XV. Církevní dokumenty od
druhého vatikánského koncilu týkající se lásky a manželství
Pro dospělého křesťana je nutné, aby znal prameny
křesťanského učení. K povšimnutí jsou zejména následující texty:
1. II. Vatikánský koncil
Zatímco "Lumen Gentium" (1962) mluví o manželství jako svátosti,
popisuje "Gaudium et Spes" (1965) co manželství je, jaké místo přísluší
lásce a jaký je vzájemný poměr mezi láskou a plodností. Koncilní otcové přitom
již nepřistoupili na starý způsob popisu a s tím spojený spor o první a druhý
"účel" manželství, ale přirozeně i oni čerpali z biblických pramenů a
tradice. Lze také říci: oddělili plevy mylných vlivů od pšenice autentické
křesťanské tradice. Tím také uzavřeli vývoj, který byl D.v. Hildebrandem započat
a koncilu předcházel. Teprve nyní, na konci tohoto dění je jasné, co je
křesťanské učení o lásce a manželství a co jím nen í.
2. "Humanae Vitae" - encyklika o regulaci početí (1968)
Jak dlouho vůbec byla tato otázka tématem diskusí, tak dlouho Církev odmítala v
dřívějších prohlášeních bránění početí jako nemorální. Když ale zásluhou
práce Klause a Ogina vešel ve známost cyklus ženy s plodnými a neplodnými dny,
naskytla se otázka, zda bychom nemohli tyto poznatky využít pro stanovení počtu
dětí. Proti několika hlasům, které motivu plození přikládaly výjimečný význam,
odpověděl Pius XI. ve své encyklice " C asti
connubii" (1930) jasným ANO (37). V 60 letech byl vyvinut prostředek, takzvaná
"AntiBaby-Pille. Mnoho křesťanů se ptalo, zda by, vzhledem k těmto novým
danostem, nebyla vhodná jiná odpověď na tento problém. Pavel VI. ustanovil komisi,
která měl a tuto otázku přezkoumat. Tím se však
nemohl zříci své vlastní zodpovědnosti a jako papež tedy rozhodl sám encyklikou
"Humanae Vitae". Základní výpověď zní: jakékoliv manipulační oddělení
aktu lásky od plození je nemorální, a to zcela bez ohledu n a způsob, jakým je prováděno. Encyklika se skutečně stala, jak
předpověděl Hildebrand, "znamením", kterému se bude odporovat. Můžeme
říci: až do dnešního dne. Přesto dnes porozumění pro ni roste.
3. "Persona humana" (1975)
Kvůli určitým nejasnostem vydala Kongregace pro víru spis o některých otázkách
sexuální etiky. Šlo přitom o nemanželský styk, sebeukájení a homosexualitu. Jasně
bylo konstatováno: jakkoliv jsou tyto tři jmenované způsoby jednání rozdílné,
podle nauky církve jsou (každý s v ým způsobem)
nepřípustné.
4. "Familiaris consortio" (1981)
Největší význam pro morální teologii a pastoraci církve má spis
"Familiaris consortio". Papež v něm shrnuje nauku církve o lásce,
manželství a rodině ve velké syntéze a pojednává při tom o jednotlivých
bolestných otázkách pastorace.
5. Mulieris dignitatem
Tento dokument je teologickým rozjímání o ženě ve světle Písma svatého a
učení církve. S dobrým svědomím to můžeme chápat alespoň jako část katolické
odpovědi na otázky feministů. Zdá se ovšem, jakoby jeho dosah lidem stále ještě
nedocházel!
6. Jan Pavel II.: "Vykoupení těla" a "Lidská láska"
Se svým zvláštním nadáním pro biblicko - teologické rozjímání, objasňuje
papež v těchto takzvaných "středečních promluvách" probíhajících po
čtyři léta, křesťanskou nauku o manželství. Čtenář při tom bude překvapen, co
všechno je obsaženo v textech Bible a jak je v souladu s křesťanskou naukou.
7. "Donum vitae" Instrukce o úctě k začínajícímu lidskému životu
a důstojnosti rozmnožování (1987)
V roce 1978 se narodilo takzvané první "dítě ze zkumavky". Opět vyvstala
otázka, zda tento postup, který se pro bezdětné rodiče jeví tak dobrý, může být
církví schválen. Po důkladném studiu přišla odpověď církve: Ne, tato metoda je
nepřijatelná.
8. Katechismus katolické církve.
Přirozeně obsahuje i katechismus svým způsobem souhrn učení. Činí to
především tím, že cituje rozhodující teze různých dokumentů. Tímto způsobem
také pomáhá k nalezení originálních textů.
9. "Veritatis splendor"
Tato encyklika se týká otázky manželské morálky jen nepřímo. Odmítá totiž
etickou teorii takzvaného uvážení dobra, která říká, že neexistují žádné
stále platné příkazy Boží a mravní hodnota toho, co se v jednotlivém případě
koná, závisí pouze na situaci. Kdyby bylo správné toto pojetí, tak by přirozeně
platilo i pro oblast sexuality.
10. Dopis rodinám Jana Pavla II.
Stěžejní bod hlásání Jana Pavla II. spočívá na rodině, od které očekává
rozhodující příspěvek k nové evangelizaci světa. Proto napsal papež v roce 1994 -
v Mezinárodním roce rodiny dopis všem rodinám, ve kterém vysvětluje nauku církve a
to jako kulturu lásky.
Zpět na obsah