III. Může se láska zdařit?
1. Skepse a rezignace
Na základě trpkých zkušeností si mnozí myslí, že láska je jenom fata morgána,
na kterou se my lidé sice stále díváme, ale z níž nakonec nic nezůstane, nebo, že
ve skutečném životě se láska podaří jenom zlomkovitě. Jednomu víc, jinému
méně, třetí mu vůbec ne. My sice mluvíme o příbězích Romea a Julie, ale
říkáme si: C o bude z takové lásky po desátém
roce manželství? Básník je tak chytrý, že svůj příběh svatbou končí. Byla by
láska Romea a Julie také tak velká a trvanlivá i ve stresu moderního pracovního
světa, monotónnosti všedního dne, v útocích jiných mužů a žen? Kolik tragických a trpkých příběhů nám vypráví
život našeho okolí - a možná i my sami jsme mezi takto postiženými. Člověk by
měl také chválit nepřekonatelnou sílu lásky jenom tehdy, když se jedná
o skutečnou lásku. Vedle toho ale existuje také něco ošklivého a temného, co si
dává jméno "láska" a sice neprávem. V této lásce panuje vypočítavost,
pouhé uspokojení, hra s pocity druhého, závislost a chorobná touha prosadit sám
sebe. Prý je "od hlavy až k patě nasměrován nalásku", zpívá Mary len Ditrichová v Modrém andělu, ale jedná se o
"lásku", která ničí a ten, kdo se stane objektem takové váš ně, má
všechny důvody k tomu mít se na pozoru, jak radí Karmen ve své nejznámější árii.
Nemůžeme to popírat: To, co začalo jako velká nepřekonatelná
láska, může vymizet, nebo tato "láska" se odhalí jako iluze, jako v
Puškinově vyprávění o poštmistrově dceři, která ve skutečnosti nebyla milována,
ale jen svedena a potom opuštěna.
2. Odpověď církve: Láska je možná
Proti veškeré tét o skepsi a smutku, jejichž
nejhlubším důvodem je přece jen touha po lásce, Církev tvrdí:
Láska je možná, láska se může
zdařit a daří se skutečně, když se lidé řídí "návodem k
používání" toho, u něhož má láska svůj původ. Ten, kdo si koupí
nějaký přístroj, studuje návod k používání a rady producentů, aby něco
neudělal špatně a aby přístroj dobře fungoval a nepokazil se.
Tato moudrost je ještě důležitější v oblasti lidského života,
kde v mnoha případech je nutné léčení a uzdravování, ale nikdy nelze provádět
jakousi libovolnou výměnu náhradních dílů. Každý, kdo chová zvíře, ví, že
musí starostlivě respektovat zákony života, aby se cítilo dobře. S láskou je to
podobné: Také ona je něčím živým, co roste a rozvíjí se. Také ona má svou vni t řní dynamiku, která směřuje k jednomu cíli, a všechno
záleží na tom, jestli se milující nechají tímto zákonem vést. Vždyť láska se
podaří jen tehdy, když se podřídíme jejím zákonitostem.
Boží přikázání jsou právě tímto "zákonem lásky",
gramatikou lásky, návodem k jejímu použití, návodem, jak má láska růst,
existovat, jak může obstát ve všech námahách a obtížích. Když Církev zvěstuje
šesté přikázání, chce tím jen říci, co láska je, jak se může zdařit a před
čím je třeba ji chránit.
Ovš em vysvětlení, co láska je a v čem
spočívá její zákon, by nestačilo. Neboť člověku nestačí jen teoretické
poznání lásky. Potřebuje také zakusit její sílu a nároky. Na námitku, že Boží
přikázání jsou jen ideálem a že kladou na člověka neúnosné požadavky , odpovídá Jan Pavel II. ve své velké encyklice Veritatis
splendor touto otázkou: "O jakém člověku je to řeč? O člověku, který je
ovládán svými žádostmi, nebo o člověku, který byl vykoupen Kristem?" Musíme
mít pochopení pro slabosti člověka, ř í ká dále
papež, ale nesmíme za žádnou cenu naši náchylnost dělat měřítkem pro dobro a
zlo, a naše slabosti dělat kriteriem pro to, co nám Bůh smí a nesmí přikazovat.
3. Manželská láska není to nejdůležitější
Křesťanovi je to zcela jasné: Láska mezi mužem a ženou je
důležitá, ale ne nejdůležitější. Ona je obšťastňující, ale není štěstí
samo. Je smysluplná, ale není smyslem života. Je pro mnohé konkrétní cestou, ale ne
cílem, vždyť cíl všech cílů je Bůh sám.
