Nikdy žádná
omluva nepřijde pozdě
Rozhovor
s profesorkou Janou Nechutovou o Janu Husovi a vztahu českých
evangelíků a katolíků k jeho odkazu.
Rozhovor s prof. Nechutovou je zveřejněný v Perspektivách 6/2000.
- Jak na vás zapůsobila
papežova výzva k přehodnocení Husova významu v českých dějinách
pronesená při jeho první návštěvě?
- Myslela jsem si tehdy
totéž, co dnes: že se ledy lámou, že katolická církev směřuje k větší
otevřenosti a že by to mohlo být signálem obecnějšího zlepšení
našich vztahů.
- Kdy jste se dostala
do Husovské komise a jaké bylo její složení?
- Byla jsem pozvána
jako nezávislý odborník do Bayreuthu v roce 1993. Komisi tehdy tvořilo
asi pět lidí. Poprvé jsem se účastnila jejího zasedání (v pořadí
jedenáctého) na podzim 1993. V roce 1994 mě synodní senior Českobratrské
evangelické církve jmenoval její oficiální zástupkyní.
- Jaké měla Husovská
komise zadání, jaké otázky a cíle si stanovila?
- Přiznám se, že mi
to nebylo jasné a není mi to jasné ani dnes. Svatý otec si přál,
abychom mu předložili materiál, na jehož základě by mohl Svatý stolec
zaujmout nové stanovisko k Husovi a jeho kauze. Myslím, že zde
již takový materiál byl, stačilo po něm sáhnout, ať už to byly knihy
de Vooghtovy nebo český meziválečný Kybal. Proto se domnívám, že po
stránce odborné nemohlo z komise vzejít nic zásadně nového. Tématy,
jimiž se zabývala, bylo Husovo učení o církvi, jeho odvolání ke
Kristu, jeho nauka o svátosti oltářní a jeho eschatologie. Dále
pak tzv. "druhý život" - vztah pozdějších dob k Husovi
i k husitství.
- Jak vypadala práce
v komisi?
- Scházeli jsme se přibližně
jednou za dva měsíce. Později přibyli další nezávislí odborníci,
novináři a také zahraniční husitologové. Ti se jednání přímo
nezúčastnili, byli jakýmisi virtuálními členy. Zasedání zpravidla
zahajoval předseda, tj. kardinál Vlk, pokud se mohl účastnit. Pak jsme
se pod vedením sekretáře komise věnovali předem ohlášeným otázkám.
Vlastní práci shrnují tři publikace, jedna už byla vydána, je to kniha
docenta Kejře o Husově odvolání ke Kristu. Nyní vyšla jeho další
práce o právní stránce Husova procesu a jeho legitimitě (v nakladatelství
Vyšehrad pod titulem "Husův proces") a připravuje se práce
dr. Kotyka o pokusech o revizi Husova procesu od poloviny minulého
století.
Historická
pravda nebo konsensus
- Byla komise schopna
dobrat se historické pravdy, nebo převládal požadavek konsensu?
- Obojí by se nemělo
vyučovat, ale prakticky: jak jsem řekla, historická práce byla v zásadě
hotova a komise z toho mnohé resumovala. Myslím, že úkolem
komise ani nemohlo být dobrání se nějaké nové informace o historických
skutečnostech, ale spíše dokázat, že v takto konfesně sestavené
komisi je možno spolupracovat. Důležitější byla tato ekumenická práce.
V té jsme se cvičili, tu jsme demonstrovali, i když odborná
zjištění z práce komise nakonec přece jen vyplynula.
- Narazila jste při
práci v komisi na nějaké vzájemné rozpory?
- To ne, problémy byly
spíše v tom, jak s fakty zacházet, jak je předkládat. V tom
se projevuje to, co bylo i je podstatné a bylo to vlastně již jádrem
sporu mezi Husem a tehdejší církví: katolická církev je pevná
instituce s hierarchickou strukturou, na niž musí brát ohledy, vnitřní
politické i strategické. Církve vzešlé z reformace jsou stavěny
volněji, jsou to především společenství věřících, institucionálně
či dokonce hierarchicky nepříliš zatížené.
- Byli katoličtí
teologové v komisi schopni překročit rámec své věrouky, nebo jste
narazila na to, že dále nejsme ochotni jít?
