IV. KAPITOLA – NEOMEZENÝ ROZSAH MISIE AD GENTES
31. Pán Ježíš posílá své apoštoly ke všem
lidem, ke všem národům a do celého okolního světa. S apoštoly obdržela církev
celosvětové poslání, které nezná hranice, týká se spásy v celé její plnosti a
odpovídá oné náplni života, kterou přinesl Kristův příchod (srov. Jan 10,10):
církev “byla poslána, aby zjevovala a sdělovala všem lidem a národům Boží
lásku.”
Je to jedna a táž misie se stejným původem a
stejným cílem; v jejím rámci jsou však různé úlohy a různá činnost.
Především je to misijní činnost, kterou s odvoláním na koncilový dekret
nazýváme misie ad gentes (misie k pohanským
národům). Jedná se přitom o podstatnou a nikdy neukončenou hlavní činnost církve.
Poněvadž církev “se nemůže vzdát trvalého úkolu hlásat evangelium všem -
miliónům mužů a žen , kteří dosud neznají Krista, Vykupitele lidstva. Tuto
výslovně misionářskou úlohu svěřil Ježíš své církvi a ukládá ji každodenně
znovu.”
Komplexní a měnící se náboženský obraz
32. Dnes se nacházíme v rozmanit é a proměnlivé
náboženské situaci: národy jsou v pohybu, sociální a náboženské skutečnosti,
které dřív byly jasně definovány, se rozvíjejí do spletitých situací. Myslíme
přitom na některé jevy jako přílišná urbanizace, masové stěhování,
uprchlictví, zesvě t štění zemí se starou
křesťanskou tradicí, jasně patrný vliv evangelia a jeho hodnost v zemích
s nekřesťanskou většinou, šíření mesianismů a náboženských sekt. Jedná se o
zvrat náboženských a sociálních situací, takže stěží lze použít určitých
církevních r o zlišení a kategorií, jak jsme byli
zvyklí. Již před koncilem se mluvilo o některých hlavních městech nebo
křesťanských zemích jako o “misijním území.” Situace se v následujících
letech jistě nezlepšila.
Na druhé straně přinesla misijní činnost ve
všech světadílech bohaté ovoce; proto existují hluboce zakořeněné, zčásti tak
upevněné a zralé církve, že jsou dobře vyzbrojené jak pro potřeby vlastního
společenství, tak i pro vyslání pracovníků k evangelizaci v jiných církvích a
oblastech. Toto kontrastuje s oblastmi se starým
křesťanstvím, v nichž je nutná nová evangelizace. Přitom je nemálo dotazů, zda
je možno mluvit ještě o speciální misijní činnosti
nebo o vymezených oblastech, anebo zda by se nemělo připustit, že existuje pouze normativní
misijní situace a v důsledku toho také pouze
ústřední, všude stejné poslání.
Potíž vyjádřit tuto komplexní a proměnlivou realitu ve vztahu k příkazu
evangelizace se ukazuje přímo v “misijním slovníku”: Existuje např. určité
váhání při použití výrazů “misie” a “misionáři”; jsou považovány za
překonané a zatížené negativní historickou rezonancí. Dává se přednost tomu,
označovat působení církve všeobecně podstatným jménem “misie” v jednotném
čísle a od tohoto substantiva odvozeným přídavným jménem “misijní”.
Tato potíž poukazuje na skutečnou změnu, která má však i pozitivní aspekty.
Tzv. návrat anebo “repatriace” misií do poslání církve, vyústění misiologie do
ekleziologie a zapojení obojího do trinitárního plánu spásy umožnily misijní
činnosti znovu se nadechnout; již nen í chápána
jako okrajová úloha církve, ale je zapojena přímo do srdce jejího života; chápe se
jako podstatná povinnost celého Božího lidu. Je nutno se však vystříhat nebezpečí
zjednodušovat velmi rozdílné situace na stejnou úroveň, podobně jako nelze snížit
počet misií a misionářů ad gentes , případně je úplně anulovat. Konstatování, že celá
církev je misijní, nevylučuje existenci speciálních misií ad gentes ; podobně jako konstatování, že všichni katolíci mají být
misionáři, nevylučuje, ale naopak vyžaduje, aby na základě speciálního povolání
existovali ti, kteří jsou “celoživotně misionáři ad gentes.”
