárňuje svědomí a srdce
lidí a rozšiřuje se v dějinách. Všude tam Duch svatý vlévá život.”
Poslání “až na konec země” (Sk 1,8)
22. Když evangelisté podávají zprávu o setkání
Zmrtvýchvstalého s apoštoly, všichni končí misijním příkazem: “Je mi dána
veškerá moc na nebi i na zemi. Jděte tedy, získejte za učedníky všechny národy…
Já jsem s vámi po všechny dny až do konce světa.” (Mt 28,18-20; srov. Mk 16,15-18;
Lk 2 4,46-49; Jan 20,21-23)
Toto poslání je poslání v Duchu, jak
vyplývá jasně z textu u Jana: Kristus poslal své učedníky do světa, jako i jeho
poslal Otec, a proto jim dává Ducha. Lukáš zase spojuje úzce svědectví, které
mají apoštolové pro Krista vydávat, s působením Ducha, který je uschopní
uskutečňovat obdržený příkaz.
23. Různé formy misijního příkazu obsahují
společné body i zvláštní charakteristický akcent, všechny verze však obsahují dva
prvky společné. Především univerzální dimenzi úkolu přeneseného na apoštoly:
“Všechny národy” (Mt 28,19); "celý svět, všechno tvorstvo" (Mk 16,15);
“všechny národy” (Lk 24,27); “až na konec země” (Sk 1,8). Na druhém místě
je to ujištění, které jim dal Pán, že při tomto úkolu nezůstanou osamoceni, ale
že obdrží sílu a bu d ou vybaveni vším, aby mohli
splnit své poslání. To je přítomnost a moc Ducha a přítomnost Ježíše:
“Učedníci pak vyšli a všude kázali. Pán působil s nimi.” (Mk 16,20)
Pokud jde o různé akcenty misijního příkazu,
Marek líčí poslání jako výzvu anebo kerygma: “Hlásejte evangelium” (Mk 16,15).
Cílem evangelisty je přivést čtenáře k opakování Petrova vyznání: “Ty jsi
Mesiáš” (Mk 8,29) a k prohlášení, které řekl římský setník před mrtvým
Ježíšem na kříži: “Tento člověk byl opravdu syn Boží” (Mk 15,30). U Matouše
tkví misijní akcent v založení církve a v jejím
učení (srov. Mt 28,19-20; 16,18); v jeho citaci je tedy zřejmé, že hlásání
evangelia musí být předmětem zvláštní církevní a svátostné nauky. U Lukáše je
poslání líčeno jako svědectví (srov. Lk 24,48; Sk 1,8) , což se týká především zmrtvýchvstání (srov. Sk 1,22).
Ten, kdo je pověřen posláním, je vyzván věřit v přetvářející sílu evangelia
a hlásat to, co Lukáš dobře líčí, totiž obrácení k lásce a k Božímu
milosrdenství, k prožití naprostého osvobození, které za s ahuje podstatu všeho zla, hřích.
Jan jediný mluví výslovně o “příkazu”, a toto použité slovo má u něho
stejný význam jako”misie” a znamená poslání, které Ježíš svěřuje svým
učedníkům a spojuje je bezprostředně s posláním, které on sám obdržel od Otce:
“Jako Otec poslal mne, tak i já posílám vás.” (Jan 20,21) Ježíš mluví k Otci:
“Jako jsi mne poslal do světa, tak i já jsem je poslal do světa.” (Jan 17,18) Celý
význam poslání v Janově evangeliu je vyjádřen ve velekněžské modlitbě: “To je
věčný život, že po z nají tebe, jediného pravého
Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíše Krista.” (Jan 17,3) Posledním smyslem
poslání je dát účast na společenství, které existuje mezi Otcem a Synem.
Učedníci mají prožívat mezi sebou jednotu, mají “setrvávat” v Otci a v Syn u , aby svět poznal a uvěřil (srov. Jan 17,21-23). To je
významný misijní text. Dává pochopit, že misionářem je někdo především tím,
čím je, tj. jako církev, která hluboce prožívá jednotu lásky, spíše než
tím, co říká nebo dělá.
