VIII. Zákony lásky - zákony Boží k dobru člověka
Z tohoto pohledu lásky plynou pro partnerství
všeobecně a pro sexuální setkání zvláště, některá důležitá pravidla, která
se Církev snaží zprostředkovat lidem.
1. Jaká je skutečná láska a jakou by měla být!
Co je láska? Na tuto otázku už byly vysloveny nejrůznější odpovědi.
Na základě špatných zkušeností se o lásce vyjadřovali negativně mnohdy i tak
velcí lidé jako například Lev Tolstoj. Jiní zapomněli rozlišovat mezi formami
hříchu a pravou láskou, nebo hodnotili lásku ve jménu špatných náboženských nebo
filosofických teorií (jako např. sekta Máního, podle které m ateria byla princip zla), a proto manželství podceňovali.
Na tyto bludy může člověk jakožto katolík říci jen toto: láska přichází od
Boha a - jak učí Tomáš Akvinský - bez hříchu by byla ještě více
obšťastňující. Co je ale láska skutečně? Neexistuje žádná definice, ale
můžeme říci, co k lásce patří: Podle Hildebranda, jenž byl svými přáteli
nazýván "doktor amoris" (učenec lásky), je láska především odpověď na
všechno dobré
a krásné, co druhého činí tím, čím je - odpovědí na jedinečnost milovan é ho, jak ho Bůh stvořil. Stejně odpovídá i Dostojevskij:
"Milovat nějakého člověka znamená: Vidět ho tak, jak ho Bůh zamýšlel."
Milující říká milovanému niterné slovo: "Dobře, že jsi!" Takto se
pokouší J. Pieper, velký katolický filosof vyjádřit stav věcí (21). Opět trochu
jinak formuluje odpověď A. Schnitzler: "Milovat znamená být na světě pro
někoho jiného" (22). Dalo by se také říci: všichni velcí filosofové,
básníci a teologové jsou konečně zajedno! K lásce patří touha po sjednocení
stejně tak jako touha prokazovat tomu druhému dobro.
Láska je vydání se milovanému, vyvádí z kruhu vlastních zájmů a otvírá srdce
pro druhého. Proto také láska činí člověka zranitelným. Láska je pramenem
šťastného bytí.
Lásku můžeme také popsat podle jejích vlastností jak je
vyjmenovává svatý apoštol Pavel: "Láska je trpělivá, laskavá,
nezávidí, láska se nevychloubá a není domýšlivá. Láska nejedná nečestně,
nehledá svůj prospěch, nedá se vydráždit, nepočítá křivdy. Nemá radost ze
špatnosti, ale vždycky se raduje z pravdy. Ať se děje cokoliv, láska vydrží, láska
věří, láska má naději, láska vytrvá." (23)
Pavel jistě nemyslel v první řadě na manželskou lásku, ale všechno, co říká,
se přesně hodí k manželské lásce. Samozřejmě má před očima lásku, která
prošla školou evangelia a té jsou schopni jen ti lidé, kteří se modlí a žijí ve
spojení s Kristem.
2. Láska nezná žádné podrobení a žádné panování
Nestačí, aby žena svého muže jen poslouchala, ale oba se mají sobě navzájem
podřizovat. U obojího podřizování se jde o to, chovat se podle zákonitostí lásky,
které způsobují, že jeden druhému naslouchá a řídí se podle jeho přání.
Ve svém spise o důstojnosti ženy a v
jedné své takzvané "středeční promluvě" o teologii těla a lásky
odstranil Jan Pavel II. dvě stará nedorozumění, která v průběhu dějin přineslo
ženám mnoho utrpení:
První se vztahuje ke zprávě o pádu do hříchu, kde Bůh říká
Evě: "Muž bude nad tebou vládnout,jako důsledek tvé viny." Ale Bůh
neříká, že muž má nad tebou vládnout jako pán nad otrokyní, nebo jako otec nad
nedospělým dítětem, vysvětluje papež. Jinými slovy - biblické místo není
žádné ospravedlnění mužské domýšlivosti. Nedává pravdu vládě mužů nad
ženami, ale předvídá ji jako smutný následek hř íchu.
Druhé nedorozumění se objevuje u svatého apoštola Pavla, když mluví o
"podřízenosti" žen. Ale toto podřízení, říká papež a může se také
odvolávat na apoštola Pavla, "není jednostranné, ale oboustranné". A
pokračuje - vědomí této vzájemnosti si "musí učinit cestu do srdce a
svědomí, do jednání a zvyků" (24)! Tento pohled může zdůvodnit odvoláním se
na svatého Ambrože: "Ty nejsi její pán", píše tento biskup již ve
čtvrtém století po Kr., "ale její muž. Není ti dána jako otrokyně, ale jako
manželka" (25).
To je ovšem možné teprve v nové,
křesťanské lásce, když se manželé naučili navzájem se milovat jako Kristus svoji
Církev a stejně tak opačně, jak Církev miluje Krista! Někdo by však mohl namítat,
že Kristus je přece hlavou církve. Správně, ale Kristus řekl, že nepřišel aby
vládnul, ale aby sloužil. Také když Pavel říká mužům, aby své ženy milovali tak
jako Kristus svou Církev, pamatuje přitom zároveň na způsob této lásky: Kristus se
obětoval pro Církev! Vyvozo v at nějaké bezcitné
panování z této myšlenky, znamená apoštolu Pavlovi vůbec neporozumět! (26)
Muž a žena - jako Kristus a Církev! Člověk by si skoro nedovolil
takové srovnání, kdyby to Pavel nebyl napsal, a sice -jak křesťané věří - pod
vlivem Ducha svatého. Jaký je to obraz! Člověk by měl před ním v duchu zůstat
stát a rozjímat o tom a současně, stále znovu myslet na svého partnera a říkat si:
Tak bych měl já milovat svoji ženu - svého muže. To není žádný přehnaný
požadavek, stejně jako J ežíšova slova -
"Milujte se navzájem jako jsem já miloval vás!" - jsou hvězdou, která nám
ukazuje směr a za kterou my hříšníci putujeme, sice jako ochrnutí na pojízdném
vozíku, ale postrkováni a vedeni Duchem svatým.
