TŘI KRÁLOVÉ – co o nich vlastně víme?
Vánoce – svátky dárků a rodinné pohody jsou zároveň i svátky světla. Narození
Krista „Světla světa“ byl symbolicky určen na 25. prosince, aby
nahradil pohanskou oslavu zrození Slunce a aby se tak ukázalo na
naplnění Izajášova proroctví: „Lid, který chodí v temnotách,
uvidí veliké světlo, nad těmi, do sídlí v zemi šeré smrti,
zazáří světlo.“ (Iz 9,1)
Hvězda – světelné znamení –
dominuje scéně o tajemných poutnících do Betléma, o kterých píše
Matoušovo evangelium: „Když se narodil Ježíš v judském Betlémě
za dnů krále Heroda, hle, mágové od východu se objevili v Jeruzalémě
a ptali se: Kde je ten právě narozený král Židů?“ (Mt 2,1-2)
Kdo byli tito tajemní mágové, dnes v lidové tradici známí jako
„
Tři králové“?
Matoušovo
evangelium o těchto prvních zástupcích pohanům nepíše takřka nic.
Zmiňuje, že přišli z východu za hvězdou, která je přivádí do
Jeruzaléma a Betléma, kde nalézají Dítě. Jemu se klaní a přináší
své dary.
Slovo
„mág“ (mudrc) použité v evangeliu pravděpodobně poukazuje na persko-médskou
kněžskou třídu, která se zabývala astronomií a astrologií. Jinak
řečeno, jde o ty, kteří studovali nebeská znamení.
Nikde
v evangeliu není zaznamenán přesný počet těchto putujících
mágů a proto i ve starokřesťanských výkladech jejich počet kolísá
od dvou až po dvanáct. Jejich nejstarší dochované vyobrazení je
v římských Priscilliných katakombách, kde v Řecké kapli
z počátku 3. století nalezneme fresku sedící Panny
Marie s Dítětem na klíně a třemi mágy přinášejícími své dary.
Pouze se dvěma mudrci se setkáme v katakombách sv. Marka a
Marcellína, zatímco v Domicilliných katakombách se čtyřmi. Dnes
vžitý počet tří mudrců vychází z počtu symbolických darů popsaných
v evangeliu: zlato označovalo královskou moc,
kadidlo Kristovo božství a myrha
– Ježíšovo lidství.
Více informací bychom
nalezli v apokryfních evangeliích (nebyly Církví zařazeny do
Nového zákona a jsou vesměs pozdějšího data). O mudrcích se můžeme
dočíst v protoevangeliu podle Jakuba ze 4. století (kap.21-23),
v pseudoevangeliu podle Matouše z 6. století (kap. 16-17),
či v Arménském evangeliu o Ježíšově dětství z konce 6.
století (kap. V, 10), kde se objevují i jména těchto mudrců – Kašpar,
Melichar a Balthasar.
V povědomí zůstává, že právě zkratkou jejich jmen K+M+B jsou
tradičně 6. ledna označovány dveře domů. Tři písmena společně s datem
jsou však původně zkratkou latinských slov požehnání „Christus
(řecky Christos: Pomazaný, Mesiáš) mansionem benedicat“,
které česky znamená „Kristus ať požehná (toto) obydlí“.
Ve starých syrských textech, jsou tři mágové popisováni jako chaldejští
králové a synové králů.
Podle
pozdních legend byli prý údajně Tři králové apoštolem Tomášem vysvěceni
na biskupy a po letech misionářského působení měli zemřít několik
dní po sobě. Podle legendy byli také pohřbeni ve společném hrobě.
Relikvie, které jim tradice připisuje, dnes nalezneme v dómu
v Kolíně nad Rýnem. Mimo toto město však kult Tří králů jako
svatých nebyl nikdy oficiálně uznán.
Dnes
můžeme diskutovat a pochybovat o autenticitě mnoha legendárních
textů a o smyslu několika vět z Matoušova evangelia, které
vyprávějí příběh putujících mudrců do Betléma. Jistě právem si můžeme
klást otázku, zda naši oblíbení „Tři králové s tím černým vzadu“
vůbec existovali. Evangelní vyprávění vánočních událostí však především
odráží Boží lásku k člověku, která jde až do krajnosti. Bůh
v Ježíši Kristu přichází pro každého – židy i pohany, chudé
pastýře i krále, přichází i ke mně.
„Nebojte
se, hle, zvěstuji vám velikou radost, která bude pro všechen lid.
Dnes se vám narodil Spasitel, Kristus Pán, v městě Davidově.
“ (Luk 2,11)
Oldřich Chocholáč
Zpět na obsah o vánocích