- Při vlastní práci
se to neprojevilo. Ale při prezentaci výsledků bylo zjevné, že jsou tu
faktory, s jakými nekatolíci nepočítají.
- Které?
- Jak jsem řekla, jako
protestant nejsem zvyklá ohlížet se na to, co řekl který kardinál a jak
mu to říci, aby to přijal a vhodným způsobem předal dál.
- Co znamená postava
Mistra Jana Husa pro dnešní české evangelíky?
- Otázka trochu záludná,
i když to tak nemyslíte. Ona je totiž záludná obecně. V Husově
učení je podle mého názoru ještě mnohé, s čím se jeho
interpreti nezabývali. Kdybychom se na ně podívali a četli je novýma
očima, našli bychom asi víc styčných bodů s protestantskou
teologií. Myslím si, že není zas tak hluboce "středověké".
Obecně snad převládá v české evangelické teologii názor, že
Husovy otázky jsou jiné, než ty, které si klademe dnes, a že
identita dnešního evangelíka je založena spíše na tradici Jednoty
Bratrské a pozdějšího českého utrakvismu, než přímo na Husovi.
Sama jsem ale přesvědčena, že Husův důraz na církev jako společenství
božího lidu, na osobní odpovědnost křesťana a na svobodu jeho svědomí
je to, k čemu se může dnešní český evangelík vrátit.
Upálili
jsme vám Husa
- Nakolik je Hus pro
české evangelíky tím, čím se vymezují vůči katolíkům, nakolik je
mezi nimi stále živé "Vy jste nám upálili Mistra Jana!"?
- Je to různé. V některých
evangelických sborech to živé je. I mezi velmi vzdělanými evangelíky
se vyskytne názor, že Kostnický koncil byl satanské shromáždění,
synagoga Satanova. Stále existují sbory, které mají v paměti oněch
dvě stě let předtolerančního útlaku, vzpomínky rodu se předávají z otce
na syna. Tam je stále ta nedůvěra, kterou ilustruje rčení "Upálili
nám Husa". Není to ale tak vážné, že bychom nebyli schopni s katolíky
se ekumenicky stýkat na úrovni farností a sborů a mluvit spolu
o vážných současných problémech.
- Jsou evangelíci
ochotni vzdát se svého mýtu o Husovi a jsou katolíci ochotni
začít ho vnímat už ne jako kacíře, ale jako reformátora?
- Nepochybně. Jsem přesvědčena,
že na obou stranách tato tendence je, už proto, že se lidé přestávají
démonizovat, že se na lokálních úrovních sborů a farností setkávají.
Poznáte-li někoho tváří v tvář, máte k němu přece jen
jiný vztah, než když ho pokládáte za součást prapodivného aparátu,
který postavil Mistra Jana na hranici - a naopak.
- Máte pocit, že
katolická církev po 2. vatikánském koncilu akceptovala něco z Husova
učení?
- Ano, akceptovala.
Samozřejmě ne tak, že by se vědomě přihlásila k jeho učení
nebo k některým prvkům reformační tradice, ale věrouka předtridentská,
s níž byl Hus konfrontován, a věrouka potridentská a poté
povatikánská, to jsou tři velmi rozdílné stupně. Ostatně katolická
hierarchie v Basileji přijala jednu z myšlenek Husa a jeho
spolupracovníků, když přistoupila na ideu konciliarismu. Takže jsem přesvědčena,
že se katolická dogmatika vyvíjí nikoliv v rozporu s důrazy,
které vnesl do české reformační tradice Mistr Jan Hus.
- Jak přistupují
katolíci k Husovu predestinačnímu učení a jaký názor na něj
máte vy?
- Predestinační učení
je velmi složitá věc, ale řečeno lapidárně, pokud katolická církev
za ně neodsuzuje svatého Augustina, nevidím důvod, proč by měla za totéž
odsoudit Husa. Vím, že poněkud jinak učí o predestinaci Augustin,
poněkud jinak Hus a poněkud jinak Kalvín. Domnívám se, že přes
složitost predestinačního učení je možno i zde nacházet mezi
katolickým a reformačním učením styčné body. Predestinační učení
není nauka tak jednoznačná a tak tvrdá, jak zní v těch triviálních
interpretacích.