3. Duše veškeré sexuality j e láska a něžnost
Pravá láska je něžná a něžnost je mnohem víc, než "sexuální
stimulace" nebo sexuální zkušenost. Co je to polibek? Nestačí anatomický popis
svalových partií a jejich aktivitě při polibku. Vysvětlení nám poskytne spíše
následující popis. Při polibku se pokládají rty na rty k vyjádření náklonnosti,
již má duše k tomu druhému, aby oba splynuli v jedno. Po čem touží lidé, kteří
se navzájem milují? Skutečně především po sexu a orgasmu? Nebo po tom, "kdy se
má duše vlije do jeho srdc e a kdy se jeho srdce
vlije do mé duše, kdy budeme blažení, sjednocení a nerozdělitelní a budeme
společně žít?" Není snad tato odpověď lidštější a tedy přesnější, i
když dnešní řeči příliš neodpovídá?
Mnozí budou překvapeni, že tento popis polibku a touhy po bezpečí, teplu a
blízkosti je starý 300 let a pochází z pera jednoho biskupa - totiž Františka
Saleského, kterému Církev dala čestný titul "Učitel církve".
Co platí pro polibek a jiné něžnosti,
platí určitě také pro manželské objetí. Podle vnitřního prožívání by mělo
být vrcholem něžnosti, říká katolický filozof D. von Hildebrand, který se jako
žádný jiný zabývá zázrakem lásky. Tím také ukázal cestu dalšímu vývoji
církevní nauky.
Co si vlastně myslí Církev o manželském sjednocení? Je
nedůvěřivá? Nechce lidem něco dopřát? V žádném případě! Jan Pavel II. píše:
"Muž nachází v prvním oblažujícím setkání ženu a ona nachází jeho. Tímto
způsobem ji skutečně vnitřně přijímá a ona přijímá jeho tak, jak to bylo
Stvořitelem kvůli n i m chtěno. Tak jsou oba
formováni do tajemství Božího obrazu skrze své ženství - mužství" (27).
Právě zde, v tomto intimním setkání lásky nemůže nikdo připouštět žádné
pomyšlení na výkon, žádný nárok na konzum a v žádném případě vůli k
sebepotvrzení. Také v sexuálním spojení zůstává ten druhý osobou a partnerem a
nesmí se stát nějakým prostředkem, dokonce snad vyměnitelným, pomocí kterého
mohou být uspokojeny vlastní potřeby. Důležité je vidět druhého stále očima
lásky, citlivě a otevřeně pro j e ho vnímání,
potřeby, jeho život. Jen skrze lásku můžeme také u svatého Pavla rozumět pojmu
manželská povinnost, která se prakticky chápe jako povinnost lásky.
Když je láska hnacím motorem a duší manželského objetí, nemusíme mluvit
"o manželské povinnosti". Nebo ještě přesněji řečeno - existuje
povinnost tělesné lásky, kterou Pavel připomíná blouznivým lidem. Povinnosti lásky
však nelze v pravém slova smyslu přirovnat například k povinnosti platit daně.
Konečně také můžeme mluvit o povinnos t i matky
nebo otce živit dítě, hrát si
s ním. Ale která matka, který otec to nazývá svou povinností ve vlastním slova
smyslu, tak jak slovo povinnost běžně používáme.
Protože manželská povinnost je
povinností lásky, přestává, jestliže se manželské setkání stane jen
uspokojováním pudů. Opilý muž, který požaduje manželské plnění povinnosti se
nesmí odvolávat na svatého Pavla!
4. Podcenění "rozkoše"?
Již Aristoteles učí: Nemá to smysl ptát se na hodnoty či nehodnoty
"rozkoše". Rozhodující spíše je, na co má každý chuť. Chuť na dobré
je dobré, chuť na zlo je zlé. Použito pro "pohlavní chuť" to znamená: je
dobrá, když odpovídá smyslu stvoření a je ve službě lásky. A je zlá (v mnoha
stupních), když to nedělá. Jak je vidět: Nemůžeme mluvit o tom, zda je
rozkoš dobrá nebo špatná bez toho, abychom si ujasnili,
po čem člověk vlastně touží. Stejně tak nehodnotíme oheň sám o sobě, neboť je
dobrý, když hoří v kamnech a ohřívá, a je špatný, když spálí dům.
Podle Tomáše Akvinského by byl a v ráji - tak jako
všechno ostatní - smyslná rozkoš ještě krásnější než ve světě poznamenaném
hříchem, a to z následujícího důvodu: To, čím měl člověk být podle Božího
záměru, by se v ráji dokonale naplnilo. To by platilo také pro manželské objetí v
lásce, radost srdce a rozkoš těla.
Tomáš jde ještě o krok dál. Kdo
rozkoš odmítá jako takovou, takže je vůči rozkoším nepřátelský, ten hřeší! Z
toho plyne: smyslná radost zamilovaného partnera je nejen dovolena, ale patří k
lidské lásce! Není, jak si mnozí myslí, ospravedlněna některými přednostmi, jako
například plození dětí.
Špatná je jen izolovaná, chlípná, požitkářská touha, která
toho druhého používá jako prostředek vlastního uspokojení. Obrovská propast leží
mezi egoistickou chutí "mít rozkoš s někým" a touhou po milovaném
partnerovi, mezi Donem Giovanni na straně jedné, a Romeem a Julií, kteří hynou
nedočkavostí.
5. Cudnost v manželství
"My jsme přece děti svatého a nemůžeme k sobě přicházet jako pohané,
kteří neznají Boha" (28), píše se v krásném vyprávění o Tobiášovi a jeho
ženě ve Starém zákoně. Může to znít pozoruhodně: Také pohlavní spojení
manželů potřebuje cudnost. Důvod pro to byl už vysloven: Láska je, jak to vyjadřuje
Jan Pavel II., zasazena do člověka ohrož e ného
vášněmi. Sílu lásky, která se však brání tomu, aby se sexuální řeč těla
stala falešnou, nazývá Církev "cudnost".
