REDEMPTORIS MISSIO
Encyklika Jana Pavla II.
O STÁLÉ PLATNOSTI MISIJNÍHO POSLÁNÍ
ze 7. prosince 1990
ÚVOD
1. Poslání Krista Vykupitele, které je svěřeno
církvi, zdaleka ještě není splněno. Jediný pohled na lidstvo v jeho celku na konci
druhého tisíciletí nám ukazuje, že toto poslání vázne dosud v začátcích a že
my se ze všech sil musíme zapojit do práce na jeho splnění. Sám Duch svatý nás
vybízí, abychom zvěstovali veliké skutky Boží: “Že hlásám evangelium, tím se
chlubit nemohu; to je mi ulož e no jako povinnost, a
běda, kdybych ho nehlásal!” (1 Kor 9,16)
Ve jménu celé církve cítím naléhavou povinnost
opětovně připomenout tato slova svatého Pavla. Od začátku svého pontifikátu jsem
si umínil podnikat cesty až do nejzazších končin světa, abych vyjádřil tuto
misijní horlivost, a právě tento nejužší styk s národy neznajícími Krista mě
ještě více přesvědčil o nutnosti misijní činnosti, jíž věnuji tuto
encykliku.
Druhý vatikánský koncil se rozhodl obnovit život a činnost církve v souladu
s potřebami dnešního světa. Důraz položil na misijní charakter, který dynamicky
založil na samotném trinitárním poslání. Misijní impuls je tím hluboce zakořeněn
v podstatě křesťanského života a inspiruje i ekumenické hnutí: “Ať všichni
jsou jedno. Jako ty, Otče, ve mně a já v tobě, tak i oni ať jsou v nás, aby svět
uvěřil, že ty jsi mě poslal.” (Jan 17,21)
2. Koncil přinesl již bohaté misijní ovoce.
Vznikly místní církve s vlastními biskupy, klérem a laickými apoštoly.
Křesťanská společenství se stále intenzivněji zapojují do života národů.
Vzájemné spojení církví vede k živé výměně duchovních a materiálních hodnot.
Zapojením laiků do evangelizačního úsilí se církevní život začíná měnit.
Místní církve se otvírají setkání, dialogu a spolupráci se členy jiných
křesťanský c h církví a náboženství.
Především se objevuje nové povědomí: misijní poslání platí po všechny
křesťany, pro všechny diecéze a farnosti, pro církevní instituty a
společenství.
V tomto “novém jaru” křesťanství nemůže
však být přehlédnuta jedna negativní tendence, které se má tímto dokumentem
čelit: zdá se, že se upouští od vlastního poslání u pohanských národů (ad
gentes) , což jistě neodpovídá směrnicím koncilu a
tím též následným výpovědím učitelského úřadu. Vnitřní a vnější potíže
ochromily misijní rozmach, pokud jde o nekřesťany. O této skutečnosti musí uvažovat
všichni, kteří věří v Krista. V dějinách církve bylo plnění misijního
poslání vždy znakem její životní síly, tak jako jeho opouštění bylo naopak
znamením krize víry.
Dvacet pět roků po ukončení koncilu a po uveřejnění dekretu o misijní
činnosti církve Ad gentes , patnáct roků po
apoštolském listě Evangelii nuntiandi od
papeže Pavla VI. blahé paměti chtěl bych, pokračuje v učitelském úřadu svých
předchůdců, vyzvat církev k obnovení misijní horlivosti. Tento dokument má
vnitřní cílovou orientaci: obnovu víry a křesťanského života. Misie totiž obnoví
církev, upevní víru a křesťanskou identitu a vnese novou horlivost a nové stimuly.
Víra zesílí předáváním! Nová evangelizace křesťanských národů najde podnět a
oporu v práci pro misii na celém světě.
Ale co mě mnohem víc nutí ke zdůraznění misijní evangelizace, je
skutečnost, že tato je přednostní službou, kterou může církev dnes prokázat
každému člověku a celému lidstvu. Lidstvo může sice vykázat podivuhodné výsledky
pokroku, ale zdá se, že ztratilo smysl pro nejvyšší hodnoty a pro sám život.
“Kristus Vykupitel” – jak jsem napsal ve své první encyklice – “zjevuje
člověku plně člověka samého. Člověk, který chce sám sebe pochopit až do hlubin,
musí se přiblíž i t Kristu. Vykoupení, které se
uskutečnilo křížem, vrátilo člověku s konečnou platností jeho důstojnost a
smysl jeho existence ve světě.”
Existují ještě i jiné náměty a důvody: potřeba odpovědět na mnohé dotazy
a žádosti na podobný dokument, odstranit poch ybnosti a nejasnosti týkající se
misií ad gentes; posilnit bratry a sestry, kteří se
věnují misijní činnosti, a jejich pomocníky v jejich úsilí; podnítit misijní
poslání; povzbudit teology, aby prohloubili různé aspekty misie a systematicky je
vykládali; znova podpořit význam misií tím, že místní církve, zvláště mladé,
budou misionáře přijímat a vysílat; přesvědčit nekřesťany, a především vlády
národů, ke kterým se misijní činnost obrací, že misie mají pouze jeden cíl,
totiž sloužit člověku tím, že mu zjev í lásku
Boží, která se ukázala v Ježíši Kristu.
3. Všechny národy, otevřte dveře Kristu! Jeho
evangelium nijak nezmenšuje svobodu člověka ani neupírá náležitou pozornost jiným
kulturám, nečiní újmu tomu, co je pozitivní v každém náboženství. Přijmete-li
Krista, otevřete se věčně platnému Božímu Slovu, v němž se Bůh dává plně
poznávat a v němž nám ukázal cestu.
Počet těch, kteří Krista neznají a nepatří
k církvi, stále roste; od konce koncilu se skoro zdvojnásobil. Tento nesmírný počet
lidí je milován Otcem, který pro ně poslal svého Syna; naléhavost misií v jejich
prospěch je tedy jasná.
Na druhé straně poskytuje naše doba církvi v tomto směru mnoho možností:
pád ideologií a utiskujících politických systémů; otevření hranic a díky
rostoucím informačním nabídkám vznik sjednocujícího se světa; u národů
prosazení oněch evangelijních hodnot, které Ježíš ve svém životě ztělesnil
(mír, spravedlnost, bratrství, starost o ty nejmenší); postupující duchovní
prázdnota v ekonomice a technice podněcuje k hledání pr a vdy o Bohu, o člověku, o smyslu života.
Bůh otvírá církvi nové horizonty lidství, snáze přístupného semenu
evangelijní zvěsti. Myslím, že přišel čas nasadit všechny církevní síly pro
novou evangelizaci a pro misie ad gentes .
Nikdo, kdo věří v Krista, nemůže se vyhnout této nejvyšší povinnosti hlásat
Krista všem národům.