Konala se schůzka rodáků. A všichni, co byli od mládí ve světě, volají: jak se tu všechno změnilo! Ano, všechno se ve světě mění. Jen Bůh a jeho zákony zůstávají bez proměny.
Člověk může tyto Boží zákony v nitru
přírody a v nitru srdce porušovat, ale pak je zle pro přírodu i pro člověka.
Člověk může a má Boží zákony v přírodě i
ve svém vědomí stále hlouběji poznávat a stále lépe zachovávat - a pak dobře
živ je a dobře se mu vede na zemi.
Starozákonní desatero je jakési mravní
minimum, které může splnit každý člověk.
Pán Ježíš toto desatero nezrušil, ale
prohloubil, zvnitřnil. Jeho blahoslavenství vedou člověka dál: otvírají ho
pro nekonečnou Boží výzvu k cestě dokonalosti, dokonalosti v lásce.
Novozákonní morálka Ježíšova Horského
kázání má takovou krásu, že na stupni starozákonního myšlení lidstva mohla
být teprve tušena.
Sedmkrát opakovaným: "Já však vám říkám"
se Ježíš pozvedá nad mezní normy Starého zákona, které zajišťují základní
míru pořádku a spravedlnosti. Měli bychom tedy teď; když jsme si probrali
Desatero, základní školu Božího člověčenství, přejít do vyšší školy Horského
kázání, Ježíšova evangelia. A také to tak uděláme, jenže zde už se nejedná o
pár úvah. Tato škola Nové smlouvy je celoživotní. Neděli co neděli půjdeme do
školy Pána Ježíše, který nás vede stále výš, k ideálům křesťanské
dokonalosti.
Mravní ideály Ježíšových blahoslavenství
(Mt 5-7) jsou tak vysoké, že už hned jeho posluchači se ptali, jestli je to
vůbec možné podle nich doopravdy žít. Zachovávat Desatero - nezabíjet,
nekrást, nelhát, to je v moci každého, kdo má dobrou vůli. Ale
blahoslavenství, není to míněno jen pro mnichy a takové lidi, co pěstují
hlubokou duchovnost jako svého koníčka, ze záliby?
"Morálka blahoslavenství je nereálná a
v praxi běžného života neproveditelná, ba škodlivá. Denní život jde docela
jiným směrem." - Tak soudí ve své knize o Ježíšovi židovský učenec Klausner,
a nejen on - i mnozí křesťané si to tak myslí.
Ježíš však volá na tuto cestu každého
člověka. Proto je jisté, že morálka jeho evangelia odpovídá silám a možnostem
každého člověka, tak jako Desatero. Jde tu o správné pochopení a
uskutečňování.
Při čtení blahoslavenství musíme mít na
mysli, že tu nejde o konkrétní příkazy a zákazy, doslovné návody k použití.
Jsou to výpovědi obrazné, příměry, podobenství.
Musíme se tedy stále ptát na úmysl Pána
Ježíše, co tím chtěl říct. Nastavení pravé tváře, - useknutí ruky, - ucho
jehly, kterým projde velbloud, - to jsou výroky obrazné. Nejde tu tedy o
doslovné provádění, ale o smysl řečeného: jak se máme v duchu evangelia
chovat, jak já, dnes, v mé situaci mám jednat.
Příklady takového jednání v duchu
evangelia nám dal sám Pán Ježíš svým životem. "Nastavení tváře" pro něj
neznamenalo pasivitu, neodporování zlému. Ježíš odporoval zlu tělesnému -
uzdravoval nemocné. Vystupoval proti zlu v lidech, káral je, vyháněl z
chrámu. Jde tu tedy o jiné chování, než o pasivitu. Už církevní otcové
prvních století zdůrazňovali, že Ježíšova slova jsou osvětlena a vyložena
jeho skutky.
Jakmile si uvědomíme, že všechny
požadavky Horského kázání jsou vlastně obrazné ilustrace jediného přikázání
- o lásce, je nám Horské kázání už srozumitelné. Můžeme podle něho vážit svou
osobní situaci, hledat správný postoj na životní cestě.