Manželská láska potřebuje cudnost jako
ochranu a obranný systém, aby láska mohla zůstat láskou. Sexuální touha, která se
odpoutá od lásky, je vždy pro oba znehodnocující.
V této souvislosti se dá ostatně také dobře vysvětlit, co je to
stud a jak se dotýká sexuální sféry. Nemá nic společného s prudérií a jejím
narušeným vztahem k vlastnímu tělu a tělu druhého. Stud je mnohem víc pozornost
člověka, který se nechce stát objektem zlé a neslušné vášně a na druhé straně
je natolik taktní, že smyslové žádosti druhých zbytečně nedráždí.
Kdo toto pochopil, pochopí také, že stud může být ze dvou důvodů více či
méně přebytečný jenom tehdy, když situace zcela vyloučí téma žádostivosti - jak
je tomu zpravidla při lékařském vyšetření. A studu není třeba také v případě,
kde vztah lidí ovládá láska. Stud může ustoupit do pozadí a udělat místo
samozřejmé důvěře. Skrze lásku se n a hota
promění z pokořujícího odhalení
ve zjevení! Tak to vidí Shakespeare (29), který rozuměl lásce více než mnozí,
kteří o lásce tolik mluví.
K pravdivému manželskému spojení také
patří - přirozenost muže a ženy - brát tak, jak je Bůh stvořil. Jiné formy
zdánlivého sjednocení mohou mít určité sexuální kouzlo, které ostatně může
být viděno jedním z partnerů kriticky - ale nejsou (nehledě na jeho případnou
sterilitu) výrazem lásky a nejsou skutečným sjednocením. Proto, a ne z nějakých
zdravotních d ůvodů odmítá Církev takovéto
spojení.
6. Věrnost
K touze každého milujícího patří nikdy neztratit svou lásku. Beethoven věnoval
svého Fidelia oslavě manželské lásky. Poté co Leonora velkým nasazením osvobodila
svého muže, ptá se jí otřeseně:" Co jsi pro mě udělala?" Ona dává
klasickou odpověď lásky: "Nic", protože milujícímu připadá každá
oběť nepatrná.
a) Utrpení nevěrnosti
Přelstěný manžel na straně jedné a
podvedená žena na straně druhé, mohou být stále aktuálním tématem pro veselohry v
divadle, ale ve skutečnosti života je nevěrnost určitým druhem vnitřní smrti a
původem nejhoršího duševního utrpení, které se často projeví i tělesným
onemocněním. Co by mohlo bolet víc, než právě zranění a zklamání tam, kde
člověk doufal v bezpečný úkryt? Nejen v
románech, ale také ve skutečném životě se lidé z důvodu zničené lásky dostali
duševně na dno a dlouho se zabývali myšlenkou sebevraždy. Válka pohlaví - to
znamená pohrdání mnohých mužů ženami a agresivita mnohých emancipovaných žen - není často nic jiného, než reflexe zrazené lásky.
V lásce je člověk jako rostlina, kterou nemůžeme podle libosti
přesazovat. I když přežije, trvá dlouho než zakoření, vzpamatuje se ze zranění a
vydá květy.
b) Důvody nevěrnosti
Ovš em není nevěrnost jako nevěrnost,
neboť důvody a tím i vina mohou být velmi různé:
Může to být třeba "hloupá příležitost" v rámci služební cesty, kterou
už ten dotyčný druhého dne lituje a nechápe, jak to mohl udělat. Na druhém konci
možností stojí velká nenaplněná láska, jak o tom mluví sága o Tristanovi a
Izoldě, nebo láska milujících se v "Saténovém střevíčku" od P.
Claudela. Takové příběhy vypráví také Bible:
- Dva starší muži činí nátlak na Zuzanu a jejich motiv není nic jiného, než
zlý chtíč, chlípnost a pýcha.
- Nebo na egyptském královském dvoře chce žena Putifara
svést Josefa, ale ten se brání s neuvěřitelnou odvahou. Na to ho obviní a on je
nevinně uvržen do vězení (30)!
- Oproti tomu v příběhu krále Davida je na začátku obyčejná touha, která na konci
dala vzrůst pravé lásce. Přes vraždu, které se David dopustí, aby svoji nevěrnost
utajil, miluje skutečně tuto ženu. Kdyby svůj hřích skrýval a nekonal pokání,
jeho láska by stěží měla nějaké trvání. Že dokonce o pravdová láska byla příčinou hříchu - přesně vzato jenom
jakýmsi popudem a ne přímou příčinou! - ukazuje nám nerozdělitelnou jednotu
světla a stínu v srdci člověka a patří k lidské tragice. Je to bolestná
zkušenost, kterou nemůžeme zamlčet.
c) Dva biblické příklady
Jeden z příběhů, které se nás v
evangeliu nejvíce dotýkají, je setkání Ježíše s cizoložnicí. Evangelista Jan
nám nevypráví, jak k tomu došlo. Byla jenom lehkomyslná? Můžeme toto vyprávění
pochopit také takto: Možná ji její muž už dlouho zanedbával, možná sám
podváděl. Ale nyní se setkala s jiným mužem.
Poprvé se cítí skutečně milována a nemůže obstát v tomto pokušení. Vydá se
mu, ale oba jsou odhaleni, a ona je lidmi, jejichž dvojitou morálku zná, předvedena
před Ježíše! On, muž, který byl přistižen s ní, hledá vzdálené útočiště a
typicky zůstane jenom žena v rukou posmívajících se lidí. Nyní má panický strach
z toho, co by se mohlo stát - až do okamžiku, ve kterém muži se svými kameny
nevydrží pohled na Ježí š e a jeden po druhém
pustí své kameny na zem a vytratí se. Ona už nikdy nezapomene větu, která ochromila
ruce těchto lidí: "Kdo z vás je bez hříchu, hoď první kamenem." Snad tato
slova i některé z nich obrátila. A nemohlo tomu být jinak, než že Ježíš nakonec
zůstává se ženou sám a nyní, už bez tohoto zvědavého publika ji oslovuje. Ani on
ji neodsuzuje. Trpělivě jí dodává odvahu k novému začátku ve věrnosti. Podobně a
přece úplně jinak probíhá setkání Ježíše se ženou u studny Jakubovy. Ježíš
ví, že není žádná obyčejná žena, neboť už měla
pět mužů a ten, který s ní žije nyní, není její muž. Také zde se nedozvíme
víc o jejím životě. Proč tak žije? Která zklamání a zranění už prožila? Odkud
jsou její zklamání? Byla tak neklidná, že nemohla zůstat věrná, nebo byla svými
muži vždy propuštěna? Tak, jako vždy, Ježíš ví o tomto zraněném bodě v jejím
životě, ale nepokořuje ji. Začne s ní rozhovor o Bohu, který je mnohem
důležitější, než její rozličné příběhy s muži. Pořádek do jejího života
při c hází od Boha a ne obráceně.
