IX. Manželství jako svátost
Člověk nemusí věřit v Boha, aby druhého miloval a
mohl vstoupit do manželství Láska, pohlavnost, manželský svazek, narození dětí -
to vše patří k normálnímu lidskému životu. Z pohledu víry je manželství přece
jen víc než jen "něco zcela přirozeného". Podle učení katolické církve
je manželství svátostí, to znamená tajemné, účinné znamení pro Boží lásku k
nám lidem.
Jako se totiž v manželství nerozlučně spojují žena a muž, tak se i Ježíš
Kristus nerozlučně spojil s církví, to znamená s lidmi. Chce-li tedy někdo
výstižně hovořit o lásce neviditelného Boha - tak aby jeho řeč tuto skutečnost
opravdu "vystihla", udělá nejlépe, když si najde nějaký šťastný manželský pár s dětmi a řekne: lásku
Ježíše Krista k nám lidem si musíte představit podobně jako lásku těchto dvou.
Neboť jako v manželství tak i ve vztahu Ježíše Krista k lidem jde o lásku, o
rozhodnutí pro druhého, o věrnost a odda n ost - o
nový život. Rodičům se rodí děti a Církev je dále štěpována v lidech, kteří
uvěří a křtem jsou do ní přijímáni.
Církev jde o krok dále: Bůh stvořil
manželství, abychom si mohli lépe představit tajemství vztahu mezi Kristem a
církví. Manželství tedy nevlastní tento dobrý názorný materiál náhodou. Za tím
stojí vědomý Boží úmysl!
Víme, že Terezie z Lisieux konala toto rozjímání tak jak je zde
popsáno při příležitosti návštěvy příbuzných krátce po sňatku, aby se
naučila lépe chápat svůj řeholní život. Z něžného vztahu těchto dvou lidí
vytušila, jak ona musí milovat svého ženicha - Krista.
Vždyť i Církví chválený celibát může být správně chápán a
prožíván jen jako forma lásky. Jakýkoliv jiný přístup k němu by bylo jen
ochuzením lidského života a zakrněním osoby, která by ani v nejmenším neměla co
dočinění s "obětí Bohu příjemnou"!
"Znamení manželství" není však prázdné znamení. Naopak - přináší
člověku to, co představuje: lásku Boží. Vývěsní štít, který označuje
pekařství není k jídlu, ale ukazuje jen na místo, kde je možné chléb koupit.
Naproti tomu balíček s potravinami, který dáme hladovějícímu, není oznámením
pomoci, ale je to skutečná pomoc. Tak je to také s manželstvím. Neříká jen něco o
lásce Boží k nám l i dem, ale je její částí,
darem Boha pro nás. Tomáš Akvinský říká: Svátost manželství zprostředkovává
manželům něco z té lásky, kterou Kristus trpěl za svou Církev.
Ovšem tato pomoc nepůsobí magicky, ale
je vždy pomocí k sebepomoci, to znamená, že musíme nasadit také naše vlastní
síly, naši moudrost, citlivost, i naši lásku, a On nám pak svým tajemným způsobem
pomůže, abychom neztroskotali. Bůh nezbavuje člověka svéprávnosti nikdy - ani ve
zlém ani v dobrém! Ale svátost manželství, správ n ě
žitá, má tak jako všechny ostatní svátosti také uzdravující sílu vůči ranám,
které člověk utrpěl, nebo si sám způsobil. Milost působí, že to lidské, které
nalezne, se stane ještě krásnějším a pozvedá jej nad věci přirozeně možné.
Zpět na obsah