Jan Pavel II
Karol Wojtyla - kněz,
filozof, básník, dramatik ... , dnes známý především jako
papež Jan Pavel II., se narodil 18. května 1920 v polských Wadowicích (v krakovské
diecézi). Papežem se stal v roce 1978, tedy ve svých padesáti
osmi letech (v době svého zvolení byl tedy nejmladším papežem
od roku 1846). Až do nástupu na Petrův stolec žil převážně
v rodném Polsku, jehož dějiny měly a mají na jeho osobnost
kněze a člověka významný vliv.
Je nejmladší ze tří dětí, ale jeho bratr i sestra zemřeli (sestra ještě v dětství a
bratr jako velmi mladý). Když mu bylo necelých devět let, zemřela
mu maminka. V roce 1938 se stěhuje s otcem do Krakova, aby tam
studoval polonistiku. Velmi se zajímal o literaturu a divadlo,
již na gymnáziu sám divadlo hrál. V Krakově potom hráli s přáteli
tajně tzn. rapsodické divadlo, kde důraz kladli hlavně na
dokonalý přednes, na recitování poetického textu. Ve své
knize Dar a tajemství píše:
"Jakmile jsem díky
literárnímu a jazykovému studiu objevil slovo, nemohl jsem se
nepřiblížit k tajemství Slova, onoho Slova, které si připomínáme
každý den modlitbou Anděl Páně: A Slovo se stalo tělem a přebývalo
mezi námi."
Později pochopil, jak píše
tamtéž, že studium polonistiky v něm připravovalo půdu pro
jiný druh zájmu a studia, tedy pro filozofii a teologii.
1. září 1939 vypukla válka
a on proto stihl dokončit pouze první ročník polské
filologie. Přednášky v novém akademickém roce se konaly jen
do 6. listopadu, tehdy byli všichni profesoři odvlečeni do
Sachsenhausenu. V období okupace, zvláště zpočátku, se
Karol Wojtyla věnoval čtení a literární tvorbě. Na podzim
roku 1940 začal pracovat jako dělník v kamenolomu
spojeném s krakovskou chemickou továrnou Solvay. V tomto období
umírá i jeho otec.
Na podzim roku 1942 se
rozhodl vstoupit do krakovského kněžského semináře. Začal
studovat na teologické fakultě Jagellonské univerzity, v té
době podzemní, a nadále pracoval v Solvay. Od září 1944 do
osvobození 18. ledna 1945 žil v semináři, který tajně vedl
ve své rezidenci krakovský metropolita arcibiskup Adam Stefan
Sapieha. Za nějaký čas po osvobození se seminaristé přestěhovali
z arcibiskupského paláce do kněžského semináře. Kardinál
Sapieha rozhodl, že Wojtyla pojede studovat do Říma. Měl tam
jet už jako kněz, proto byl již 1. listopadu 1946 (tedy dříve
než jeho spolužáci) v arcibiskupově kapli vysvěcen. Primiční
m š e (byly tři, neboť je
sloužil 2. listopadu, tedy v den Všech věrných zemřelých)
sloužil v krakovské katedrále na Wawelu, tu první v kryptě
sv. Leonarda.
"Zvolil jsem si ji za místo
svých prvních mší svatých, abych tak vyjádřil zvláštní
duchovní pouto se všemi zemřelými, kteří v katedrále odpočívají.
Tato katedrála je mnohem víc než kterýkoli jiný chrám v
Polsku proniknuta historickými a současně teologickými obsahy.
(...) Kdo navštíví onen chrám, stane tváří v tvář dějinám národa."
(Jan Pavel II.: Dar a tajemství)
Koncem listopadu odjel do
Říma. Bydlel v Belgické koleji, studoval na Angelicu, poznával
Řím a psal doktorskou práci z Kříže. Tyto dva roky studií,
během nichž se rovněž seznamoval s novými formami pastorace,
které mnohem více počítaly s činností laiků, a během kterých
navštívil také Francii, Belgii a Holandsko, zakončil v roce
1948 doktorátem.
Jeho prvním působištěm po návratu
do Polska byl Niegovic, kde byl rok kaplanem. Poté byl přeložen
do farnosti sv. Floriána v Krakově, kde se věnoval univerzitní
mládeži. Každý čtvrtek míval přednášky tematicky zaměřené
na Boží existenci a spiritualitu lidské duše. Mladým věnoval
hodně čas u , mimo jiné s
nimi často jezdíval na výlety do hor.
V roce 1951 začíná Wojtyla
pracoval na své habilitační práci z etiky a morální
teologie, jejímž tématem byla zkouška vybudovat křesťanskou
etiku na základě systému Maxe Schelera. Roku 1953 se
habilitoval, začal přednášet v krakovském kněžském semináři
a začal učit rovněž na Katolické univerzitě v Lublině, kam
z Krakova dojížděl.
Po smrti krakovského světícího
biskupa Stanislawa Rosponda byl 4. července 1958 jmenován na
jeho místo. Biskupské svěcení přijal Karol Wojtyla 28. září
téhož roku. 16. června 1962 byl zvolen kapitulním vikářem.
V roce 1962 umírá krakovský arcibiskup Eugeniusz Baziak a
vyvstává otázka, kdo bude jeho nástupcem ve druhém nejdůležitějším
polském b i skupském sídle.
18. ledna 1964 jmenoval papež Pavel VI. arcibiskupem krakovské
metropole právě Karola Wojtylu, ačkoli ten byl poměrně mladý
(stal se nejmladším polským arcibiskupem) a nebylo zvykem
dosazovat do tohoto úřadu někoho, kdo již byl v témže místě
světícím biskupem. Do úřadu byl Wojtyla dosazen 8. března.
