Základy křesťanské víry
Kapitola 37. Manželství
"Na začátku při stvoření ... však (Bůh), učinil (lidi) jako muže a ženu.
Proto opustí muž otce i matku, připojí se ke své ženě, a ti dva budou jeden
člověk. Už tedy nejsou dva, ale jeden, A proto: Co Bůh spojil, člověk
nerozlučuj!" (Mk 10,6-9)
Manželství a rodina jsou základním prvkem
společnosti. Proto církev projevuje o manželství křesťanů mimořádnou péči.
Manželství je především společenství lásky. Lidská láska je však slabá,
v těžkých životních situacích může selhat. Manželé proto potřebují pro své
úkoly zvláštní božskou pomoc. Ve svátosti manželství dostávají Kristovou
milostí světlo a sílu k větší lásce a věrnosti a k snadnějšímu zvládnutí
všech povinností.
Svátost manželství si udělují sami snoubenci tak, že
si vymění manželský souhlas (slib) před příslušným knězem a dvěma svědky:
"Já (jméno), odevzdávám se tobě, (jméno), a přijímám tě za manželku
(manžela). Slibuji, že ti zachovám lásku, úctu a věrnost, že tě nikdy
neopustím a že s tebou ponesu všechno dobré i zlé až do smrti. K tomu ať mi
pomáhá Bůh. Amen."
Kněz potvrdí platnost uzavřeného manželství a
novomanželé si navzájem navléknou posvěcené prsteny.
Svátostné
manželství je nerozlučné: "Každý, kdo se rozvádí se svou ženou a vezme si
jinou, dopouští se cizoložství, a kdo se žení s rozvedenou, dopouští se
cizoložství." (Lk 16,18) Podobně můžeme číst u apoštola Pavla: "Těm, kteří
žijí v manželství, nařizuji ne já - ale Pán: Žena ať od svého muže
neodchází. Odejde-li však přece, musí zůstat neprovdaná, anebo se opět se
svým mužem smířit. Právě tak se muž nesmí se svou ženou rozvést." (1K
7,10-11)
Podle církevního ustanovení je každý katolík, který chce žít v
manželství, ve svém svědomí zavázán uzavřít církevní sňatek, a to i v
případě, že uzavírá manželství s nekatolíkem nebo s nevěřícím. Po
nekatolické straně se pouze požaduje, aby vyjádřila při obřadu souhlas k
manželství.
Katolík, který žije v manželství neuzavřeném také církevně,
zůstává nadále členem církve. Nemá však v církvi některá práva (nemůže
přijímat eucharistii, nemůže být kmotrem a pod.). Ať se o své situaci poradí
se zkušeným knězem.
Doba známosti má být dobou pozorného seznamování s
povahovými vlastnostmi partnera, aby oba poznali, zda se k sobě hodí. Doba
známosti je i školou opravdové lásky, která se projevuje ve vzájemné úctě,
udržované sebeovládáním, a v ochotě chápat jeden druhého.
Církevní
sňatek zařizuje duchovní správce v bydlišti snoubenců, zpravidla v bydlišti
nevěsty. Je třeba, aby snoubenci přišli za knězem aspoň tři měsíce před
zamýšleným sňatkem a mohli se tak v klidu připravit na významný den svého
života.
1. Co působí svátost manželství ?
2. Jak se uděluje svátost
manželství ?
3. Proč pokládáme manželství za nerozlučné ?
4. Kdo je
zavázán uzavřít církevní sňatek ?
Další kapitola: 38.Žít jako křesťan
Zpět