Je mnoho důvodů, proč si lidé jsou navzájem nevěrní. Nevěrnost
není nikdy nevinná. A to ani tehdy, když onen krok stranou zůstane skryt
a dokonce ani tehdy, když by mohl být sice bolestným, ale novým začátkem. Nevěrnost
je často začátek konce a i když manželství zůstane uchováno, málokdy se vrátí
velká oblažující láska.
d) Ochrana a ohrožení
Co může člověk dělat, aby zachoval
věrnost? Nejjistější ochrana je láska samotná: Pokud je čilá a živá a člověk
nepřipustí, aby nepozorovaně vymizelo, mnoho "malých" životních znamení
lásky, které jsou tak důležité, je nějaká nevěrnost prakticky vyloučena.
Nebezpečná je prázdnota, frustrace, nevyřešené konflikty s jejich zraněními, chlad
izolace a ztráta roz h ovoru nebo řeči.
Když milovat znamená "Dobře, že jsi", pak protiklad znamená
"Škoda, že jsi", nebo "Ty nejsi k ničemu". To je nejhorší potupa
lásky. Staromódně vyjádřeno: Předpokladem lásky je vždy hluboká bázeň před
Božím znamením na čele toho druhého! Láska se také nemůže udržet, když se
začnou znevažovat dary toho druhého. Jednoduše řečeno: Člověka, který je tělem i
duší učitel, nemůžeme urazit jinak, než když mu řekneme, že je špatný učitel!
Když potom přijde jiný partner, který
rozdává teplo, porozumění a uznání, roste nebezpečí nevěry. Ale pak tuto
smyslovou nevěrnost předcházela jiná - duchovní, kterou jsou vinni oba, i když
konkrétní akt nevěry učinil jen jeden.
e) Bůh je garant věrnosti
Také v tomto bodě se více ukazuje
důležitost lásky ve vztahu k Bohu: Kdo může žít bez lásky? Když je ale Bůh
dokonce i v nouzi manželského osamocení stále největší a první láskou člověka,
pak lze vydržet i takové manželství, které se stalo křížem!
Taková situace je možná v obou směrech: pro toho, kdo ztratil srdce
svého manželského partnera a pro toho, kdo miluje někoho jiného. Toto hluboké
utrpení jedné ženy představil libanonský básník Khalil Gibran: Jedna žena byla
svým otcem provdána za muže, kterého nemilovala .
Řekla: "Vážím si svého muže svým rozumem, respektuji ho svým srdcem, ctím ho
svou duší, ale" , pokračuje nešťastná žena, "je to něco, co musím v
sobě zadržovat", něco, co je odtaženo od svobodné vůle (31).
V mnoha případech, i když ne vždy, je zde šance ještě jednou se
navzájem najít. Člověk by se jí měl chopit i tehdy, když toho druhého nenajde tam,
kde ho zanechal.
I někteří svatí (jako například svatá Kateřina ze Ženevy) prožili takovýto
osud. Šli cestou věrnosti a jejich láska se ukázala silnější než nevěrnost jejich
partnera. I tato láska nás upomíná na Boha, který se ujímá svého lidu, jenž ho
neustále opouští. Z tohoto důvodu je Bůh garantem věrnosti: Žít bez Boha je
mučení a, jak říká Dostojevskij, ateista je člověk bez k lidu. Není souvislost mezi bezbožností a nepokojem sexuality,
neklidem tolika lidí, jež jsou neustále kamsi hnáni?
Neustále nám to ukazuje příběh v
Bibli o pádu do hříchu: Narušený vztah k Bohu vede také k narušení manželského
vztahu Adama a Evy. Svoji nahotu shledávají jako ponížení a mají potřebu se zakrýt
a o něco později - v rozhovoru s Bohem o tom co učinili - muž obviňuje ženu. Právě
tu ženu, nad kterou před chvílí tak jásal!
f) Věrnost a nevěra - příběh o síti
Ne každá nevěra musí vést ke
katastrofě. Vše může být velmi bolestivé a těžké a přesto může láska boj s
nevěrností partnera vyhrát. K tomu je sice zapotřebí čas a sílu, jako při zápase
člověka
s těžkou nemocí, ale tento zápas je možné vyhrát.
Werner Bergnbroen vypravuje na toto téma
příběh, který bychom si neměli představovat jen jako útěšný a povznášející a
tím vzdálený životu: Jedna žena je chycena při cizoložství s cizincem a je podle
zákona svého lidu odsouzena k tomu, aby byla vržena ze skály. Ale její m už, který ji miluje, uplete před jejím hrozným odsouzením
velkou síť, aby ji mohl chytit až bude zákon vyplněn do posledního písmene a ona
bude svržena ze skály. Když přežije, může zůstat na živu a začne nový příběh
jejich lásky. Možná, že ne vždy, a l e určitě
častěji, než bychom si mysleli, je možno zhotovit takovou síť.
g) Pravidla rozumnosti.
Ať nám to zní příjemně nebo ne, od doby pádu do hříchu musí člověk bojovat
o svou lásku proti různým pokušením. Kdo chce zůstat věrným, musí zachovávat
určitá pravidla, která se mnohdy mohou zdát jako obtěžující - snad také v pohledu
na svou zcela osobní pokušitelnost v určitých situacích, o kterých ví jen on.