- Co pro vás osobně
znamená Jan Hus a jak změnila váš názor na něj práce v Husovské
komisi?
- Pro mě osobně je Jan
Hus velkou postavou českých dějin. Je to člověk, který dokázal jít
za svým přesvědčením, a to velmi důsledně. Modernímu člověku,
tedy i mně, způsobem mnohdy až nepochopitelným. Trochu mi vadí,
ale za to on nemůže, že se na něm zakládá ono evangelické přesvědčení,
že my máme pravdu. Pravda, kterou hlásal Hus a za níž se dal posléze
upálit, byla jiná než polemická pravda odporu ke všemu katolickému a nečeskému,
jak ji má česká protestantská tradice tendenci odvozovat. To je však něco
jiného, než můj vztah k Husovi. Vnímám ho prostě jako velkou
historickou postavu, která dokázala za své přesvědčení položit život.
- Položila si komise
otázku, zda byl Hus v Kostnici odsouzen právem či neprávem?
- Ano - a samozřejmě
jsme nedospěli k žádné odpovědi. Práce právního historika Kejře
prokázala, že Husův proces byl z hlediska kanonického práva platný.
Zda byl Hus do té míry v rozporu s tehdejší katolickou
ortodoxií, že si odsouzení "zasloužil", na to jsme si
netroufli vyslovit jednoznačný názor. Spíš je tomu tak, že při jiné
politické konstelaci by jeho soudci nemuseli hledat příčinu k tak
tvrdému rozsudku.
- Jak hodnotíte dílo
o Janu Husovi od katolického církevního historika Jana Sedláka?
- Jeho význam je
obrovský. Sedlák sice viděl Husa katolickýma očima, tedy jako
"bludaře". Nicméně byl teologem, který Husovi rozuměl, celého
ho přečetl, znal i všechny texty, které dotvářely tehdejší
teologickou scénu. Za jejich zpřístupnění jsem Sedlákovi vděčná,
jinak by nám dnes chyběly.
- Co říkáte Sedlákovu
názoru, že Hus patřil spíše k průměrným teologům?
- To není jen Sedlákův
názor. Je tomu tak, Hus nebyl scholastickým systematikem, jeho síla
nebyla v teologických definicích, v sylogismech a ve
schopnosti uvažovat v subtilních scholastických kategoriích. Srovnáme-li
polemiku Páleč - Hus o církvi, představují Pálčovy
definice scholastickou (již poněkud pokleslou, neboť příliš
formalizovanou) teologii na úrovni své doby. Hus byl spíše teologem
praxe. V tomto smyslu je možno se Sedlákem souhlasit.
- Zúčastnila jste
se konference v Bayreuthu i lateránského symposia. Čím se ta první
akce lišila od té druhé?
- Lišila se hned ve
dvou ohledech, především vědeckou potencí. Zadání pro Bayreuth byla
triviální: témata velmi všeobecná, jaká se řeší už dvěstě let a o nichž
lze pořád něco povídat, zpravidla na základě toho, co se o tom řeklo
dřív. Zato výstup lateránského symposia byl závažný, objevily se tam
nové aspekty, dokonce i nový materiál. Vědecká hodnota lateránského
sympozia byla prostě o několik tříd vyšší. - Ten druhý
rozdíl mezi oběma je spíše subjektivní. Bayreuthské kolokvium, ač na
"luterské půdě", končilo pontifikální mší, celebroval ji
kardinál Cassidy. Jako protestantka jsem byla frustrována tím, že ani
nekomentoval skutečnost, že nemůže ke stolu Páně pozvat i přítomné
nekatolíky. Že nevyjádřil alespoň politování. Lateránské symposium
se odehrávalo v samém srdci katolicismu, ale pontifikální mší ani
ničím podobným nekončilo. Snad i toto byl signál, že se situace mění
a že si katolická církev uvědomuje, že tato otázka je citlivější,
než předpokládala.
Papežova
omluva
- Splnil papežův
projev lítosti nad Husovou smrtí a jeho uznání za reformátora vaše
očekávání? Neočekávala jste spíše Husovu rehabilitaci?