Jako biskup se Karol Wojtyla
podílel na II. vatikánském koncilu (1962-1965) a osobně
ovlivnil některá z jeho významných rozhodnutí.
" V předloženém návrhu
vystupuje církev jako taková, která svět poučuje tím, že
čerpá z pokladu svých pravd a poukazuje na svou lásku k lidem.
Tak se staví jakožto poučující nad svět a požaduje od světa
poslušnost. Už v řeči textu by však měl svět poznat, že
jej nechceme poučovat s jakousi nadřazeností, ale že hledáme společně s ním
upřímné a spravedlivé vyvážené řešení obtížných životních
otázek dnešních lidí. Nejde o to, abychom byli s pravdou už
obeznámeni, nýbrž jak by ji svět sám mohl najít a získat.
Každý učitel, který zná svůj obor, ví, že vyučuje nejlíp poznávací metodou.
Tato metoda by byla pro naše schéma velmi vhodná. Vylučuje na
jedné straně všechno, co prozrazuje "církevní"
mentalitu, všechno naříkání nad touto strašnou situací světa,
všechen sklon církve připisovat nejraději sobě samé co je
ve světě dobrého a dokazování blahovolného postoje vůči
světu - na papíře. To všechno je překážka pro dialog se světem."
(Z promluvy biskupa Wojtyly na zasedání II.vatikánského
koncilu, in: Malinski M.: Celý tvůj,
Praha, Vyšehrad 1990)
V červnu 1967 byl jmenován
kardinálem. 16. října 1978 v druhý den konkláve byl zvolen
římským biskupem. Na Petrův stolec tak usedl první neitalský
papež od roku 1523. Přijal jméno Jan Pavel II.
Jeho národnost zdaleka
nebyla tím jediným, čím překonal dlouhou tradici. Dá se
říci, že neodvolatelně změnil stereotyp papeže v širokém
povědomí. Na rozdíl od většiny svých předchůdců z tohoto
století, kteří před zvolením působili převážně ve vatikánské
diplomacii, má Jan Pavel II. za sebo u dlouholetou pastorační praxi (jako správce
farnosti, diecéze, jako duchovní mladých a studentů...). Snad
právě tato zkušenost ho naučila vnímavosti k člověku jako
jedinečné osobě. Jeho filozofický přístup je antropologický
- zaměřený na člověka.
Jako syn dějinami těžce zkoušeného národa má snahu cenit
si zvláštností a osobitosti každého národa či etnické
skupiny.
Snaží se být lidem co
nejblíže, a to nejen prostřednictvím svého myšlení, projevů
a modlitby, ale i fyzickou přítomností. Proto velmi mnoho
cestuje. Cestuje a tím zároveň dává podnět k tomu, aby se
lidé setkávali mezi sebou. Už ke konci osmdesátých let se
říkalo, že papež během svých cest urazil vzdálenost,
která se rovná vzdálenosti ze Země na Měsíc a polovině zpáteční
cesty. Při svých návštěvách (i v těch nejodlehlejších
částech světa) často prohlašuje za svaté či blahoslavené
lidi, kteří z těchto oblastí pocházejí nebo tam působili,
a ukazuje tak, že kdekoli na světě má lidský život
obrovskou hodnotu. Noví svatí a bl a hoslavení jsou často lidmi, kteří žili
v nedávné minulosti a kteří často vybočují ze zaběhlého
stereotypu světce. Každý tak může najít svůj vlastní vzor.
Jan Pavel II. už svatořečil a blahořečil kolem tisíce osob.
K lednu 1995 šlo o 268 n ových
svatých a 608 blahoslavených. Všichni jeho předchůdci z 20.
století dohromady svatořečili 158 lidí.
To, čím především porušil
tradici, tedy jeho spontánnější komunikace s lidmi, způsobilo,
že se stal nejen z titulu své role formální, ale i přirozenou
autoritou. Je možné, že právě toto mohlo vést u některých
skupin ke strachu z jeho vlivu a mohlo být příčinou atentátu,
který na něj byl spáchán 13. května 1981 a který mu způsobil
vážné zdravotní komplikace.
Jan Pavel II. je známý tím, že
dokáže vytrvale pracovat, a to i dnes přes svůj pokročilý věk.
Dokáže se prý soustředit i na více činností zároveň. To
ale neznamená, že by veškerý čas trávil jen psaním knih a
dokumentů nebo jinou prací. Od mládí aktivně sportuje. Se svým
nejoblíbenějším sportem - s lyžováním - přestal teprve v
roce 1994 po zlomení kyčle.
Jan Pavel II. je nepochybně
jednou z nejznámějších a nejvýznamnějších osobností 20.
století.
"To jsi ty, Petře,
chceš zde být dlažbou, aby po tobě chodili...
aby šli tam, kam vedeš jejich kroky...
Chceš být tím, který slouží krokům - jako skála kopytům
ovcí:
skála je také dlažbou obrovského chrámu.
Pastvinou je kříž."
(Církev: Pastýři a prameny. Bazilika sv. Petra, podzim 1962,
11. 10. - 8. 12., Dlažba in: Jan Pavel II.: Dar a tajemství,
Nové město, Praha, 1997)
Prameny:
Jan Pavel II.: Dar a tajemství, Nové
město, Praha 1997
Malinski, M.: Celý Tvůj, Vyšehrad,
Pr aha 1990
a jiné ....