Takováto pravidla mají přirozeně vyvinuty všechny národy. Přitom bylo a stále
trvá jisté p řehánění v jednom nebo druhém
směru, které je jaksi odvislé od pohledu na sexuality a zvláště od postavení ženy
ve společnosti. Člověk by zde mohl myslet třeba na otázky módy, nebo na předpisy
týkající se koupání a na jejich platnost dříve a dnes. Nezřídka ukazují
takovéto společenské konvence na dvojí morálku, která byla shovívavější vůči
mužům. Avšak kriticky viděno - vždycky v ní bylo pravdivé jádro.
Důležitější než vnější pravidla
chování, jsou, jako u všech otázek, které člověka zasáhnou uvnitř, vnitřní
zákony lásky. Protože nevěra, která jako každý jiný hřích, začíná v srdci,
vyžaduje se určité zvláštní ovládání myšlenek. "Každý, kdo se s
žádostivostí dívá na ženu" by měl mít na paměti, že "ve svém srdci s
ní už zcizoložil", říká Ježíš a každý
ví jak je to pravdivé.
Je známo, že existují názory - a někde i státně uznané programy
sexuální výchovy, které hlásají, že je dovoleno v myšlenkách, při sledování
videofilmů, nebo v rámci her dělat všechno, co člověka baví. Nedovolené je jen to,
při čem by se mohly zplodit nechtěné děti, rozšířit nějaká nemoc, nebo se dostat
do konfliktu se zákonem. Ve všem ostatním usilují kruhy, které zastávají tyto
názory, o sestavování co nejliberálnějších zákonů - což je zneuži tí
nádherného pojmu svobody.
Takové programy jsou však v rozporu se základními zkušenostmi lidí se sebou
samými. Když například někdo sní o sexuálním násilí a pak se s touto touhou
dívá na film, kde se toto násilí uskutečňuje, je to mnohdy jen otázka
příležitosti, kdy se sám dopustí činu.
7. Každodenní cesta k novému začátku a zpověď
Láska ovšem není ohrožena jen
nevěrností, ale mnohem více a často nezávisle na ní každodenním zklamáním:
Jednou nějaká bezohlednost, jindy špatné slovo nebo vzrušená výměna názorů,
někdy ledové mlčení a nebo jakékoli jiné zlé chování. Krátce řečeno - pýcha,
ješitnost, egoismus a všechny jiné špatné pozice, špatné vlastnosti, které lidské
srdce zná, jsou v manželství přirozeně přítomny a ohrožují l á sku. Především také proto, že nepřítomnost lásky tam, kde
ji očekáváme, bolí nejvíce.
Proto se manželství může zdařit jenom tehdy, když v něm má své místo
sebeočišťování skrze lítost, přiznání vin na jedné straně, a opravdové
odpuštění na straně druhé. Je to jakási mezilidská, nebo manželská forma
zpovědi, při níž každý je jednou zpovědníkem a podruhé tím, kdo se zpovídá.
I když se nejedná o svátost v pravém slova smyslu, jistě na ní spočívá Boží
požehnání!
V tomto případě je na tom lépe
věřící člověk. Ten totiž stále znovu zakouší, jak je sám závislý na Božím
milosrdenství a tím je pro něj snadnější odpustit někomu jinému.
Aby Bůh lidem pomohl v tomto těžkém, ale skutečně nutném úkolu,
daroval církvi svátost smíření. Kdo se spolehne na tento proces obnovy a koná ho
tak, jak má, nejen že si všimne, že způsob překonání viny odpovídá naší
přirozenosti, ale bezprostředně přitom zažívá, co je smíření a jak se může
zdařit:
Napřed se člověk musí naučit poznávat své chyby a tento trpký
poznatek vydržet. Musí si umět přiznat: Přes všechny polehčující okolnosti, jsem
byl
a zůstávám zodpovědný za své jednání a tam a tam jsem jednal špatně.
Obtížný, ale zvláště osvobozující je druhý krok, který je
požadován od toho kdo se zpovídá.
O svých hříších nemá jen přemýšlet ve skrytosti svého srdce a nebo jen
paušálně a všeobecně přiznat svoji vinu (například slovy "ano, jsem
hříšník jako i milióny ostatních"). Takto se totiž schovává do
nepřehledného množství ostatních hří š níků.
Při zpovědi je vyzván, aby druhému
člověku vyznal hřích ve své konkrétnosti, jak ji poznává: "To a to jsem
učinil a nemohu za to činit odpovědným nikoho jiného, než sám sebe! Je to stejná
bezprostřednost přiznání, jaké musí být člověk schopen v mezilidských vztazích,
když prosí o odpuštění. Vyznat hříchy jakožto hříchy, skutečně znamená
odhalit svoji nahotu a tím se učinit zranitelným. Ale ve zpovědi může takto člověk
odhalit svoje slabiny a to z následujícího důvodu:
Je velmi vhodné, jak nikde jinde, zde -
ve zpovědi odhalit své slabosti. Neboť právě tady může člověk zakusit, jak láska
zachází s vinou. Jako odpověď na vyznání hříchů může zažít odpuštění,
dobrotu a milosrdenství. Proto je takové vyznání svých slabin stejně léčivé a
oblažující, jako když se nemocný svěří do rukou lékařů a je dokonce připraven
vydržet i bolest. Hlavní věc je, že zase bude zdravý!
Tak jako v dřívějších časech nosili zajatci železnou kouli přivázanou řetězy
na noze a museli ji stále tahat za sebou, tak je člověk připoután k hříchu a svou
vlastní silou se nemůže odpoutat. Rozhřešení udělené knězem není nic jiného,
než přetržení řetězu mezi člověkem a touto tíhou, která ho tolik mučila a
kterou nyní může odložit. Jeho "železná koule" už není "jeho"
břemenem. Obrazně řečeno, zůstane ležet na kraji cesty
a při pohledu zpět bude stále menší a menší, až nakonec úplně zmizí: I kdyby
snad měly zůstat bolestivé jizvy, minulost nemůže člověka už nikdy dohnat!
