VI. KAPITOLA –
ZODPOVĚDNÍ PRACOVNÍCI A SPOLUPRACOVNÍCI V MISIJNÍ DUCHOVNÍ PASTÝŘSKÉ PÉČI
Diecézní kněží pro světovou misii
67. Za spolupracovníky biskupa jsou v síle
svátostného kněžství povoláni i kněží, kteří s ním sdílejí jeho starost o
misie. “Duchovní dary, které kněží při svěcení obdrželi, neomezují se pouze na
nějaké ohraničené a úzké poslání, ale naopak, mají všeobsáhlý a všeobecný
charakter poselství spásy v nejširším slova smyslu, který zasahuje celý svět,
protože každá kněžská služba má účast na
celosvětovém poslání, které Kristus svěřil apoštolům.” V důsledku toho musí
se již formace kandidátů kněžství zaměřit na cíl “zprostředkovat jim vpravdě
katolického ducha, takže si osvojí dívat se i za hranice vlastní diecéze, národa
nebo ritu, aby tak přijímali za své potřeby
světové misie a byli připraveni všude hlásat evangelium.” Všichni kněží musí
mít misionářské srdce a smýšlení. Musí být otevřeni pro potřeby církve a
světa, musí si všímat i těch, kteří stojí opodál, a to především
nekřesťanských s kupin ve svém okolí. Nechť
vkládají starost celé církve o veškeré lidstvo do modliteb a zvláště do
eucharistické oběti.
Obzvláště kněží v oblastech, kde jsou
křesťané v menšině, mají být co nejvíce proniknuti obzvláštní misijní
horlivostí a úsilím: Pán jim svěřil nejenom duchovní péči o křesťanské
společenství, ale také a především evangelizaci oněch spolubratří, kteří dosud
nepatří k jejich stádci. “V Duchu svatém ať se dají zcela k dispozici svému
biskupu, aby hlásali evangelium i za hranicemi své země, kam byli vysláni. To od nich vyžaduje nejenom zralost povolání,
ale také mimořádnou schopnost oprostit se od vlastního národa, lidu a nejbližšího
rodinného okruhu - ale též schopnost vžít se moudře a s hlubokou úctou do
tamějších kultur.”
68. V encyklice Fidei donum povzbudil papež
Pius XII. s prorockým nadhledem biskupy, aby uvolnili své kněze pro dočasnou službu
církve v Africe, a přitom schválil iniciativy, které již v tomto směru probíhaly.
Po uplynutí 25 let chci zdůraznit aktuálnost tohoto dokumentu, “který překonal
teritoriální dimenzi kněžské služby a pomohl ji rozšířit na celou církev.”
Dnes se potvrzuje platnost a plodnost této zkušenosti: kněží zvaní Fidei
donum jedinečným způsobem vytvořili zjevnou jednotu
mezi místními církvemi. Stali se cenným přínosem pro místní chudé církve a oni
sami zase z nich čerpají osvěžení a oživení víry. Samozřejmě je nutné, aby
misijní služba diecézních kněží odpovídala určitým kritériím a podmínkám.
Vysláni by měli být ti kněží, kteří byli vybráni z nejlepších a k t eří jsou přiměřeně připraveni a vhodní pro zvláštní
práci, jež na ně čeká. S otevřeným a bratrským duchem se musí přizpůsobit
novému prostředí církve, která je přijme a musí pod autoritou biskupa vytvořit
s místními kněžími jedno jediné presbyterium. Přej i si, aby duch služby rostl nejen u kněží starých církví, ale
aby byl stejně podporován i u kněží mladších církví.
Misijní plodnost zasvěcení
69. Povolání do tzv. společností zasvěceného
života patří k nevyčerpatelnému a rozmanitému bohatství Ducha. Jejich členové,
od okamžiku, kdy se v síle svého svěcení nabídli do služeb církve, jsou povinni
se věnovat podle povahy své společnosti misijní práci. Dějiny potvrzují velkou
zásluhu řeholní rodiny při šíření víry a při formaci nové církve: od
starobylých mniš s kých institutů přes
středověké řády až po kongregace současné doby.
a) V duchu koncilu vybízím kontemplativní řeholní instituty, aby zakládaly
komunity u mladých církví, aby “vydávaly… slavné svědectví o Boží velebnosti
a lásce a o jednotě v Kristu.” Tato jejich přítomnost je blahodárná všude
v nekřesťanském světě, obzvláště v těch krajinách, v nichž si tamní
náboženství vysoce cení kontemplativního asketického života a hledání absolutna.
b) Činné řeholní instituty odkazuji na nedozírně široké pole činné lásky,
hlásání evangelia, křesťanské výchovy, kultury a solidarity s chudými a
s ukřivděnými, s utlačovanými a s těmi, kteří žijí na okraji společnosti.