Misie ad gentes si ponechává svoji hodnotu
33. Rozdíly činnosti v rámci jedné
misie církve nevyplývají z její vlastní podstaty
anebo z jejího poslání, ale z různých okolností, ve kterých se misie rozvíjí.
Pozorujeme-li dnešní svět pod zorným úhlem evangelizace, můžeme rozlišit tři
situace.
V první řadě je to ona situace, na niž obrací pozornost misijní činnost
církve: na národy, společenství, sociálně-kulturní organizace, u nichž Kristus a
jeho evangelium jsou neznámé, anebo jim chybí dostatečně zralá křesťanská
společenství, která by dovedla ve svém okolí rozsévat a zakořenit víru a hlásat
radostnou zvěst ostatním skupinám lidí. To je vlastní misie ad gentes.
Dále existují křesťanská společenství,
která mají přiměřené a solidní křesťanské struktury, jsou horlivá ve víře a
svým životem vydávají svědectví evangeliu, vyzařují ho do svého okolí a cítí
zodpovědnost za světovou misii. V nich se rozvíjí pastorační či nnost
církve.
Posléze je zde situace, která se nachází
uprostřed mezi oběma předchozími; jedná se především o země se starou
křesťanskou tradicí, ale mnohdy i o mladé církve, kde celé skupiny pokřtěných
ztratily živý smysl víry, anebo se dokonce již vůbec necítí jako členové církve,
případně se svým životem vzdálily od Krista a od evangelia. V tomto případě je
třeba “nové evangelizace” anebo “opětné evangelizace.”
34. Speciální misijní činnost nebo misie ad
gentes se obrací “na národy a skupiny, které v Kr ista
ještě nevěří”, na “ty, kteří jsou vzdáleni Kristu”, u nichž se církev
“ještě nezakořenila” a jejichž kultura není dosud proniknuta evangeliem. Liší
se od jiné církevní činnosti, protože se obrací na skupiny a prostředí, které
z důvodu nedostatečného n ebo do jisté doby
neexistujícího hlásání radostné zvěsti a nepřítomnosti církve nejsou ještě
křesťanské. Tato činnost má charakter zvěstování Krista a jeho evangelia,
budování místní církve, rozšiřování hodnot Božího království. Zvláštnost
této misie ad gentes vyplývá ze
skutečnosti, že se obrací na “ne-křesťany.” Je třeba se vyvarovat nebezpečí,
že tato “výslovně misionářská úloha, kterou svěřil Ježíš své církvi a
kterou jí ukládá každodenně znovu” v rámci rozsáhlého poslání celého
Božího lidu, bude znehodnocena a v důsledku toho postupně zanedbávána nebo
zapomenuta.
Na druhé straně nelze přesně vymezit hranice mezi pastorací
věřících, novou evangelizací a výslovně
misijní činností a je nemyslitelné vytvářet mezi nimi bariéry nebo ostré
rozdělení. Přesto se nesmí ztrácet síla k hlásání radostné zvěsti a
k zakládání nových církví mezi národy a skupinami lidí všude tam, kde ještě
nejsou, protože první úlohou církve je její poslání ke všem národům až po
hranice země. Bez misie ad gentes byla by misijní dimenz e církve zbavena zvlášť svého původního smyslu a své
cílové realizace.
Právě tak je nutno mít na zřeteli reálnou a stále rostoucí oboustrannou
závislost mezi různými spásnými počiny církve; každý z nich má vliv na jiný,
vzájemně se povzbuzují a pomáhají si. Misijní dynamika vytváří tvůrčí výměnu
mezi církvemi a je orientována na vnější svět s pozitivními vlivy v každém
směru. Např. církve se starou církevní tradicí, které se zabývají velmi
důležitou úlohou nové evangelizace, chápou lépe, že nemohou misijně působit na
nekřesťany v jiných zemích a kontinentech, jestliže se nestarají vážně o
nekřesťany ve vlastním domě: misijní pohotovost dovnitř je věrohodným svědectvím
a impulzem pro misijní pohotovost navenek a naopak.
Přes potíže ke všem národům
35. Misie ad gentes stojí před nesmírnou
úlohou, která se nijak nezmenšuje. Naopak zdá se, že má před sebou ještě mnohem
větší pole, a to nejen se zřetelem na číselný demografický přírůstek, nýbrž i
se zřetelem na nově vzniklé sociálně kulturní vztahy, nové kontakty a měnící se
situace. Úloha hlásat Ježíše Krista u všech národů je velmi rozsáhlá a ve
srovnání s lidskými silami církve neúměrně veliká.