Čtyři evangelia tedy – i při zásadní jednotě vylíčení misií –
poukazují na rozdíly, v nichž se zrcadlí různé zkušenosti a situace v prvních
křesťanských obcích. Je to také ovocem dynamického podnětu téhož Ducha; poukazuje
se i na to, že je třeba dbát na různá misionářská charizmata a na různé místní podmínky i mezilidské vztahy. Všichni
evangelisté však zdůrazňují, že poslání učedníků je spolupráce s Kristovým
posláním: “Hle, já jsem s vámi po všechny dny až do konce světa.” (Mt 28,20)
Poslání se tedy nezakládá na lidské schopnosti , ale na moci zmrtvýchvstalého
Pána.
Duch má vedoucí úlohu při poslání
24. Poslání církve je jak Ježíšovým, tak
Božím dílem, anebo, jak píše často Lukáš, dílem Ducha. Po Ježíšově
zmrtvýchvstání a nanebevstoupení měli apoštolové intenzivní zážitek, který je
proměnil: letnice. Příchod Ducha svatého činí z nich svědky a proroky
(srov. Sk 1,8; 2,17-18), vlije do nich vyrovnanou odvahu, která je vede k tomu, aby se
dělili s druhými o své zkušenosti s Ježíšem i o naději, kterou byli naplněni.
Duch je uschopňuje vydávat “upřímně” (Sk 2,29) o Ježíšovi svědectví.
Když hlasatelé evangelia odcházejí z Jeruzaléma,
přebírá Duch ještě víc vedoucí úlohu, ať se jedná o výběr osob nebo o volbu
cesty na misiích. Jeho působení se projevuje především v podnětu k misiím,
které se podle Kristových slov rozšiřují z Jeruzaléma po celé Judei a Samařsku
až na konec země.
Skutky apoštolů poskytují šest souvislých zpráv o “misijních
promluvách”, které byly v začátcích církve adresovány Židům (srov. Sk 2,22-39;
3,12-26; 4,9-12; 5,29-32; 10,34-43; 13,16-41). Tyto promluvy Petra a Pavla mohou platit
jako modely. Ohlašují Ježíše, vyzývají k “obrácení,” tzn. Ježíš má být
s vírou přijat a lidé se mají potom nechat proměnit Duchem.
Pavla a Barnabáše vede Duch k pohanům (srov. Sk 13,46-48), což se neobejde bez
napětí a problémů. Jak mají obrácení pohané žít svoji víru v Ježíše? Jsou
vázáni na židovské tradice a na zákon obřízky? Na prvním koncilu, kde se kolem
apoštolů shromáždili členové různých církví, padá rozhodnutí pocházející od
Ducha , jak je uznáváno: Není nutné, aby se pohan,
chce-li se stát křesťanem, podřizoval židovskému zákonu (srov. Sk 15,5.11.28). Od
této chvíle církev otvírá své brány a stává se domem, do něhož mohou všichni
vkročit a v němž se mohou cítit jako doma, a přitom s i ponechat svoji vlastní kulturu a vlastní tradice, jestliže
nejsou s evangeliem v přímém protikladu.
25. Misionáři respektovali tuto linii a neustále
měli na mysli očekávání a naděje, starosti a utrpení i kulturu lidí, aby jim
zvěstovali spásu v Kristu. Promluvy v Lystře a v Athénách (srov. Sk 14,15-17;
17,22-31) jsou pokládány za vzory evangelizace u pohanů: Pavel vstupuje do dialogu
s kulturou a náboženskými hodnotami různých národů. Obyvatelům Lykaonie, kteří
praktikovali kosmické náboženství, připomí n á
náboženské zkušenosti vztahující se na vesmír; s Řeky mluví o filozofii a cituje
jejich básníky (srov. Sk 17,18.26-28). Bůh, kterého jim chce zjevit, je již
přítomný v jejich životě: stvořil je totiž a tajemným způsobem řídí národy a
dějiny (srov. Sk 14 , 16-17); a chtějí-li poznat
pravého Boha, musí opustit falešné bůžky, které si zhotovili vlastníma rukama, a
musí se zcela otevřít tomu, kterého Bůh poslal, aby odpomohl jejich nevědomosti a
splnil očekávání jejich srdcí (srov. Sk 17,20.30). To jsou promlu v y, které mohou sloužit jako příklady pro inkulturaci evangelia.
Pod vlivem Ducha otvírá se křesťanská víra se
vší rozhodností “národům” a svědectví o Kristu dostává se do
nejdůležitějších center východního Středomoří, aby se odtud šířilo do Říma
a na nejvzdálenější Západ. Duch je pudí k tomu, aby šli stále dál, a to nejenom
v geografickém slova smyslu, ale též v oblasti duchovní, a tak překonávali
etnické a náboženské hranice ve prospěch skutečných univerzálních misií.