Tyto instituty – nezávisle na tom, zda jsou výslovně zaměřeny na misijní činnost
nebo ne – podle svých možností a podle svého
zaměření by mohly uvažovat o tom, jak více rozšířit svou činnost na růst
Božího království. Tuto naléhavou prosbu přijalo v poslední době nemálo
institutů. Ale chtěl bych, aby se jí věnovala větší pozornost a aby byla
realizována au t entickou dobrovolnou službou. Církev
musí hlásat velkou cenu evangelia, jehož nositelkou je. Nikdo nevydává o tom
účinnější svědectví než ten, kdo sám žije v zasvěceném životě,
v čistotě, v chudobě a v poslušnosti, v naprostém vydání sebe sama Bohu, takže
Bůh s ním může plně disponovat – a to vše proto, aby
mohl sloužit lidem a společnosti podle Kristova příkladu.
70. Zvláštní uznání věnuji misijním sestrám,
jejichž panenský život pro Boží království přináší bohaté ovoce duchovního
mateřství. Právě poslání ad gentes jim
nabízí široké pole “dokonalého a nerozděleného darování se z lásky.”
Příklad a pracovní horlivost ženy, která zůstala svobodná, která svůj život
zasvětila lásce k Bohu a k bližním, zvláště těm nejchudším, staly se
nepostradatelným znamením evangelia pro ony národy a kultury, kde žena musí urazit
ještě dlouhou cestu ke svému osvobození a k lidské důstojnosti. Přeji si, aby
mnoho mladých křesťanských žen shledalo přitažlivým nabídnout velkodušně svůj
život Kristu a aby ze svého zasvěcení čerpal y
sílu a radost svědčit o Kristu mezi těmi národy, které ho ještě neznají.
Všichni laici jsou misionáři mocí křtu
71. Papežové poslední doby velmi vyzdvihují
význam úlohy laiků při misijní práci. V apoštolském listu Christifideles
laici jsem rovněž pojednal o trvalém úkolu “hlásat
evangelium všem – milionům mužů a žen – kteří dosud neznají Krista, Vykupitele
lidstva,” a výslovně jsem vyzdvihl rovněž patřičné povinnosti věřících laiků
v tomto směru.Misijní činnost je posláním celého Božího lidu; i když zal o žení nové církve není možné bez eucharistie, čili bez
kněžské služby, je misie, vykonávaná různým způsobem, úkolem všech
věřících.
Účast laiků na šíření křesťanské víry je
zřejmá již od prvních dob křesťanství a probíhá jak na úrovni věřících
jednotlivců a rodin, tak rovněž na úrovni celých společenství. Již papež Pius
XII. ve své první misijní encyklice upozornil na pohnuté dějiny laických misií.
Aktivní spolupráce misionářů laiků nechybí ani v nové době.
Jak bychom mohli zapomenout na důležitou úlohu, kterou sehráli? Na jejich
práci v rodinách, ve školách, v politice, v sociálním a kulturním životě, a
především na jejich šíření křesťanského učení? Zvláště je třeba k jejich
velké cti uznat, že řada místních církví mohla vzniknout právě jen díky
působení l aických misionářů a misionářek.
Tuto tradici potvrdil i 2. vatikánský koncil. Objasnil misijní charakter celého
Božího lidu, obzvláště apoštolát laiků, a zdůraznil jejich zvláštní přínos
v misijní činnosti, ke které jsou povoláni. Že všichni věřící mají tuto
zodpovědnost, není otázkou pouze apoštolského působení, ale je povinností a
právem vyplývajícím ze křtu; křtem se laici podílejí svým způsobem na trojím
úřadu Kristově: kněžském, prorockém a královském. Z tohoto titulu jsou
“všeobecně zavázáni a mají p rávo – a to jak
jednotlivě, tak i ve společenství – zasadit se o to, aby poselství spásy bylo
známo a přijato každým a všude; touto povinností jsou mnohem víc vázáni
v takových situacích, kdy lidé ještě neslyšeli evangelium a nemohli poznat Krista;
nechť s e tak stane jejich prostřednictvím.”