Potíže se jeví nepřekonatelnými a mohly by být
skličující, kdyby se jednalo o čistě lidské podujetí. Do některých zemí je vstup
misionářů zakázán; v jiných je zakázána nejen evangelizace, ale také konverze a
přímo křesťanský kult. Jinde zase vznikají překážky kulturního rázu:
zprostředkování evangelního poselství se jeví jako irelevantní nebo
nepochopitelné; na konve r zi se pohlíží jako na
zapření vlastního národa a vlastní kultury.
36. V Božím lidu jsou i vnitřní potíže, a
tyto jsou mnohem bolestnější. Již můj předchůdce Pavel VI. poukázal v první
řadě na “nedostatek horlivosti, který je tím horší, poněvadž jeho zdrojem je
naše vlastní nitro; projevuje se celkovou únavou, zklamáním, zpohodlněním,
nezájmem a především nedostatkem radosti a naděje.” Velkou překážkou pro
misijní pohotovost církve jsou též dřívější i současná rozdělení mezi
křesťany, odkřesťanštění v křesťanských zemích, úbytek povolání
k apoštolátu, odpudivá svědectví věřících a křesťanských společenství,
kteří ve svém životě nenásledují Kristův vzor. Jednou z nejvážnějších
příčin zmenšeného zájmu o misijní aktivitu je však lhostejné smýšlení,
netečnost, k terá je rozšířena žel i mezi
křesťany a která má své kořeny v nesprávných teologických představách. Tento
způsob myšlení je proniknut náboženským relativismem, jenž vede k domněnce, že
“jedno náboženství má stejnou platnost jako druhé.” Můžeme k tomu doda t – jak řekl týž papež – že jsou i takové “záminky,
jež by nás mohly odvádět od evangelizační činnosti. Nejzáludnější jsou ty,
které se snaží nalézt oporu v tom či onom učení minulého koncilu.”
Doporučuji tedy teologům a odborníkům
křesťanského tisku, aby zintenzivnili svoji službu pro misie a našli hluboký smysl
své služby na pravé cestě “sentire cum ecclesia.” Vnitřní a vnější obtíže nás nesmí přivést k nečinnosti
anebo z nás udělat pesimisty. Co platí zde – jako v každé oblasti křesťanského
života – je důvěra pramenící z víry, tedy z přesvědčení, že hlavními
osobami v misiích nejsme my, ale Ježíš Kristus a jeho Duch. My jsme pouze
spolupracovníci; a když jsme udělali všechno, co jsme mohli, musíme říci: “Jsme
jenom služebníci. Udělali jsme, co jsme byli p ovinni
udělat.” (Lk 17,10)
Oblasti misií ad gentes
37. Misie ad gentes v síle Kristova všesvětového
příkazu nezná žádné hranice. Přesto však lze nastínit v obrysech různé
oblasti, ve kterých se rozvíjí, takže obdržíme reálný situační obraz.
a) Teritoriální oblasti:
Misijní činnost byla normálně definována ve vztahu na přesně označené oblasti.
Druhý vatikánský koncil uznal tuto oblastní dimenzi misie ad gentes; je i dnes
důležitá a vymezila účel, zodpovědnost a zeměpisné hranice činnosti. Je sice
pravda, že světové misii musí odpovídat světová perspektiva: církev nemůže
akceptovat žádné hranice a politické překážky, které omezují její misijní
přítomnost. Ale je také pravda, že misijní činnost ad gentes je odlišná od pastorace věřících a od nové evangelizace
nepraktizujících (křesťanů) a je vykonávána v jasně vymezených oblastech a u
určitých skupin.
Nesmíme se nechat mýlit silným vzrůstem mladých
církví v poslední době. V těchto oblastech svěřených církvi, zvláště
v Asii, ale také v Africe, v Latinské Americe a v Oceánii, jsou rozsáhlé
neevangelizované zóny. V řadě národů nejsou celé skupiny lidí a kultur velkého
významu ještě podchyceny evangelijní zvěstí a místní církví. Rovněž
v tradičních křesťanských zemích jsou kraje, skupiny lidí a neevangelizovan é oblasti, které jsou svěřeny speciálnímu vedení misie ad
gentes. Je tedy i v těchto zemích nutná nejenom nová evangelizace, ale v některých
případech i první evangelizace.