Duch přetváří celou církev na církev misijní
26. Duch vede skupiny věřících k tomu, aby
“vytvářeli společenství,” aby se stali církví. První společenství se tvoří
o letnicích, když Petr poprvé hlásal radostnou zvěst, po níž následovala
obrácení (srov. Sk 2,42-47; 4,32-35).
Neboť jedním z nejdůležitějších cílů misií
je hlásat národům radostnou zvěst, shromažďovat je k bratrskému společenství,
k modlitbě a k eucharistii. Žít “bratrské společenství” (koinonia) znamená
mít “jedno srdce a jednu duši” (srov. Sk 4,32), vybudovat všestranné společ e nství: lidské, duchovní a materiální. Skutečně křesťanské
společenství pečuje i o dělení pozemských statků, aby v něm nikdo netrpěl nouzi
a aby k nim měli přístup všichni “podle potřeby” (Sk 2,45; 4,35;11.27-30).
První společenství, v nichž panovala “rado s t a
upřímnost srdce” (Sk 2,46), byla činorodě otevřená a misionářská. “Těšili
se všeobecné oblibě” (Sk 2,47). Misie je vydávání svědectví a vyzařování
tohoto svědectví dříve než jakákoli aktivita.
27. Skutky apoštolů poukazují na to, že misie,
které se nejdřív omezovaly na Izrael a potom na ostatní národy, se rozvíjely ve
více rovinách. V první řadě je to oněch dvanáct, kteří pod vedením Petra
hlásali radostnou zvěst. Dále jsou zde společenství věřících, kteří svým
způsobem života a jednání vydávají Pán u
svědectví a obracejí pohany (srov. 2,46-47). Potom jsou zde i ti, kteří obdrželi
zvláštní příkaz hlásat evangelium. Tak vysílá křesťanské společenství
v Antiochii své členy na misie: po postě, modlitbě a slavení eucharistie poznali ,
že Duch vyvolil Pavl a a Barnabáše ke zvláštnímu
poslání (srov. Sk 13,1-4). Misie jsou tedy považovány od začátku za povinnost
společenství v rámci zodpovědnosti místní církve. Společenství potřebuje ke
svému “rozšíření” misionáře. Vedle těchto vyslaných byli však i tací, kteř í spontánně svědčili o tom novém, co proměnilo jejich život,
a kteří spojovali vznikající společenství s apoštolskou církví.
Ze Skutků apoštolů vysvítá, že v prvním
období církve byli zapojeni do misie ad gentes
sice “doživotně” misionáři, kteří působili na základě zvláštního
povolání, ale že misie byly současně chápány jako samozřejmé ovoce
křesťanského života, jako úkol pro každého věřícího, který jej měl plnit
svědectvím osobního života a – bylo-li to možné – i výslovným hlásáním.
Duch je všude stále př ítomný a aktivní
28. Duch se v církvi i v jejích členech projevuje
různým způsobem; avšak jeho rozsáhlá přítomnost a působení jsou neomezené
prostorem a časem. Druhý vatikánský koncil připomíná působení Ducha v srdci
každého člověka a jakožto “símě slova”, v náboženských podnětech,
v úsilí jakékoli pracovní aktivity, nakolik je orientována na pravdu, na dobro, na
Boha.
Duch dává člověku “světlo a sílu, aby mohl
odpovědět na své nejvyšší povolání”; “darem Ducha svatého člověk dospívá
vírou k poznání a vnitřnímu přijetí tajemství Boží vůle”, mimoto “musíme
být přesvědčeni, že Duch svatý všem dává možnost, aby se přičlenili k tomuto
velikonočnímu tajemství způsobem, který zná Bůh”; v každém případě církev
ví, “že člověk, neustále pobádaný Božím Duchem, nemůže nikdy zůstat úplně
lhostejný vůči náboženskému problému” a “vždy bude toužit poznat alespoň
v obrysech smysl svého života, svého jednání, své smrti.” Duch tedy stojí u
vzniku existence a u otázky víry každého člověka, která vyvstává před ním nejen
v urč i tých situacích, ale vyvěrá zpřímo
z podstaty jeho bytí.
