Přijde paní do knihkupectví katolické
Charity a chce nějakou vhodnou knihu pro nemocného: "Něco náboženského?" -
ptá se prodavač. - "Nene" říká paní, "tak zle mu zase není!"
Tahle anekdota dobře vystihuje, že pro
mnohé lidi slovo náboženství má zvuk spíš strašlivý než útěšný.
Desatero Božích přikázání také nepatří
mezi přitažlivé a radostné texty bible: Míváme pocit, že tyto příkazy a
zákazy chtějí omezovat naši svobodu. Ale stačí podívat se blíž na text
desatera, jak je zapsán v bibli a poznáme, že ta naše představa je zkomolená.
Izrael dostává Desatero na cestě z Egypta
do zaslíbené země. Navzdory síle mocné veleříše Hospodin vyvádí houf
zubožených otroků na svobodu. Desatero, to je ruka osvoboditele, podaná
otrokům. Je to Magna charta křesťanské svobody. Je to ukazatel, který na
různých rozcestích ukazuje správnou cestu. Poslyšte, jakým slavnostním a
radostným prohlášením Desatero v bibli začíná:
"Já jsem Hospodin, tvůj Bůh. Já jsem tě
vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Nebudeš mít jiného boha mimo mne."
Vyhlášení desatera začíná tedy radostným
poselstvím o svobodě. Ale - boží lid je dosud otroctvím ohrožen. Egyptské
"hrnce masa" stále voní na poušti světa. Stále vzbuzují laskominy št'avnaté
nabídky hmotných odměn těm, kdo se dají do otrocké služby mocných světa.
Prodat svobodu za hrnec masa, to je stálé pokušení, které doprovází člověka
na jeho cestě za svobodou svědomí.
Mezi námi dosud žijí i modly. I dnes se
uctívá "zlaté tele", peníze, mamon. Žije mezi námi bohyně Venuše a její kult
rozkoší jako jediný smysl a cíl života. Žije mezi námi Fortuna, bohyně
sázkařů. Žije mezi námi kult mnoha bůžků a model. Proto i nám platí strohý
příkaz: "Nebudeš mít jiného boha, kromě mne!" Jakým jen otrokem modly je
lakomec! Jakým otrokem je sukničkář! Jaká pouta se lámou tam, kde člověk
srdcem pochopí osvobodivý smysl tohoto prostého příkazu.
Vy starší si jistě pamatujete, co jste
se o prvním přikázání učili v katechismu: že máme věřit v Pána Boha, že
nemáme věřit v pověry, že se máme zbožně modlit. A co nám z toho v praktickém
životě zůstalo? Občas se trochu pomodlíme, trochu věříme. A to je jaksepatří
málo.
Jak tedy máme žít podle 1. přikázání?
» Úvodní stránka « | » Slovíčko na úvod « |
» Promluvy - obsah « | » Následující zamyšlení « |
Tento příkaz mají někteří křestané
(pravoslavní, anglikání, evangelíci…) jako druhé přikázání desatera. U nás,
katolíků, zůstalo dozvukem prvního přikázání, ale ve zpovědních zrcadlech po
něm nenajdeme ani stopy.
Neuděláš si modlu! Zákaz směroval původně
do pohanského světa, kde se stavěly sochy model, kde se věřilo, že božstvo je
nejmocněji přítomno tam, kde stojí socha. Ale v zákaze zpodobování nejde jen
o sochy model. Je to zákaz zpodobování i samého Hospodina. Každý obraz Boha,
který si vytvoří člověk, je omezením Hospodinovy velikosti. Bůh je větší. Bůh
je jinačí.
Vývoj představ o Bohu
"Je-li tvůj Bůh mrtev - vezmi si mého!"
Tak to nosili napsané na tričkách příslušníci kterési sekty na Západě.
Tak nějak naivní byly i nejprvnější
představy člověka, když začal tušit, že nějaký Stvořitel a Pán je. Mysleli
tenkrát, že každá rodina, rod, má svého boha, že je tolik bohů, kolik je
kmenů a později národů. Ještě v bibli jsou ozvěny těchto sporů, zda je
mocnější Baal Filištínů, nebo Jahve Izraele. Nebylo snadné pochopit, že je
jen jeden Bůh, Pán celého světa, Stvořitel celého kosmu.
My už víme, že je jeden Bůh. - Tak si to
aspoň myslíme. Ale nepraví bohové nejsou tak mrtví, jak se zdá - ani v srdcích
věřících lidí. Nepraví bohové byli nejhoršími nepřáteli rodícího se
křesťanství, a jsou nejhoršími nepřáteli i křesťanství dnešního.
Ten nejstarší nepravý bůh vznikl z
člověkova strachu. Je to bůh magie. Měl mnoho jmen: Baal, Moloch, ale vždy
je týž: je to hrozivá, neurčitá, beztvará moc, kterou si musíš naklonit obřady,
obětmi, zaklínáním. Taková víra je opravdovým opiem lidstva, jak řekl Marx.