Přesto však jednotlivé situace nejsou stejné. I když připustíme, že
výpovědi vztahující se na misijní zodpovědnost církve nejsou věrohodné, nejsou-li
provázeny zodpovědným nasazením nové evangelizace v zemích s křesťanskou
tradicí, nelze ztotožňovat situaci národa, který Krista ještě nepoznal, s jiným
národem, který Krista poznal, přij a l a potom se od
něho odklonil, ale žije dál v kultuře, která je přece jen proniknuta evangelijními
principy a hodnotami. Ve vztahu k víře jsou zde dvě zásadně odlišná kritéria.
Zeměpisné kritérium tedy platí dále jako směrnice k určení hranice, podle
kterých se musí misijní činnost řídit – i když ne zcela přesně a vždy jen
dočasně. Existují země, podobně jako zeměpisné a kulturní oblasti, v nichž
chybí domácí křesťanská společenství; ta jsou jinde zase tak malá, že nemohou
být jednoznačným znamením přítom n osti
křesťanství; anebo jim chybí dynamičnost hlásat evangelium ve svém okolí, anebo
náležejí k národnostním menšinám, které nejsou zapojeny do vládnoucí národní
kultury. Především na asijském kontinentu, na který by se měla orientovat hlavní
pozornost mi sie ad gentes, tvoří křesťané
pouze malou menšinu, i když i tam lze konstatovat mnohdy pozoruhodné konverze a
příkladné formy křesťanské přítomnosti.
b) Nové sociální světy a fenomény.
Rychlé a hluboké převraty, které charakterizují dnešní svět, obzvláště jeho
jižní polovinu, mají silný vliv na chápání misií: kde dřív převládaly stálé
lidské a sociální poměry, dostalo se dnes vše do pohybu. Myslím např. na urbanizaci
a na masivní vzrůst měst, především tam, kde je zalidňování nejsilnější.
Současně žije v mnoha státech již více než
polovina obyvatel v několika velkoměstech, v nichž se problémy lidí stále
zhoršují, obzvlášť pokud jde o anonymitu, do níž se masy cítí ponořeny.
V novověku se praktikovala misijní činnost
převážně v opuštěných oblastech vzdálených od civilizovaných center a na
územích, která byla těžko přístupná v důsledku špatné komunikace, dialektu a
podnebí. V dnešní době se obraz misie ad gentes očividně mění: dnes by se měla dávat přednost
velkoměstům, v nichž vznikají nové zvyky a životní styl, nové formy kultury a
komunikace, které svým způsobem ovlivňují obyvatelstvo. Je pravda, že “volba těch
nejmenších” musí vést k tomu, neopomíjet periferní skupiny lidí, které jsou
nejvíc izolovány. Je však také pravda, že jednotlivcům a malým skupi n ám nelze hlásat evangelium, zanedbávají—li se přitom ta
centra, v nichž vzrůstá takzvaně nové lidstvo s novými vývojovými modely.
Budoucnost mladých národů vychází z měst.
Mluvíme-li o budoucnosti, nesmíme zapomínat na mládež, která v mnohých
zemích tvoří víc než polovinu obyvatel. Jak získá Kristovo poselství
nekřesťanskou mládež, která tvoří budoucnost celých kontinentů? Tradiční
prostředky pastorace zcela očividně již nestačí. Je třeba zakládat spolky a
instituce, skupiny a domy pro mládež, kulturní a s ociální
iniciativy pro mládež. To je pole činnosti, na kterém se moderní církevní hnutí
může rozvíjet v celé šíři.
K velkým změnám v současné době patří i emigrace a imigrace, jejímž
prostřednictvím vzniká nový fenomén: Množství nekřesťanů přichází do zemí
s křesťanskou tradicí; naskytuje se příležitost k novým kontaktům a kulturní
výměně; církev se cítí vyzvána k jejich přijetí, k dialogu, k pomoci slovem a
bratrstvím. Mezi přistěhovalci zaujímají zvláštní místo uprchlíci a zaslouží
si plnou pozornost. J e jich na celém světě mnoho
milionů a bude jich stále více. Uprchli před politickým útiskem a nelidskou bídou,
před hladem a suchem v katastrofálním rozsahu. Církev je musí přijmout do své
apoštolské péče.