Toto poselství má obrovský v ýznam pro
zdar života a lásky: Především pro ty, kteří více či méně ztroskotali, jejichž
manželské štěstí nepřekročilo průměrnost, nebo kterým kvůli vnějším
okolnostem - například kvůli těžkému postižení - zůstává navždy odepřeno.
Toto poselství j e také důležité pro ty, kteří
ztratili svého milovaného partnera: Ti všichni si mohou být jisti, že vlastní
láskou jejich života je Kristus. Jen tak neupadnou do černé jámy beznaděje a
deprese. Církev zná celou řadu světlých postav, které ukazují ja k křesťané snášejí nešťastné manželství nebo ztrátu
milovaného partnera, a jak je láska k Bohu a věrnost svědomí důležitější a
trvalejší než vše ostatní. Obdivuhodné jsou životy vdov, jako například Alžběty
Duryňské nebo Jany de Chantal, které chtěly za h ynout
místo svých blízkých, stejně jako svaté Moniky, která svého muže nakonec přece
jen získala. Známé jsou i postavy mužů: Tomáš Morus, který miloval svoji rodinu,
ale přesto ji opustil, aby zůstal věrný svému svědomí. A dále Mikuláš z Flue,
jehož j e dinečným povoláním bylo opustit svou
rodinu a žít pouze pro Boha jako poustevník. Dojemný je také příběh, který dal
jméno místu Fatima:
Jeden portugalský zeman dobyl svému králi důležité vítězství.
Jako odměnu si vyprosil za ženu krásnou tureckou princeznu jménem Fatima, která byla
mezi zajatci Portugalců. Král souhlasil s podmínkou, že se dobrovolně stane
křesťankou a jeho ženou. Láska triumfovala nad nenávistí obou národů. Oběma byla
darována šťastná léta. Ale potom, ještě v květu mládí Fa t ima zemřela. Její muž se rozhodl zbývající roky svého
života darovat zvláštním způsobem Bohu a vstoupil do kláštera. Touha po nebi byla
pro něj zajisté také touhou po jeho ženě Fatimě.
Nauka o primátu Kristovy lásky před láskou manželskou má také
velký význam pro šťastné manželství. Neboť bez něho riskují, že svůj vztah
přecení a tak ho ztratí.
Jestliže se někdo domnívá, že partner musí znamenat jeho celoživotní štěstí
(jak je to zdůrazňováno v nejrůznějších písních nebo operetách), že on musí
být tím nejlepším a ona vždy tou nejkrásnější, ten se velmi mýlí. Zklamání,
to znamená zkušenost, že ten druhý není všechno a ani jím být nemůže, se
nevyhnutelně dostaví. Potom však láska (nebo to, co kdo za lásku považuje), může
na zákl a dě tohoto přeceňování zaniknout.
Proti tomu zdůrazňuje Církev: Člověk
má druhého milovat, ale ne zbožšťovat! Zbožšťování je zrádné: Znamená dosadit
člověka na místo, které náleží Bohu - a to je začátek konce. Vždyť pro úkol
stát se pro druhé bohem se nikdo nenarodil, a proto vztah, který se o něco takového
pokouší, nakonec ztroskotá. Když však Bůh zaujme v životě manželského páru
místo, které mu náleží, je nebezpečí zažehnáno. Posledním smyslem a posledním
štěstím obou je Bůh, jak pro každého z nich jednotlivě, tak pro oba společně. To
není žádný důvod k žárlivosti. Také nejmilovanější člověk může zůstat
tím, čím je. Mužem nebo ženou - člověkem se svými přednostmi a chybami.
"Dejte milovanému člověku, co náleží lásce a Bohu, co je Boží" - mohli
bychom použít známá Kristova slova. Když dáme Bohu, co je Boží, potom můžeme
dát také člověku takovou lásku, která mu patří. V tomto smyslu může pak člověk
skutečně zcela patřit Bohu a zároveň "zcela muži nebo zcela ženě".
Totalit a jedné lásky neprotiřečí té druhé,
nýbrž umožní její žár a čistotu.
Je-li totiž v partnerském vztahu přítomen Bůh, nebude láska k
partnerovi slabší nebo dokonce nudná, ale poroste a bude stále - více než dosud -
pramenem radosti a štěstí. Pravé náboženství netlumí pozemskou lásku, ale
očišťuje ji od vědomého a nevědomého egoismu. Neruší ji a nepřináší její
naplnění. Proto platí pravidlo: čím větší je láska k Bohu, tím větší bude
také láska k muži, ženě, k dětem, ano k celému stvoření.
To vš echno jsou vlastně katolické
samozřejmosti, ale často tak neznámé, že je musíme vyjádřit.
Zpět na obsah