- Ne! Rehabilitaci, ani
revizi procesu jsem v žádném případě neočekávala. Vím, že to
dost dobře není možné, a nepokládala bych to ani za vhodné. Bylo
by absurdní chtít po katolické církvi po 2. vatikánském koncilu,
aby udělala něco věrohodného s výsledky procesu, který se udál
na začátku 15. století. Tehdy byla jinak dogmaticky vybavena a její
nynější posun je takový, že by to rozhodnutí bylo ahistorické. Proto
mě papežova slova plně uspokojila. Musím však dodat, že se mě příliš
emocionálně nedotýká to, co řekne o Husovi papež nebo katolická
církev. Papež udělal přesně to, co udělat mohl a měl, ač neřekl
o mnoho více než v roce 1990. Ale že to řekl ve vlastním domě,
při velmi oficiální příležitosti a v situaci, kdy na takový
výrok čekala média v celé Evropě, mělo a má obrovský význam.
- Co by znamenala pro
české evangelíky Husova rehabilitace? Neztratili by tím něco ze své
identity?
- To je různé. Evangelíci
nejsou hierarchicky institucionalizovaná církev, mezi nimi je mnoho názorových
proudů. Jistě jsou i takoví, kteří by vnímali Husovu rehabilitaci
jako určitou újmu na identitě svého evangelictví, ale asi jich není
mnoho. Převládá názor, že Husova rehabilitace či jakékoli obnovení této
staré kauzy je katolickou záležitostí. Hus žádnou rehabilitaci nepotřebuje,
to spíše katolická církev potřebuje udělat si v této věci jasno, očistit
si svědomí a historickou paměť. Jsou čeští evangelíci, a není
jich málo, sama mezi ně patřím, kteří jakýkoliv takovýto krok ze
strany Svatého stolce vnímají jako symbol sbližování, spolupráce a snahy
o ekumenické soužití.
- Vnímáte i ohlasy
českých katolíků na papežovu omluvu?
- Jsem zvyklá se
pohybovat se i v katolických kruzích, a to i v těch,
které jsou vůči protestantizmu naladěny ostražitě. Vím, že pro mnoho
katolíků je papežova omluva úlevou. Dokonce jsou tací, kterým je to málo,
uvítali by Husovu rehabilitaci. Také vím, že jsou i katolíci, kteří
na dnešní dění hledí s nedůvěrou. Chovám však naději, že když
věrný katolík uslyší slova omluvy z úst Svatého Otce, že to pro
něj bude znamenat cosi, nad čím se má aspoň zamyslet, ne-li se dokonce
tímto směrem vydat.
- Přišla papežova
omluva pozdě, než aby mohla něco napravit? Měl se papež omluvit už při
své první návštěvě naší země před deseti lety, jak tvrdí někteří
čeští novináři?
- Myslím, že žádná
omluva nepřichází pozdě. Každá je hodnotným činem vnitřní statečnosti.
Časový rozměr je druhořadý.
- Jak hodnotíte možnosti
ekumenismu po sedmi letech práce v Husovské komisi? Máte pocit, že
některá z církví ustoupí ve své věrouce, nebo je ekumenismus už v tom,
že spolu mluvíme?
- Proč by měl kdo z nás
v čemkoli ustupovat? Ano, ekumenismus je především v tom, že
spolu mluvíme a tak to má být. Každá církev má svou zvláštní
duchovní podobu, která nám byla dána, aby se lidé různého ladění
mohli křesťansky ukotvit. Pokládám pluralitu za nesmírně plodnou a nemyslím,
že by muselo dojít k nějakým významným úředním či institučním
krokům. Není jich zapotřebí a ani by to dost dobře nešlo. - Říkáte
"po sedmi letech". Tedy ano, právě po sedmi letech práce v Husovské
komisi a po lateránském sympoziu vidím, že katolická církev zůstává
stále církví, která je hierarchickou institucí. Kdežto církve vzešlé
z reformace jsou víceméně volným uskupením věřících, věrnějších
i méně věrných. Myslím, že to tak zůstane a nečekám, že
by to mohlo být jinak.
Prof.
PhDr. Jana Nechutová, CSc., přednáší středověkou latinu na Ústavu
klasických studií FF MU v Brně.
Tisk článku
Texty, články, promluvy