Ostatně i pro selhání v oblasti
sexuality platí Boží milosrdenství, jak to vyjádřil i svatý farář Arský:
"Hle, snadnější je přijít do nebe než do pekla. Tak veliké je milosrdenství
Boží. Naše chyby jsou zrnka písku ve srovnání s mohutným kopcem Božího
milosrdenství".
8. Regulace početí a zabránění těhotenství
V mnoha jiných oblastech života
se už dávno ví o zlých následcích určitých zásahů do přírody, i když na
počátku byly vychvalovány jako pokrok! Ovšem pokud jde o tělo ženy a oblast
plození, jen někteří z kruhů mimo Církev vyslovují tyto myšlenky: Máme náročně
chránit rybníky se žábami, a přitom nutit zdravé ženy, aby den co den polykaly
vysoce účinné chemické preparáty? Čí zájmy sledují všichni lidé a organizace,
které chtějí člověka již v nejmladším věku v m anévrovat
do používání antikoncepčních prostředků? Jsou to skutečně zájmy žen? Žádá
je skutečně manželská láska? Nebo slouží jen k tomu, aby daly ještě více
prostoru zejména mužským žádostem, jak dnes tvrdí mnohé feministky a tvrdí přitom
totéž, co jimi pohrdaný papež Pavel VI.?
Přes zdánlivě všemocného ducha času s jeho obrovskými finančními prostředky a
přes odpor - dokonce ve vlastních řadách - trvá katolická Církev na svém NE
pilulkovým a jiným metodám bránění těhotenství:
Člověk nemá nahrazovat nebo utlumovat
manželský akt, včetně jeho schopnosti zplodit nový život a to ani prostředky k
zabránění těhotenství, ani umělým oplodněním.
I když sdělovací prostředky si nenechají ujít téměř žádnou
příležitost udělat si z církve legraci, je skutečný postoj církve k těmto
otázkám a její učení velmi často úplně neznámé.
a) Připravenost na dítě
Existují platná a šťastná manželství, která zůstávají bez dětí, nebo -
například kvůli těžké dědičné nemoci - bezdětní musí zůstat. Avšak
základní připravenost k přijetí dětí patří k manželství.
Kolik dětí ten který manželský pár má nebo může mít, není ponecháno jejich
libovůli, ale spíše je to věc jejich osobního rozhodnutí ve svědomí. Vnější
pozorovatel - kněz samozřejmě také - může mluvit jenom "zvenčí" a je-li
žádán
o vyjádření svého mínění, má ho otevřeně říci. Rozhodnutí ale musí učinit
manželský pár sám a to podle objektivních východisek. Dalo
by se také říci: před tváří Boží a před vlastním svědomím!
"Správný" p očet není ani "co nejvíce", ani chladně -
racionalisticky naplánovaný jedináček. "Správný" počet je takový, pro
nějž se rozhodne každý jednotlivý manželský pár a to na základě zvláštní
situace, kterou nelze zevšeobecnit, ale která nevylučuje objekt i vní kritéria. Viděno také
z perspektivy manželského páru, neexistuje "jedině pravý" a všeobecně
zodpovědný počet dětí. To zůstává otevřený prostor přiměřenosti, v
němž by Církev chtěla povzbudit rodiče, dát život raději více, než méně,
dětem.
b ) Bezpodmínečné ANO neočekávanému
dítěti
Když se proti očekávání a
plánování ohlásí další dítě, nepřichází pro křesťany v úvahu ani nejmenší
pochybnost o právu na život tohoto dítěte. Měli by je přijmout a mít odvahu mluvit
o "dobré naději", neboť víra jim říká, že žena není jen těhotná, ale
že je v požehnaném stavu. To, že jsme tyto staré a krásné výrazy téměř
ztratili, je i - smutné - znamení času.
Ospravedlnit nelze žádné zmaření života nenarozeného dítěte,
neboť usmrtit nevinného člověka není nikdy dobrem. To platí i tehdy, kdy by dítě
mělo být těžce postižené. Proto také církev odmítá zkoumání a prohlídky před
porodem, jejichž jediným účelem je včas dítě zabít, pokud by náhodou nemělo být
v pořádku. Člověk by měl ovšem také vě d ět, a
nikdo v církvi to nepopírá, že interrupce je mnohem větším hříchem, než
antikoncepce. To platí o skutečné antikoncepci a nikoli o "antikoncepci"
abortivní, která je ve skutečnosti maskovaným potratem, protože její podstatou je
zabití už vyvíj e jícího se plodu. Užívání
preparátů, které působí jak antikoncepčně tak i abortivně, rovněž nelze
považovat za antikoncepci v pravém slova smyslu.
c) ANO církve k regulování početí
Církev je pro regulování početí a pro odpovědné rodičovství. Ožehavou
otázkou je jen: jak se to děje konkrétně? S radostí nad každým objevem, který nám
odhaluje zákonitosti cyklu žen, a ještě více než dosud nám dávají naději na
další pokroky za pomoci medicíny, odpovídá Církev:
Manželé by se neměli utíkat k
technickým nebo chemickým prostředkům, ale měli by vzít vážně svoji zodpovědnost
a podrobit se společně rytmu ženské plodnosti.
"Podřizujte se jeden druhému ve společné bázni před Kristem", říká
svatý Pavel. Přitom určitě neměl na mysli společnou regulaci početí, ale dnes
můžeme říci: postoj vzájemného se podrobování dostal nový, překvapivě
aktuální smysl, protože, jak jsme zjistili, platí také pro oblast sexuality. Oba,
muž i žena, by měli svoje sexuální jednání zkoordinovat s plodností že n y a přizpůsobit v kontextu zodpovědného rodičovství! Ženy i
muži musí samozřejmě získat nutné vědění o biologických zákonitostech své
sexuality, a to je dnes možné na základě odvážné práce lékařů, jako J.
Rötzera, australského páru Bilingsových neb o
"Pracovní skupiny NFP (přirozené plánování rodičovství)"
při Německé biskupské konferenci a jiných, kteří se na tomto poli zasloužili.