Posléze je nutno připomenout často nesnesitelné poměry a chudobu v mnohých
zemích, která bývá příčinou masové emigrace. Pro společenství věřících
v Krista se takové nelidské poměry stávají výzvou. Hlásání Krista a Božího
království se musí stát těmto národům nástrojem lidské spásy.
c) Kulturní oblasti neboli moderní areopagy:
Pavel, poté co kázal na rozličných místech, přišel do Atén a odebral se na
Areopag; tam hlásal radostnou zvěst vhodným a pro toto prostředí srozumitelným
způsobem (srov. Sk 17,22-31). Areopag představoval tehdy kulturní centrum vzdělaného
národa; dnes se může stát symbolem pro nové oblasti, v nichž má být evangelium
hlásáno.
Takovým prvním areopagem novověku je svět
komunikace, který lidstvo stále více sjednocuje a - jak se říkává – dělá
z něho “světovou vesnici.” Prostředky sociální komunikace mají natolik
důležitou úlohu, že se pro mnohé staly hlavním prostředkem informací a
vzdělání, vedení a rad pro individuální, rodinné a sociální chování.
Především nové generace vyrůstají v takto ztvárněném světě. Snad byl tento
areopag poně k ud zanedbáván. K hlásání evangelia
a k formování se používají většinou jiné pomocné prostředky, zatímco masmédia
byla ponechána iniciativě jednotlivců nebo malých skupin a do pastoračních plánů
začínají teprve vstupovat, a to na podřadném místě. Použití m a smédií nemá za cíl pouze zpřístupnit mnohým poselství
evangelia. Jde o mnohem dalekosáhlejší a hlubší záležitost, protože evangelizace
moderní kultury závisí z velké části na jejím vlivu. Nestačí tedy použít je
pouze k šíření křesťanského poselství a círk e vní
nauky, ale poselství samo musí být integrováno do této “nové kultury”, kterou
vytvořila moderní komunikace. Je to komplexní problém, protože tato “nová
kultura” vzniká ne tak ze svého věcného základu, ale spíše ze skutečnosti, že
existují nové způsob y sdělování ve spojení
s novým vyjadřováním, novou technikou a novým psychologickým postojem. Můj
předchůdce papež Pavel VI. řekl, že “rozštěpení mezi evangeliem a kulturou je
bezesporu drama naší doby.” Široké pole dnešní komunikace potvrzuje plně tento ú sudek.
Jsou ještě i jiné areopagy moderního světa, na
které se musí misijní činnost církve orientovat. Je tu např. úsilí o mír, rozvoj
a svobodu národů; jsou zde lidská práva a práva národů, především menšin;
povznesení ženy a dítěte; ochrana všeho stvoření je rovněž oblast, kterou je
třeba objasnit ve světle evangelia.
Dále je zde všestranně rozsáhlý areopag kultury, vědeckého bádání a
mezinárodních vztahů, jež umožňují dialog a vedou k novým projektům ve prospěch
života. Do těchto nových moderních intencí je nutno se pozorně vpravit a angažovat
se v jejich prospěch. Lidé se cítí jako námořníci v rozbouřeném moři života,
povoláni ke stále větší solidaritě a jednotě. Pouze za spoluúčasti všech mohou
být problémy studovány, diskutovány a vyzkoušeny.
K tomu se osvědčují stále více mezinárodní
organizace a setkání v mnohých sektorech lidského života od kultury po politiku, od
hospodářství až k vědeckému bádání. Křesťané, kteří žijí a pracují
v těchto mezinárodních dimenzích, mají mít stále na zřeteli jako svo j i povinnost vydávat svědectví evangeliu.