O tomhle celoživotním usilování píše
svatý Pavel: "Neříkám, že jsem to už uchvátil a že jsem už dokonalý, ale
běžím k tomu a chci to uchvátit, protože i mne samého uchvátil Ježíš Kristus.
Běžím k cíli za vítěznou odměnou." (Podle Fil 3,13-15)
To je popis celoživotní situace každého
opravdového učedníka Kristova. Není nikdy sám se sebou spokojen, ale také se
nikdy nepoddává pasivitě a malomyslnosti. I když je ještě daleko od cíle, ale
rozhodne se usilovat o ideály horského kázání, už o něm platí Ježíšovo
"blahoslavení jste."
Jak tedy shrnout poměr Desatera a Ježíšova evangelia?
Desatero je zasvitnutím otcovské Boží
dobroty, která chce člověka vést z otroctví ke svobodě. Horské kázání je
plné světlo, v němž máme Boží vůli naplňovat. Je to radostné poselství, že
se přiblížilo Boží království. Že člověk se má obrátit a uvěřit evangeliu.
Obrácením se míní radikální změna srdce, která má za cíl: "aby radost, která
je ve mně, byla i ve vás a aby se vaše radost dovršila." (Jan 15,11)
Ježíš hlásá lidem neomezené Boží
milosrdenství - a proto také volá k velkodušné odpovědi láskou. Výrok:
"Miluj bližního jako sebe sama" - dává naší lásce křídla. Všechno, co bys v
dané situaci učinil pro sebe, musíš udělat i pro bližního!
K takovému radikálnímu obrácení srdce
sama dobrá vůle nestačí. To dokáže jen láska. Vzpomínám na jednoho mládence.
Co chvíli se zapletl do nějakého darebáctví, porval se, opil se, kradl. Potom
vždy činil veliká upřímná předsevzetí, že už nikdy - ale za chvíli byl zase
tam, kde dřív. Až jednou říká knězi: "Otče, já jsem se už změnil doopravdy.
Skrz holku. Ona je moc hodná a má mě ráda. Já si teď na všechny ty klukoviny
už ani nevzpomenu!"
Tak je to vždy. To jediné, co dokáže
změnit srdce člověka, je poznat, že je milován. Že ho miluje člověk. Že ho
miluje Bůh.
Svatý Pavel také znal tuto zkušenost.
Píše Římanům (8,3): "Na co zákon nestačil, to způsobil Bůh." A na rozdíl od
lidských zákonů, toto jho lásky Ježíšovy je příjemné, jeho břemeno je
lehké.
To, čemu se říká "duchovní život", není
nic jiného, než mocné působení Ducha Boží lásky v těch, kteří se mu otvírají.
Ten Duch z nás dělá radostné Boží děti, nového člověka.
Tento "duchovní život" se v Novém zákoně
také nazývá "život v milosti Boží". Co je to milost Boží? Máme sklon
představovat si, že "být v milosti" je něco jako být prozářen jakousi božskou
vůní, nadpřirozeným světlem. Ale je to něco krásnějšího a prostšího. Milost
je to, co se děje, když se člověk otevře působení Ducha Božího. Když ten Duch
začne osvobozovat od bázně, rozvazovat pouta zlých návyků, když člověk začne
zvedat hlavu a napřimovat se. Když se na stránkách evangelia začneme poznávat. Když v sobě a kolem sebe začneme objevovat zakopané poklady, hřivny, talenty.
Je to největší dobrodružství, které
člověk může prožít. Správnost této cesty se pozná podle toho, že vede od
nesnášenlivosti k lásce, od horlivosti k jistotě, od prázdnoty k radosti.
Že je nesena duchem blahoslavenství.
Naše doba je plná nejistoty, závisti,
násilí, vzájemného vykořisťování. Jak to napravit?
"Musíme změnit svět" - říkají
revolucionáři. Ale násilí jen boří.
"Musíš změnit své srdce" - říká Ježíš.
Jen mírní a pokojní mají budoucnost. Blahoslavení jsou jediným východiskem z
krize lidstva.
Bratří, dost dlouho se o Desateru a Horské řeči kázalo a mluvilo. Teď je čas, teď je nejvyšší čas, začít podle toho žít.
» Úvodní stránka « |
» Slovíčko na úvod « |
» Promluvy - obsah « |