Ostatně je nesprávné a zveličující tvrdit, že přirozené plánování
rodičovství je nejisté. Opravdu vědecký odborn ý
časopis "Britský lékařský časopis" uvedl v roce 1993: tvrzení, že
takzvaná "katolická metoda" přirozeného regulování početí je
bezvýznamná pro svou neúčinnost, je překonaný. Především pro lidi takzvaného
třetího světa je tato metoda nejlépe vhodná , to
konkrétně znamená: Když zodpovědně nemohou přijmout další dítě, mají žít v
plodných časech ženy zdrženlivě a to vyžaduje - jak dnes ví skoro každé dítě -
určitou připravenost k odříkání, zvláště když je cyklus ženy pravidelný a
skutečně vypočíta t elný. Nutné odříkání by
člověk neměl ani přehánět, ani nerozumně zavrhovat. Na jedné straně platí:
Umění zdrženlivosti patří k životu člověka i v této oblasti a opravdu existuje
horší utrpení než je občasná sexuální zdrženlivost. Kdo to opravdu považuje z a příliš těžké, by se měl zamyslet nad tím, že někteří
lidé jsou schopni se zříci manželského lože a to z úplně jiných důvodů: stačí
jim místo toho například hrát karty, nebo s nějakým přítelem sedět u sklenice
piva.
Na druhé straně existují ženy, kterým cyklus nedovoluje dostatečně bezpečné
spočítání a sebepozorovací metoda se ukazuje jako nepoužitelná. Zapomenout nesmíme
ani na ty páry, které se kvůli zaměstnání mohou setkat jen nepravidelně. Zdá se,
že to, co pro většinu znamená přiměře n ou
oběť, vyžaduje od jiných oběť heroickou. Kromě toho bychom také měli přemýšlet
o dosahu přikázání, které zvěstuje encyklika "Humanae vitae". Tato
encyklika totiž mluví o manželském aktu a ne například o znásilnění, která se
vyskytují i v manželstv í . Tyto ještě
nevyřešené problémy existují a v církvi o tom ještě budeme muset přemýšlet. To
ale nic nemění na dobrých důvodech, které mluví pro přirozené plánování
rodičovství. Některé můžeme vyjmenovat: Takzvaná "periodická
zdrženlivost" vede oba partnery k zdrženlivosti. Brání tomu, aby muž přenechal
řešení problému samotné ženě. - Nejde pouze o "metodu", ale také o
základní postoj bázně. Muž by neměl na ženě požadovat jakousi stálou
připravenost k sexu, ale měl by se podřídit jejímu přirozenému rytmu. Není to
také jedna forma lásky, když muž respektuje plodivou část ženství? Žena může
být přitom tím, čím je a nemusí se stabilně preparovat, aby odpovídala
představám muže.
Také v tomto smyslu můžeme pochopit
slova P. Handkeho, který vkládá jedné ze svých postav do úst slova:
"Očekávám od muže, aby mě miloval pro to, co jsem a pro to, čím budu",
totiž matkou!
- Čas zdrženlivosti dá kromě toho vždy znovu vzrůst napětí a touze, která
slouží lásce. Neboť sexuální zdrženlivost partnery současně nutí, aby svou
lásku a něžnost neredukovali jen na pohlavní spojení. Zdrženlivost může
do manželství opět vrátit něco z lesku a bohatství první lásky. Taková zkouška
by pak mohla vést ke zkušenosti, že láska je víc, než sex uální uspokojení.
- Když vezmeme řeč těla opravdu vážně, musíme
přiznat: ochranné prostředky nejsou jen k zamezení plození, ale stojí také v
rozporu s láskou, kterou by ještě měli nechat nedotčenou. Je-li totiž proudění
mužského semene do lůna ženy výrazem darování se, jak můžeme tvrdit, že toto
znamení lásky je uskutečněno také tehdy, když kondom (zde je to zvlášť zřejmé),
tvoří hráz a toto darování se doslova dává pryč.
"Co Bůh spojil, člověk nerozlučuj!" To platí pro
manželství a platí to také pro sexuální spojení. Antikoncepční zásah do plození
není špatný proto, že je umělý. Kdyby věci byly nemorální jen proto, že jsou
umělé, nesměli bychom jít ani při největších bolestech k zubnímu lékaři a
museli bychom se také zříci nesčetných vymožeností techniky. Umělé ochranné
prostředky jsou špatné především proto, že zasahují do nejintimnější a
nejkrásnější oblasti lidské lásky. Tuto lásku má člověk přijmout takovou, jaká
je.
9. NE k umělému oplodnění
Jestliže platí, že člověk se nemá dotýkat možnosti plození jen aby získal
"lásku" samotnou, pak to platí samozřejmě obráceně: Nemá se dít žádné
plození, které by nebylo výsledkem lásky. Církev vysvětlila svůj pohled a
hodnocení r. 1987 v Instrukci o úctě k začínajícímu li d skému životu a důstojnosti dalšího vývoje. Jsou dva důvody,
které církvi dávají podnět, aby odporovala umělému plození lidského života ze
zkumavky: Jednak má každé dítě právo na to, aby vzešlo z milujícího objetí
svých rodičů a ne aby bylo vyprod u kováno
laboratoří. Jestliže lidskou osobu tvoří mimo duši také maso a krev, sperma a
vaječné buňky, nejedná se pouze o nějaký materiál, s nímž lze libovolně
nakládat. Nestačí jen chtít dítě. Jeho zplození se má dít ze spojení muže a
ženy, z darov á ní vpravdě lidského, tedy z lásky
objímající tělo a duši.
