Základy křesťanské víry
Kapitola 32.Eucharistie
"Ježíš vzal chléb, lámal, dával svým učedníkům a řekl: "Vezměte a jezte z
toho všichni: toto je moje tělo, které se za vás vydává." Po večeři vzal
také kalich, dal svým učedníkům a řekl: "Vezměte a pijte z něho všichni:
toto je kalich mé krve, která se prolévá za vás a za všechny na odpuštění
hříchů. Toto je smlouva nová a věčná. To konejte na mou památku." (Podle
Mešního řádu)
Obřad "večeře Páně", jinak "mše" nebo "slavení
eucharistie", je centrální křesťanskou bohoslužbou.
Znamení, která se
při eucharistické slavnosti konají, nejsou jenom náznakem, symbolem, ale
podle Kristova ustanovení to, co naznačují také uskutečňují. Uskutečňují
tedy Kristovu přítomnost mezi námi. Chléb se stává tělem Kristovým, víno
jeho krví. V okamžiku přijetí těchto darů se osobně setkáváme s Kristem.
Eucharistická slavnost má charakter hostiny. V běžném životě se jídlem
posilujeme, jídlo je nutné pro to, abychom žili. Avšak společným jídlem také
vytváříme společenství. To vše uskutečňuje eucharistická hostina v rovině
duchovní.
"Kdo jí mé tělo a pije mou krev, má život věčný," řekl Kristus
(Jan 6,54). Tím prohlásil, že ho potřebujeme tak, jako potřebujeme denní
chléb. Že musíme jíst jeho tělo, musíme pít jeho krev, chceme-li být jeho,
chceme-li na sobě naplnit to, k čemu nás vede.
Eucharistická slavnost má
charakter oběti. Z dějin náboženství víme, že člověk i při primitivním
náboženském poznání pociťoval potřebu svůj vztah k Bohu nějak vyjádřit, a
obvykle jej vyjadřoval obětí. Oběť byla znamením oddanosti a smíření s
Bohem. Tyto významy se uplatňují i při eucharistické hostině.
Mše tedy
není jen připomínkou večeře Páně, ale zpřítomňuje se v ní Ježíšova oběť na
kříži. Pavel o tom říká: "Kdykoli totiž jíte tento chléb a pijete z tohoto
kalicha, zvěstujete smrt Páně, dokud (on) nepřijde." (1Kor 11,26)
Při
eucharistickém obřadu tuto skutečnost připomíná dvojí podoba chleba a vína,
aby tak bylo naznačeno prolití krve, to je oddělení krve od těla.
Poznámky pro praxi.
Kristus je přítomen nerozdělený jak v podobě
chleba, tak v podobě vína. Proto se při katolické bohoslužbě z praktických
důvodů podává pouze eucharistický chléb. Jen při zvláštních příležitostech
se podává "pod obojí".
Přijímat eucharistického Krista bychom měli co
nejčastěji. Je dokonce možné jít k přijímání i podruhé tentýž den, jsme-li
přítomni na celé mši. Pouze ten, kdo není ve "stavu Boží milosti", tj. kdo
se těžce něčím provinil, musí se dříve očistit svátostí smíření.
Jednu
hodinu před přijetím těla Kristova je třeba dodržet eucharistický půst. Voda
a nezbytné léky však půst neruší. Nemocným jsou povoleny výjimky.
Eucharistický chléb se uchovává v kostelích ve svatostánku i mimo
bohoslužbu, a to pro potřebu nemocných a jako předmět úcty věřících.
Stavba mše.
Ve mši je spojena dvojí bohoslužba: bohoslužba slova a
bohoslužba oběti.
a) Bohoslužba slova: po úvodních obřadech se čtou
úryvky z Písma, následuje výklad Písma nebo kázání.
b) Bohoslužba oběti
má tři části:
1) přípravu obětních darů (chleba a vína);
2) proměňování obětních darů;
3) obřad přijímání.
1. Jak ustanovil Ježíš svátost svého těla a krve ?
2. Co je centrální
křesťanskou bohoslužbou ?
3. Čím se stává chléb a víno při slavení
eucharistie ?
4. Co pro nás znamená přijetí těchto darů ?
5. Co řekl
Ježíš o těch, kdo jedí jeho tělo a pijí jeho krev ?
6. Je mše jen
připomínkou večeře Páně ?
7. Je nutné vždy přijímat "pod obojí"
?
8.
Za jakých podmínek je možné přijímat eucharistického Krista ?
9. Jaká je
stavba mše ?