Betlém
Když se řekne slovo
betlém, tak se prakticky každému člověku, žijícímu v našem
prostředí, vybaví vymodelovaná
krajinka s postavičkami a jesličkami
s Ježíškem, jež bezesporu patří k idylce Vánoc. Betlémy papírové,
dřevěné, keramické, hliněné i sádrové, ze skla, slámy kovu, vosku,
plastu, perníku, krajky či těsta, stojící, hýbající se, blikající,
hrající, miniaturní, malé, střední velké, v životní či nadživotní
velikosti, vyrobené či živé – všechny tyto podivuhodné výtvory
lidského umu a fantazie zdobí během Vánoc naše příbytky, kostely
i veřejná prostranství. Každé dítě ví, že v jeslích leží Ježíšek
a ten nosí hodným dětem dárky, i když v současné době na žebříčku
preferencí vede spíše Děda Mráz či Santa Klaus, protože "je
přece větší a unese toho víc". Pro nás křesťany jsou Vánoce
oslavou narození Spasitele, Božího Syna Ježíše, které se odehrálo
před dvěma tisíciletími v judském městečku Betlémě.
Rané křesťanské umění
Událost Ježíšova
narození popisují synoptičtí evangelisté Matouš, Marek a Lukáš,
z nich nejoblíbenější je poměrně
podrobné líčení Lukášovo. Ačkoli
byl v prvotní církvi kladen důraz především na závěr Ježíšova života
– jeho smrt na kříži, přinášející osvobození od hříchů, přesto
se dojemné vyprávění o Králi světa narozeném ve chlévě a položeném
do jeslí vrylo do srdcí křesťanů. Svědčí o tom nejen bohaté líčení
v tzv. apokryfních evangeliích, ale i rané křesťanské umění. Za
nejstarší zobrazení události narození se pokládají malby v římských
katakombách ze 4. století. Většinou je zde zachycena scéna klanění
tří mágů (králů): Maria má Ježíše posazeného na kolenou, k nim
přistupují 3 postavy mágů předkládající své dary. Je těžké přesně
určit, kdy a z jakého podnětu se příběh Narození začal zobrazovat.
Každopádně se tento zvyk stával stále více populárním a od 10.
století se začíná rozšiřovat do celé Evropy.
První "živý" betlém
S tradicí betlémů
či jesliček jsou neodmyslitelně spjata dvě jména: Greccio a sv.
František z Assisi. Zatímco druhé není
třeba představovat, první
je jméno italského středověkého městečka, asi 50 km od Rieti s jedenapůltisícem
obyvatel. Těžko by dnes patřilo ke známým a hojně navštěvovaným
místům, kdyby předkové dnešních "greccianů" nadšeně nepřijali
kázání Chudáčka z Assisi. I prostá krása tohoto místa přispěla
k tomu, že si jej František velmi oblíbil.
Tři roky před svou
smrtí (zemřel 1226 v Assisi) – tedy v roce 1223 – byl právě v Grecciu
inspirován k tomu, aby zvláštním způsobem oslavil svátky Narození.
Požádal proto papeže Honoria III. o povolení, aby směl v lese u
městečka sehrát to, co popisuje Lukáš ve svém evangeliu: narození
Spasitele v jeskyni. Povolení bylo dáno, a tak se Greccio stalo
místem prvního živého betlému od doby skutečného Vtělení. Tomáš
z Celana, autor světcova životopisu Vita Prima, píše:
Proto
musím vzpomenout a uctivě vylíčit onu slavnost, kterou konal tři
roky před svou slavnou smrtí u
vesničky, jménem Greccio, v den
Narození našeho Pána Ježíše Krista. V té krajině žil muž dobré
pověsti a ještě lepšího života, jménem Jan. František ho zvlášť
měl rád, protože přes znamenitou pověst a vážnost, kterou tam požíval,
pohrdal šlechtictvím těla a snažil se dosáhnou šlechtictví duše.
Toho si – jak často činíval – povolal blažený František k sobě.
A řekl mu: "Chceš-li, abychom blížící se slavnost Vánoc slavili
u Greccia, pospěš si a pečlivě obstarej, co ti říkám. Chtěl bych
totiž slavit památku toho Dítěte, které se narodilo v Betlémě a
chtěl bych, pokud možno, vidět svýma očima hořkou nouzi, kterou
už jako dítě musilo snášet, jak leželo v jeslích, u nichž stál
vůl a osel, i jak leželo na seně." Když to dobrý a oddaný
muž uslyšel, spěšně na jmenovaném místě připravil všechno, jak
mu světec uložil.
Den radosti se přiblížil, čas jásotu nadešel. Z různých chýší přišli
bratři, muži i ženy z okolí, jak jen mohli, připravili svíce a
pochodně, aby osvítili onu noc, která ozářila jasnou hvězdou všechny
dni a roky.
Konečně
přišel světec, všecko našel připraveno, viděl to a radoval se.
postavili jesle, přinesli seno a přivedli i
vola a oslíčka. Je
uctěna prostota, povýšena chudoba, zvelebena pokora a z Greccia
se stává nový Betlém. Noc je jasná jako den a lidé i zvířata se
cítí blaženě. Lidé se sem scházejí a naplňuje je nová radost z obnovené
tajemné události. Les zní písněmi a od skal se odráží jásot. Bratři
zpívají, přinášejí tak Bohu náležitou chválu, a celá noc jásá čistou
radostí. Světec stojí u jesliček, vzlyká bolestí a zároveň je proniknut
svatou zbožností a podivuhodnou radostí. U jeslí se slaví slavná
mše svatá – kněz pocítí netušenou útěchu.
Světec
si obléká jáhenská roucha – byl totiž diakonem – a libozvučným
hlasem zpívá evangelium. Jeho hlas, jeho silný hlas, jeho něžný
hlas, jeho jasný hlas, jeho libozvučný hlas zve všechny k nejvyšší
chvále. Pak shromážděnému lidu káže o narození chudého Krále a
blahořečí městečku Betlému
Betlémy v Čechách
Zvyk stavět betlémy
se dostal do českých zemí v 16. století. Velkou zásluhu na tom
má františkánský řád a jezuité. Právě žáci sv. Ignáce záhy pochopili
význam figurativního umění pro vzdělávání nejširších mas prostých
lidí, kteří často neuměli ani číst. Byli to oni, kdo v roce 1560
postavili první betlém v Praze v kostele sv. Klimenta. A tak zvyk
stavět v kostelech betlémy začal rozšiřovat i u nás. Ovšem jen
do té doby, než osvícený panovník císař Josef II. prohlásil tento
zvyk za nedůstojný a naivní a betlémy v kostelech zakázal. Ale
lid se nevzdal tohoto oblíbeného umění. A tak se betlémy z kostelů
přestěhovaly do domovů. V různých oblastech naší vlasti se vytvářely
celé betlémářské tradice. A my dnes můžeme v okolí Králíků na Královéhradecku,
v Orlických horách, Jeseníkách, Krkonoších, v Třešti, Třebíči,
Jindřichově Hradci, v Příbrami, nebo v Ústí nad Orlicí obdivovat
zručnost našich předků i současníků, kteří chápou stavění betlémů
jako svůj koníček a vytvářejí skutečné skvosty.
Zpět na obsah o vánocích