Za druhé je třeba se zamyslet nad tím,
že mnoho embryí vyrobených v laboratořích nejen skutečně zemře, nýbrž musí
zemřít, protože žádný lékař nesmí chtít, aby se zahnízdila všechna embrya
(tři, čtyři nebo pět!), která vypěstoval! A co je ještě horší: dojde-li přesto
k početí více dětí, pak někteří lékaři praktikují selektivní potraty, tím,
že všechny děti - ano už embrya jsou děti! - až na jedno zabijí! Podobné problémy
vyvstanou, je s tliže některá embrya přebývají -
tedy ta, která nemohou být zasazena do těla ženy. Co potom? Jejich zmrazení problém
jen oddálí. Tím není naprosto vyloučeno, že by se někdy nemohla poskytnout
lékařsko-technická pomoc při plození, která odpovídá kritér i ím církve. Zůstávají zde však v důsledku této techniky dvě
závažná pokušení:
- Jedno je zkoumání, které je na lidských embryích samozřejmě velmi zajímavé.
Významní badatelé, kteří v rozhovorech pro sdělovací prostředky tvrdili, že
chtějí pomoci jen bezdětným manželským párům, dnes otevřeně říkají, že
zkoumají a hledají zákonitosti, které však zároveň porušují.
- Druhé, téměř nevyhnutelné pokušení, je selekce embryí: lékař nebude ochoten
zasadit domněle poškozené embryo do dělohy ženy. Byla vyvinuta technika, která je
potřebná k selekci embryí a dnes se hovoří o "embryoskartaci", což
člověka nejprve šokuje, ale brzy nato připustí to zdánlivě
"nevyhnutelné" a ještě o něco později už o tom nikdo nemluví. Domnívat
se, že by se to m u dalo zabránit, je z jednoho zcela
prostého důvodu naivní: v pozdějších stadiích embryonálního vývoje se přece
děje totéž s pomocí prenatální diagnostiky a zabíjejí se všechny děti, které se
zdají být nemocné. Proč by se tedy s malými embryi mělo zac h ázet lépe, než s mnohem většími? Také nemorálnost má tedy
svou vnitřní logiku.
10. Odchylky sexuální orientace a hřích
Jestliže může být sexualita správně chápána jen v pohledu na lásku, která se
zároveň může stát plozením, pak jsou špatná všechna ostatní sexuální přání
a praktiky (např. orální a anální styk), které jsou v rozporu s řádem plození, a
s manželským partnerem, jako s osobou, vlastně už nemají co do činění. Konkrétně
řečeno: orální, anální a manuální sexuální stimulace je tak má l o tělesnou řečí lásky, jako jsou řečí kterékoliv
neartikulované zvuky.
Tím není řečeno, že každá sebemenší odchylka od normy je hned
katastrofou. Je to jako v oblasti zdraví a nemoci: na jedné straně je sotva nějaký
člověk zdravý v každém ohledu. Na straně druhé, nelze zcela přesně určit hranici
mezi zdravím a nemocí. Navíc "být nemocný" může znamenat velmi mnoho -
nejen rýma, ale i AIDS a rakovina je nemoc.
Také v oblasti sexu není určení
"nemocný" (zvrácený) a "normální" zcela jednoduché: Ve
srovnání s tím, čím by sexualita měla být, je i sebeukájení i návštěva
vykřičeného domu "abnormální".
Když člověk v sobě čas od času odkryje sexuální přání,
která musíme řadit k chybným sexuálním formám, ještě dlouho to není tragédie.
Při mírně výrazných popudech mohu s důvěrou doufat, že se s nimi vypořádám
stejně jako s jinými pokušeními. Některé se objeví jen v pubertě a zmizí
většinou úplně s počátkem manželského života.
I kdyby se mělo jednat o velmi silné a
sotva ovládnutelné popudy, jakým je zcela jednoznačně homosexuální nasměrování,
nevzniká žádný důvod
k zoufalství. Bůh nezná žádné "homosexuály" a žádné
"převrácené" nebo "hermafrodity", ale jen lidi, které miluje a
kteří trpí následkem hříchu - neboť všechna
zla jsou následkem hříchu.
Ostatně to není "diskriminace" takových lidí,
jestliže je jich sexuální orientaci označíme jako "odchylující se od
normální". Jde přitom o stejně věcné neurážející konstatování, jako když
se o nějakém člověku řekne, že má rozštěp. Já, autor tohoto spisu jsem ho měl,
ale nenapadlo by mě, abych kvůli tomu tvrdil, že rozštěp je "něco
normálního!" Rozštěp je znetvoření, ale proto ještě nejsem
"netvorem".
Totéž platí i pro lidi se sexuálním
znetvořením: jsou to lidé stejné důstojnosti a se stejným povoláním od Boha jako
každý jiný člověk. Ale právě proto, že je respektujeme jako lidi a považujeme
jejich sexuální onemocnění nakonec za druhořadé, můžeme a smíme o jejich špatné
sexuální orientaci mluvit. Skut e čně zatěžující
je pro ně jednak tabuizování jejich problémů, kterého se dopouštíme, stejně jako
i křečovité tvrzení, kterému stejně nikdo skutečně nevěří, že je to
normální, když se muži navzájem sexuálně stýkají, nebo se oblékají jako ženy.
I k dyž by určité zaměření bylo být
nezměnitelné, zůstává na každém člověku zodpovědnost za způsob jak s tímto
založením zachází. Kdo tvrdí, že takoví lidé jsou bezezbytku vydáni svým pudům,
není obzvlášť tolerantní, ale vymlouvá dotyčným to, co je vlas t ní člověku, totiž zodpovědnost a svobodu. Tím je skutečně
ponižuje! Připomenout člověku jeho - snad ohraničenou, ale přece jen existující
svobodu, tedy brát ho vážně jako osobu, je naší povinností.
Kdo v sobě zjistí nepřirozenou sexuální tendenci, nemá svou situaci dramatizovat,
ale má myslet na to, že neexistuje dokonalý, úplně normální člověk. Každý má
své problémy, jeden takové, druhý onaké a také on není se svými problémy sám.
Co ukládá jeho morální povinnost je,
že se především nemá dopustit, aby byl svou orientací pasivně hnán. Povinnost k
boji je přirozeně o to naléhavější, čím může být možné provinění
nebezpečnější pro druhé, nebo pro samotného dotyčného člověka. Člověk, jehož
pudová orientace je příčinou obav ze zločinů , je
povinen hledat pomoc, aby chránil sebe a druhé před svými pudy.
Zpět na obsah