Základy křesťanské víry
Kapitola 33.Svátost smíření
"Přijměte Ducha Svatého. Komu hříchy odpustíte, tomu jsou odpuštěny, komu
je zadržíte, jsou zadrženy." (Jan 20,23)
Těmito slovy dal Ježíš
apoštolům a po nich všem, kteří přijmou svátostné kněžství, pravomoc
smiřovat člověka s Bohem.
Člověk je schopen velkých činů, ale také
velkých selhání a provinění. Vina porušuje vztahy lidí a narušuje Boží plán
se světem. V nejhlubším smyslu je vina porušením vztahu k Bohu, a to
vyjadřujeme slovem hřích.
Hříchu se dopouští ten, kdo vědomě a
dobrovolně porušuje nějakou morální hodnotu - kdo jedná špatně; jinými
slovy: kdo jedná proti svému svědomí.
Svědomí není nějaký abstraktní
pocit, ale je to soud našeho rozumu, který nám ukazuje, co máme konat jako
dobro nebo čeho se varovat jako zla.
Objektivní morální hodnoty, kterými
se má k svému prospěchu podle Boží vůle řídit člověk i lidská společnost,
jsou v Písmě shrnuty do tzv. "Desatera Božích přikázání" a v evangeliích
prohloubeny Ježíšovým učením.
Lidská vina může mít různé stupně. Je
zřejmé, že je rozdíl mezi vraždou a malou lží. Proto rozlišujeme smrtelné
(těžké) hříchy a zraňující (lehké) hříchy.
Smrtelného hříchu se dopouští
ten, kdo se zcela vědomě a zcela dobrovolně proviňuje ve velmi závažné věci.
Smrtelný hřích usmrcuje v duši člověka Boží život, milost. Spojení s Bohem
je zcela přerušeno.
Kde chybí některý z uvedených předpokladů, nejde buď
vůbec o hřích, nebo jde o hřích zraňující (lehký). Ani zde ovšem nejde o
nějakou bezvýznamnou událost. I lehký hřích vzdaluje člověka od Boha.
Kristu přivádí znovu a znovu klesajícího křesťana k Bohu i společenství
církve svátostí smíření.
Svátost smíření má tyto části:
1.Sebepoznání (zpytování svědomí).
Člověk se zamýšlí nad svými činy a hodnotí je z hlediska Božího zákona. V
praxi je možné použít tzv. "zrcadla svědomí", obsaženého ve vhodné příručce
(viz též kap. 38).
2.Lítost a předsevzetí. Bez lítosti není odpuštění.
Je důležité vědět, že to není věc citu a nemusí vést k slzám. Lítost znamená
nejen poznat, že jsme něco udělali špatně, ale tuto špatnost uznat a
distancovat se od ní. Tím začíná proces, kterému říkáme obrácení.
Neoddělitelnou součástí takové lítosti je předsevzetí nehřešit a
případnou zaviněnou škodu napravit.
Lítost, tedy vnitřní rozchod se
zlem, je pro překonání hříchů tak rozhodující, že při dokonalé intenzitě
této lítosti (motivované láskou k Bohu) Bůh odpouští ihned, jakmile se po
hříchu k němu obrátíme, i když nám pak zůstává povinnost podrobit svůj hřích
soudu zpovědníka.
3.Vyznání (zpověď). Aby měla smysl Kristova slova o
"odpuštění" a "zadržení hříchů", je nutné, aby kněz, než udělí odpuštění,
byl s lidskou vinou seznámen. Pro praxi je třeba vědět, že úmyslné zamlčení
smrtelného hříchu má za následek neúčinnost svátosti smíření. A že u
smrtelných hříchů je třeba uvést i počet a závažné okolnosti. Je rozdíl,
provinil-li se někdo jednou, nebo proviňuje-li se stále.
Lehké hříchy
není nutné vyznávat, protože se nám odpouštějí i mimo svátost smíření, např.
modlitbou, četbou a rozjímáním Písma, přijetím eucharistie apod. Pro
duchovní růst je však vyznání i lehkých hříchů, případně i rozhovor o
osobních problémech, velmi důležité.
Kněz, který zpovídá, je vázán
velkou, neobyčejně přísnou povinností mlčet. Je to vůbec nejpřísnější
povinnost, která kněze váže, neexistuje žádná výjimka. Není tedy třeba bát
se prozrazení.
4.Kající skutek (dostiučinění). Abychom si uvědomili, že
hřích není jen tak něco bezvýznamného, ukládá zpovědník vykonání nějakého
dobrého činu, nebo skutku sebezáporu.
5.Rozhřešení. Je to výslovné
prominutí hříchů, které kněz pronáší jménem Kristovým.
1. Jakými slovy ustanovil Ježíš svátost smíření ?
2. Kdo se dopouští
hříchu ?
3. Kde jsou shrnuty objektivní morální hodnoty ?
4. Jak
rozlišujeme hříchy ?
5. Kdo se dopouští smrtelného hříchu ?
6. Jaké má
smrtelný hřích následky ?
7. Které části má svátost smíření ?
8. Co
působí dokonalá lítost ?
9. Co je třeba uvést při vyznání ?
Další kapitola: 34.Odpustky
Zpět