I. Stvoření člověka pro lásku
Lidé jsou různí. Jeden žije hudbou, druhý zná jenom
svět techniky a třetímu jde jen o to, aby objevil
tajemství přírody. Ale existuje člověk, který
netouží po lásce? Všechny mýty, pohádky, příběhy, filmy, zkrátka zkušenost
lidí všech časů a všech národů dokazuje: Na tomto světě není nic, co bychom my
lidé potřebovali tolik, jako lásku, nic, po čem toužíme všemi silami svého srdce,
nic, co nás činí tak šťastnými, jako láska.
1. Zpráva o stvoření
Také Bible mluví o lásce a sice již ve zprávě o
stvoření: Bůh učinil člověka a usídlil ho v
zahradě, kterou pro něj připravil. A přesto nebyl šťastný! Je v něm nějaký
vnitřní neklid, zvláště když on sám přesně neví, po čem touží. Ale Bůh vidí
nouzi svého tvora: " Není dobré, aby byl člověk sám. Chci mu učinit pomoc jemu
rovnou. "
Ale nejdřív se zdá, jako kdyby Bůh sám nevěděl, co by člověku mohlo
pomoci. Stvořil zvířata a člověk se mezi nimi skutečně tváří jako spokojený.
Obrací se k nim a dává jim jména, ale - zvířata nemohou utišit jeho touhu. Dřív
nebo později hledá nějakou živou bytost, jež by mu odpovídala. Přichází smutek a
tíživý pocit samoty. Jeho srdce se nedá oklamat. Zvířata byla pěkná a zajímavá,
ale pro člověka se nenašla pomoc jemu rovná.
Tu Bůh zasahuje znova. Jak stojí v Písmu, "uvedl na člověka mrákotu, až
usnul. Vzal jedno z jeho žeber a uzavřel to místo masem. A Hospodin Bůh utvořil z
žebra, které vzal z člověka, ženu a přivedl ji k němu" (1).
V tomto podivuhodném příběhu leží hluboký nadčasový smysl, který zní:
Přes všechny rozdíly pocházejí muž a žena "ze stejné látky." Hebrejský
text ukazuje tyto podobnosti a rozdílnosti slovní hříčkou, kde muž je [iš] a žena
[išá]. V češtině bychom to mohli vyjádřit jako muž a "mužena". Text
říká: žena je zcela stejná jako muž, nebo jemu podobná, až na tu okolnost, že žena je mu rovná a přece je jiná.
Na základě této rovnosti muže a ženy si můžeme také představit, jaký
výbuch radosti nastal onoho rána, kdy člověk zvolal: "Konečně - kost z mých
kostí, tělo z mého těla!" Konečně mizí mučivá osamělost. Člověk nalezl po
čem toužil, je přešťastný a činí, co je v jeho postavení jedině správné.
"Proto opustí muž svého otce i matku a přilne ke své ženě a stanou se jedním
tělem. Oba dva byli nazí, člověk i jeho žena, ale nestyděli se" (2).
Tak tedy hovoří Bible hned na začátku o lásce mezi mužem a ženou. Ona je
dílem Božím, ne dílem zlého ducha, nebo produktem slepé náhody. Ne, jestliže Bůh
učinil člověka - učinil ho podle svého obrazu. Bůh sám žije v plnosti, ve třech
Osobách, proto také člověk, stvořený podle jeho obrazu, nemůže žít osamocen.
Jeho určením je společenství, život s druhými naplněný láskou.
Jestliže je tedy člověk obraz Boží, tak je tímto obrazem také ve společném
bytí muže a ženy a to právě proto, že manželské společenství může být
chápáno pouze jako společenství plodné lásky a to nás znovu upomíná na Boha. A
ještě víc: Bůh sice není ani muž ani žena, ale muž a žena ozřejmují svým
mužně-otcovským a žensky-mateřským způsobem tajemství Božské l ásky (3).
2. Člověk určen pro lásku
Kdo je člověk? Filozofové Evropy odpověděli: "Homo animal rationale."
Člověk je rozumné živé bytí a tuto odpověď najdeme také v křesťanské západní
tradici (4). Jistě, " rozumný" v tomto případě znamená víc, než to, co
se dnes označuje jako "rozumné" když se myslí například na způsob
hospodaření. Rozumný" je jenom ten, kdo skutečně jedná správně. Kdo
hospodaří podle pravidla spravedlnosti, kdo se žení z lásky. Rozumný v tomto smyslu
byl také Maximilián Kolbe, když šel dobrovolně do
bunkru hladu místo spoluvězně. Když přemýšlíme dál o rozumnosti člověka - také
bychom mohli říci: o jeho duchovnosti nebo jeho osobnosti - a když se ptáme, k čemu
je tato rozumnost člověku dána, dojdeme k nejhlubší a nejskutečnější výpovědi o
tom, co je bytí člověka. Člověk je živé bytí, které je schopné lásky - homo
capax amoris! Proto, jak učí koncil (5), je také jediným tvorem na zemi, který byl
chtěn Bohem kvůli sobě samému a to pro lásku.
V tomto určení člověka pro lásku, která je jeho pravou
přirozeností, se nachází následující sebeuskutečnění a naplnění, kterého
člověk nedosahuje slávou, sportovními úspěchy, vědeckými nebo technickými
výkony. Jeho vlastní život stojí a padá s láskou; v ní spočívá jeho pravá
velikost: Svatý Pavel praví ve velepísni lásky: " Kdybych
měl dar proroctví, rozuměl všem tajemstvím
a obsáhl všecko poznání, ano kdybych měl tak velikou víru, že bych hory
přenášel, ale lásku bych neměl, nic nejsem. "(6).
Jan Pavel II., jako žádný jiný papež před ním, postavil do středu svého
myšlení tuto vizi o člověku a o jeho povolání k lásce. Kdyby některá slova tohoto
papeže měla být vytesána do kamene jako jeho ústřední myšlenka, mohl by být
vybrán úsek z "Familiaris consortio", v němž vysvětluje povolání
člověka k lásce ve třech jednoduchých myšlenkových krocích: "Bůh je láska
a žije sám v sobě, tajemství osobního společenství lásky." Bůh, který je
láska, učinil člověka podle svého obrazu. Z toho vyplývá: "Láska je
základním a přirozenosti odpovídajícím povoláním člověka" (7). To je klíč
k porozumění člověka: "Člověk nemůže žít bez lásky. Zůstává sám pro
sebe nepochopitelným bytím; když mu není zjevena láska, když nepotká lásku, když
ji nezažije a nezakusí a neučiní ji v l astní,
když na ní nemá živý podíl, jeho život je bez smyslu" (8).
Papež samozřejmě ví, že láska má
mnoho forem. Zvláště důležité jsou "dva zvláštní způsoby,
v nichž mají lidé lásku uskutečňovat: totiž manželství a panenství" (9).
Je-li pravdo u, že člověk je povolán k
lásce, a že manželství je specifickou formou uskutečňování této lásky, pak z
toho plyne: To, co my trochu nešťastně nazýváme sexuální etikou nebo sexuální
morálkou, může být správně pochopeno pouze ve spojení s láskou. Láska j e tím nejdůležitějším
v životě. Člověk není v první řadě myslící, konstruující, vynalézající a
pracující bytost, ale živá bytost, která je schopná lásky.
"Kdo svůj život obětuje, ten ho získá", říká Ježíš
a toto obětování se lze přirozeně chápat jen jako obětování milujícího. Tak to
chápali svatí a učitelé církve.
Zpět na obsah