Poslyšte citát z bible:
"Mojžíš svolal celý Izrael a řekl jim: Slyš Izraeli, nařízení a práva, která vám dnes ohlašuji. Učte se jim a bedlivě je dodržujte. Hospodin, náš Bůh, s námi uzavřel na Chorébu smlouvu. Tuto smlouvu neuzavřel Hospodin jen s našimi otci, ale s námi se všemi." (5. Mojžíš 5,1-3)
A ted'slyšte jiný citát:
"Svět je zkažená a špatná půda, na které jen
zřídka vyroste květina dobrého člověka. A i ten je v jádru nenapravitelně
zkažený. Usilovat o zlepšení světa, o výchovu člověka, je marná námaha."
Milí posluchači, jistě jste poznali, že tohle
není citát z bible, ale výrok mrzutého člověka. V řeči bible je svět půda
dobrá, ale občas na ní vyroste i býlí. Člověk není v jádru nenapravitelně
zkažený, člověk jen občas zabloudí. Evangelia se nevyčerpávají kritizováním
zlořádů, ale vedou nás k rozvíjení dobra v nás i kolem nás.
Už v nejstarších knihách bible je zapsáno
desatero základních pravidel dobrého člověčenství. Ale v naší generaci upadla
ta pravidla do nemilosti. Nevěřící je považovali za nemoderní, zastaralé;
věřící se jimi cítili znevýhodnění: my věřící pořád něco nesmíme.
A tak jsme v naší generaci zažili zas jeden
pokus o život bez desatera. Tak zažili, že se honem začíná znovu hledat,
podle čeho by se měl život orientovat, aby se dal žít. Když člověk okusil
život bez Boha, začíná se znovu zajímat, jaká že je ta vůle Boží, o které
se mluví v Otčenáši, když se říká: Buď vůle tvá.
V bibli se vypravuje, že když tato vůle Boží
byla poprvé sepsána na kamenných deskách, Mojžíš ty desky ve hněvu rozbil.
Ale Hospodin je zase obnovil. A tahle událost se v dějinách lidstva stále
znovu opakuje. Člověk se znovu a znovu pokouší Boží desatero rozbít - a
Hospodin je znovu a znovu vrývá do lidských srdcí v podobé svědomí, do listin
v podobě Chart lidských práv.
Člověk se desateru vzpouzí: Proto, že kterýsi
prastarý partiarcha to tak vryl do kamenné desky - já mám každou neděli
vstávat a běhat do kostela? Mám vydržet se ženou a neutéci od rodiny, i
když mi tam jdou všichni na nervy? Mám říci pravdu, i když by mi lež pomohla
vykličkovat a svalit vinu na jiného? A to vše mám dělat jen kvůli nějakému
starému Židovi, který to desatero sepsal?
"Kdepak, bratří", slyší vzpurník znovu a znovu
odpověď církve - "ne kvůli nějakému starému Židovi. To kvůli svému Stvořiteli,
který to tak ustanovil, to kvůli sobě samému musíš desatero respektovat, abys
mohl prožít svůj život lidsky a svobodně."
Tohle Boží desatero není svěrací kazajka
omezení a zákazů - to je deset ukazatelů k životu ve svobodě, v pravém
člověčenství.
K čemu jsou takové ukazatele potřebné? Jistě
jste si všimli, že tělesně je člověk v mnohém méně dokonalý než zvířata:
Pták může létat, člověk jen chodí. Ryba může plavat ve vodě, člověk jen na
vodě. Srnka má lepší sluch než člověk. Orel má lepší zrak. Opice je
pohyblivější. Zvíře přichází na svět vybaveno řadou schopností, ale člověk
se všemu musí pracně učit.
Zvíře však nemá možnost volit svou životní
cestu - je pudově naprogramované. Člověk má možnost volby, ale ta svoboda
člověka není snadná. Proto dal Stvořitel člověku na pomoc ukazatele cesty,
směrovky, které vedou ke svobodě: dal člověku Desatero Božích přikázání.
Toto desatero Božích přikázání se v bibli
zachovalo v dvojí podobě, ale není mezi nimi podstatný rozdíl. Obojí je
zřejmě už rozšířené znění původních stručných příkazů. Rozdělení biblických
textů do deseti přikázání má v naší křesťanské tradici několik podob. My se
držíme rozdělení podle svatého Augustina ze 4. století.
Dělí se na dvě desky. První deska obsahuje tři
přikázání o vztahu člověka k Bohu. Druhá deska mluví o vztahu k lidem. Ale
obě desky jsou vždy pospolu: Bůh chce naši úctu, ale ne pro sebe. Když
předstupujeme před něj, obrací náš zrak na bližní. A naopak připomíná, že
když jednáme s bližním, máme co dělat i sním, s Bohem.
Biblický zápis Desatera známe nazpaměť ve
zkrácené podobě školní katecheze. Doma si přečtete biblické znění ve 2. a 5.
knize Mojžíšově.
Vidíte, že desatero je jen rámcovým
zákonem - jeho přikázání nejdou do všech detailů. Vždy musíme znovu zkoumat,
jak platí v určité situaci.
Nebylo by tedy lepší, kdyby se vymezilo
přesně a konkrétně, kam až se v každé situaci smí a co se už nesmí? Touto
cestou se dal občanský zákoník - a vznikla nepřehledná spousta zákonů, výměrů
a nařízení, ve které se vyzná jen advokát - odborník.
My zůstáváme při jednodušší cestě: Přijmi
za řídící princip svého života desatero Božích přikázání a lásku dvou
hlavních přikázání. To ti pomůže uchovat tvé svědomí citlivé, to ti pomůže
zorientovat se v každé situaci, jak a co je správné.
Této orientaci svědomí podle desatera tu
chceme věnovat soustavnou pozornost. Budeme hovořit o svobodě Božích dětí,
jak nás k ní vede Boží láska, projevená v Desateru.
Myšlenka na zapamatování:
Já jsem Pán, Tvůj Bůh.
Chci, abys žil svobodně.
Čteme z bible: 2 Mojž 20,1-17 + 5 Mojž 5,6-21
» Úvodní stránka « |
» Slovíčko na úvod « |
» Promluvy - obsah « |