Přítomnost a působení Ducha se dotýká nejen jednotlivců, ale také
společnosti a dějin, národů, kultur a náboženství. Právě tak stojí Duch u vzniku
vzácných ideálů a dobrých iniciativ lidstva na jeho cestě: “Podivuhodnou
prozřetelností řídí dráhu časů a obnovuje tvářnost země.” Zmrtvýchvstalý
Kristus "působí silou svého Ducha v srdcích lidí, nejen tím, že probouzí
touhu po budoucím světě, ale také tím, že inspiruje ony velkolepé myšlenky,
čistí a upevňuje je, a tak velká lidská rodina ztvárňuje svůj život a podřizuje
celý svět tomuto cíli". A opět: je to Duch, který rozsévá “semena slova”,
která jsou tu v ritech a kulturách, a který je připravuje k dozrání v Kristu.
29. Tak nás vede Duch, který “vane, kam chce”
(Jan 3,8), který “působil ve světě ještě dřív, než byl Kristus oslaven”,
který “naplňuje svět a … ví o všem, co se mluví.” (Mdr 1,7); vede nás
k tomu, abychom rozšířili svůj pohled a všímali si v každý čas a na každém
místě jeho působení a uvažo v ali o něm. Je to
moje opětovná výzva, která mě usměrňovala při setkání s nejrůznějšími
národy. Vztah církve k ostatním náboženstvím je určován dvojí úctou: “úctou
před člověkem, který hledá odpověď na nejhlubší otázky života, a úctou před
působením Ducha v člověku.” Setkání různých
vyznání v Assisi chtělo naprosto jasně potvrdit mé přesvědčení, že “každá
autentická modlitba je inspirována svatým Duchem, který je tajemným způsobem
přítomný v srdci každého člověka.”
Je to týž Duch, který spolupůsobil při vtělení,
v životě, ve smrti a při vzkříšení Ježíše a který působí v církvi. Není
alternativou vůči Kristu, nevyplňuje mezeru mezi Kristem a Logem, jak se někdy
předkládá. Co Duch vždy působil v srdcích lidí, v dějinách národů,
v kulturách a náboženstvích, má za cíl
přípravu k hlásání radostné zvěsti a děje se ve vztahu ke Kristu, a to
působením Ducha vtěleného Slova, “aby jako dokonalý člověk všechny spasilo a
celé veškerenstvo znovu spojilo… pod jednu hlavu.”
Na druhé straně však univerzální působení Ducha nesmí být odděleno od
jedinečného působení v Kristově těle, kterým je církev. Poněvadž je to vždy
Duch, který působí, ať už je to tím, že oživuje církev a nabádá ji
k hlásání Krista, anebo tím, že rozšiřuje a zušlechťuje své dary všem lidem a
národům, mezi t ímco vybízí církev
prostřednictvím dialogu tyto dary objevovat, podporovat a přijímat. Každá
přítomnost Ducha musí být přijímána s pozorností a s vděčností. Avšak
rozlišovat ji je úlohou církve, které Kristus dal svého Ducha, aby ji přivedl
k plné pravdě (srov. Jan 16,13).
Misijní činnost je teprve v začátcích
30. Naše doba, kdy je lidstvo v pohybu a ve stadiu
hledání, potřebuje nový popud k misijní
činnosti církve. Horizonty a možnosti misií se rozšiřují a my křesťané jsme
vyzváni k apoštolské odvaze, založené na důvěře v Ducha. On je hlavní
postavou misií.
V dějinách lidstva jsou četná období, v nichž byla povzbuzována misijní
dynamičnost. Církev vedená Duchem odpovídala vždy velkodušně a prozíravě. Přitom
byly i dobré zkušenosti. Nedávno jsme oslavili tisícileté výročí evangelizace
Ruska a slovanských národů. Současně připravujeme oslavu pětistého výročí
evangelizace Ameriky. V poslední době vzpomínáme i na stoletá výročí prvních
misií v různých zemích Asie, Afriky a Oceánie. Dnes je církev konfrontov á na s jinými výzvami; musí se dát na cestu k novým břehům,
ať již ve svých prvních misiích ad gentes, anebo
v nové evangelizaci národů, které již obdržely Kristovo poselství. Dnes se
vyžaduje od všech křesťanů, od místních církví a od světové církve tatáž
odvaha, která vedla misionáře v minulosti, a tatáž ochota a pohotovost slyšet hlas
Ducha.