Mimoto mají vzhledem ke svému vlastnímu světskému charakteru zvláštní
poslání: “hledat Boží království tím, že se zabývají časnými věcmi a
upravují je podle Boha.”
72. Oblast misionářské přítomnosti a působnosti
laiků je velmi široká. “Vlastním polem jejich evangelizační činnosti je
rozsáhlý a složitý svět politiky, hospodářství a sociálních vztahů…” na
místní, národní a mezinárodní úrovni. Uvnitř církve se nabízejí různé druhy
služby, funkcí, úřadů a způsobů, jak při v ádět
ke křesťanskému způsobu života. Myslím přitom na novinku, která se v poslední
době objevila v nemálo církvích: na velký rozvoj tzv. “církevních hnutí,”
která mají silnou misijní dynamiku. Jestliže se pokorně zařadí do života místní
církve a budou srd e čně přijata biskupy a
kněžími do diecézních a farních struktur, vytvoří tato hnutí v pravém slova
smyslu skutečný Boží dar pro novou evangelizaci a misijní práci. Doporučuji tedy je
propagovat a využívat, především mezi mládeží, aby přispěla opět k novému
rozmachu křesťanského života a k evangelizaci, přitom
je třeba mít na mysli způsoby jejich sdružování a vyjadřování z pluralistického
hlediska.
V misijní činnosti musí být zhodnoceny různé
formy laikátu a musí být respektována jejich povaha a zaměření: misijní laická
sdružení, křesťanské organizace mezinárodní dobrovolné služby, církevní hnutí,
spolky a společnosti různého druhu, ty všechny ať se zapojí do misijní činnosti ad
gentes a ať spolupracují s místní církví. Tímto
způsobem bude podporován růst “vyspělejších a odpovědnějších laiků,”
jejichž výchova a vzdělání v mladých církvích představuje podstatný a nezbytný
prvek budování církve.
Práce katechistů a rozmanitost služeb
73. K laikům, kteří se stali hlasateli radostné
zvěsti, počítáme především katechisty. Dekret o misiích je definuje jako “řady
mužů a žen, kteří se tak velmi zasloužili o misijní dílo mezi pohanskými
národy… Naplněni apoštolským duchem poskytují svou rozsáhlou a namáhavou prací
jedinečnou a naprosto nutnou pomoc při šíření víry a c í rkve.” Ne bez důvodu rozšířily církve oproti dřívějšku
počet katechistů a zintenzivnily katechezi, když začaly novou evangelizaci. “Jsou to
katechisté v misijních oblastech, kteří si zaslouží mimořádným způsobem tento
titul “katechisté”. Dnes kvetoucí cír kve by nemohly být bez nich
vybudovány.”
I při rozšíření různé církevní a
mimocírkevní služby zůstává úřad katechisty se svým jedinečným charakterem
vždy důležitý: katechisté jsou specializovaní pracovníci, přímí svědkové,
nenahraditelní hlasatelé radostné zvěsti. Představují základní sílu
křesťanského společenství, zvláště v mladých církvích. Během svých
misijních cest jsem to již častěji řekl a zdůraznil. Nový Kodex kanonického práva
uznává jejich úkoly, kvality i požadavky, jež se na ně kladou.
Nelze za pomínat, že práce katechisty je vzhledem
k současným církevním a kulturním změnám stále těžší a náročnější. Proto
nadále platí, k čem koncil povzbuzoval: je potřebná pečlivá teoretická a
pedagogická příprava, stálá duchovní a apoštolská obnova a je třeba “ garantovat katechistům přiměřený životní standard a
sociální jistotu.” Rovněž je důležité zakládat katechetické školy, které by
měly ráz místní, národní i mezinárodní, byly schváleny biskupskými konferencemi
a mohly by propůjčovat těmito konferencemi úřed n ě
uznávaný titul katechisty.
74. Vedle katechistů je nutno zmínit se ještě i o
jiných formách, jak poskytovat služby církevnímu životu a misiím a o ostatních
skupinách pracovníků: jsou to ti, kdo mají na starosti modlitbu, chrámový zpěv a
liturgii, vedoucí základních církevních společenství a biblických kroužků,
organizátoři charitativní činnosti, správci církevního majetku, učitelé
náboženství ve školách. Všichni věřící laikové mají část svého času
věnovat církvi a tím projevovat přesvědčivý život z víry .