38. Naše doba má v sobě cosi fascinujícího a
současně i dramatického. Zatímco na jedné straně se lidé ženou za materiálním
úspěchem a zdá se, jako by se stále víc ponořovali do konzumního materialismu, na
druhé straně se projevuje stále víc úzkostlivé hledání smyslu života a potřeba
vnitřního života, touha osvojit si nové formy koncentrace a modlitby. Nejenom
v nábožensky formovaných kulturách, ale i v sekularizované společnosti se hledá
duchovní dimenze života jak o léčebný prostředek
proti odlidštění. Tento tzv. fenomén “návratu k náboženství” není bez
dvojsmyslnosti, obsahuje však pozvání. Církev vlastní neocenitelná duchovní dobra,
která může lidstvu nabídnout: je to Kristus, který sám sebe označil jako “cestu,
p r avdu a život” (Jan 14,16). Je to křesťanská
cesta k setkání s Bohem, k modlitbě, k askezi, k objevení smyslu života. I to je
třeba na areopagu ohlašovat.
Věrnost Kristu a podpora svobody člověka
39. Všechny formy misijní činnosti jsou
poznamenány vědomím, že je nutné napomáhat ke svobodě člověka, mezitímco se mu
hlásá Ježíš Kristus. Církev musí být věrná Kristu, jehož je tělem a v jehož
poslání pokračuje. Jde “stejnou cestou, jakou šel Kristus, totiž cestou chudoby,
poslušnosti, služby a sebeobětování až k smrti,
nad kterou Pán zvítězil.” Církev má tedy povinnost učinit vše, aby rozvíjela ve
světě své poslání a získala všechny národy; k uskutečnění tohoto svého plánu
má také právo, které jí dal Bůh. Náboženská svoboda, mnohdy ještě omezená a
utiskovaná, j e předpokladem a garancí pro všechny
svobody, které zaručují společné dobro člověka i národů. Je třeba doufat, že
pravá náboženská svoboda bude zajištěna všem a všude. Církev se o to zasazuje
v různých zemích, především v zemích s katolickou většinou, kde m á větší vliv. Jedná se přitom více o nezadatelné právo
každého člověka než o problém náboženské menšiny nebo většiny.
Na druhé straně se církev obrací na člověka,
plně respektujíc jeho svobodu. Misie neutiskuje svobodu, ale spíše ji podporuje. Církev
před kládá, ale neutiskuje. Respektuje člověka
i kultury, zastavuje se před svatyní svědomí. Těm, kteří se pod různými
záminkami staví proti misiím, církev opakuje: Otevřte Kristu brány.
Obracím se na všechny místní církve, mladé i staré. Svět se stále více
sjednocuje, duch evangelia musí vést k překonání všech kulturních a národních
bariér a musí se vyhnout jakémukoli uzavření do sebe. Již papež Benedikt XV.
napomínal misionáře své doby, že “ztratí svoji vlastní identitu, jestliže budou
myslet více na svůj po z emský domov než na
nebeský."”
Tato výzva platí dnes pro všechny církve: otevřte dveře misionářům,
protože každá místní církev, “kdyby se dobrovolně odštěpila od univerzální
církve, ztratila by tím svůj vztah k Božímu záměru a ochudila by se tím o svůj
celocírkevní rozměr.”
Pozornost obrátit na jih a na východ
40. Misijní činnost představuje i dnes pro církev
velkou výzvu. Na konci druhého tisíciletí vykoupení je stále jasnější, že ony
národy, ke kterým ještě hlásání Krista neproniklo, tvoří většinu lidstva.
Bilance misijní činnosti novověku je jistě pozitivní: církev je zakořeněna na
všech kontinentech, ale většina věřících a místních církví nežije již ve
staré Evropě, ale na oněch kontinentech, které misionáři otevřeli víře.
Zůstává skutečnost, že “nejzazší konec
světa”, kam je třeba přinést evangelium, se stále více vzdaluje. Tvrzení
Tertuliánovo, že “evangelium je hlásáno na celém světě a u všech národů”, je
velmi vzdálené od konkrétní skutečnosti. Misie ad gentes stojí teprve na svém začátku. Objevují se nové národy; také
ony mají právo na hlásání spásy. Růst obyvatel na Jihu a v Orientu,
v nekřesťanských zemích, zvětšuje stále počet těch, kteří neznají vykoupení
v Kristu.
Misijní pozornost musí být tedy zaměřena na ty zeměpisné oblasti a na ta
kulturní místa, která zůstala mimo vliv evangelia. Všichni, kdo věří v Krista,
mají cítit apoštolskou horlivost, aby zprostředkovali jiným radost a světlo jako
integrující část své víry. Tato horlivost se při pohledu na nesmírné obzory
nekřesťanského světa mu s í stát téměř hladem a
žízní seznamovat s Pánem.