Pak jsou tu pohanští přírodní bohové jako
Zeus, Dionýsos, Siva, a mnozí jiní, v nichž začalo svítat tušení o velikosti
Stvořitele. V jejich stínu se zrodila moudrost Platonova a Buddhova, ale také
bída, ponižování a vykořisťování člověka v indickém kastovnictví.
Typickým znakem magického náboženství je
strach. Kristus znovu a znovu vytýká apoštolům: "Malověrní, proč se tolik
bojíte?" (Mk 4,40).
I dnes musíme stále znovu kriticky
přezkoumávat nové představy o Bohu. Tam, v našem myšlení, v naší
představivosti, vzniká náš obraz, který si o Bohu děláme. Tam začíná to
hrozné nebezpečí, že opravdu zbožný člověk bude celý život sloužit bohu,
který je jeho modlou, jeho výtvorem.
Musíme se například osvobodit od falešné
představy Boha všemohoucího. Ano, nazývá se tak v Krédu, ale všemohoucnost
Boží není totožná s představou jakéhosi světového superdiktátora, který
svévolně může dělat všechno a je proto za všechno dění na světě odpovědný.
Taková hrozná představa o Boží všemohoucnosti je kořenem moderního ateismu:
jak věřit v Boha, který může zabránit zlu a neudělá to?
Ve svém Synu se nám Bůh představil ne
jako všemocný Diktátor, který vládne silou, ale jako bezmocné Dítě, které
získává láskou. Jako ten, který se v pokušení na poušti výslovně vzdává
použití své moci a násilí. Jako ten, který nepoužívá násilí ani na kříži,
když ho chtějí zabít.
Musíme se osvobodit i od falešné
představy Boha - četníka, mstitele, hlídače, který stále sleduje člověka,
aby ho mohl potrestat nemocemi, trápením, smrtí, peklem; - který křížem
navštěvuje ty, které miluje.
Musíme se osvobodit od představy Boha
podobného duchu z Aladinovy lampy. Přivoláš ho modlitbičkou, když ho
potřebuješ, aby ti pomohl složit zkoušku, vyhrát spor či válku.
Měli bychom tu ještě mluvit o mnoha
falešných představách, např. o podobě Boha sentimentálního, sladkobolně
kýčovitého pánbíčka. Měli bychom mluvit o modlách ateistů - neboť modly
Státu, Strany, Vlasti, Peněz, Sexu lze uctívat i bez víry v Boha. Náboženství
tu nahrazuje ideologie té či oné strany. Naše generace zažila na své kůži
hrůzy takové modloslužby.
Nikoho nezachrání před těmito modlami,
že se stane ateistou. Kde nenalezne pravého Boha, zbožští si cokoliv. Kdo
se nenaučí modlit, povýší na meditaci snění vyvolané drogou.
Biblické obrazy Boha
Jedině křesťan se může uchránit otroctví
modloslužby, když naslouchá, co o Otci říká Syn. Ale všimněme si dobře:
Biblické obrazy Boha nás nevedou k poznání Boha, vedou nás k setkání s Ním,
ke společenství s živým Bohem.
Bůh bible má tvář Ježíšovu. Představuje
se obrazem milence. O moci a bezmoci milence vypovídá nejlépe ona pohádka o
mocném králi, kterého poslouchalo množství vojáků, poddaných, sluhů a
služebných. Ten král se zamiloval do pastýřky. Jako zamilovaný nemohl použít
násilí, aby ho také milovala. K čemu mu byla moc? Vždyť milovat lze jen ve
svobodě. Láska milencova je zárukou svobody milenky.
Tak to platí i mezi Bohem a člověkem.
Evangelia nás uvádějí do vesmíru lásky. U každého člověka riskuje Bůh
odmítnutí: člověk se může uzavřít boží lásce. Může kolem sebe stavět pekelné
hradby zloby, kterými se uzavírá před vanutím Ducha lásky. Proto je ve světě
tolik zla, že tolik lidí se Bohu brání, aby skrze ně působil. Proto pláče
milující Ježíš nad milovanými Jeruzalémy světa. Představou milence lze také
vyjádřit, že Bůh je lidumilný Bůh.
Když si tak uvážíme, ke kolika falešným
představám může vést mluvení o Bohu, nedivíme se, že velcí světci nabádali,
abychom se místo mluvení o Bohu učili raději mlčení před Bohem. Abychom se k
Bohu blížili spíš srdcem, zážitkem, než rozumem. A zážitky děláme ne ve
vědeckých laboratořích - tam je místo pro experimenty - zážitky děláme ve
svém životě. V pohlížení, v nazírání, tehdy, když zažijeme dotek otcovské
Boží lásky. Když uvidíme v jeslích či na kříži živého bratra Ježíše. Když se
otevřeme vanutí Boží inspirace, hlasu svědomí.
Závěr:
Závěrem si to shrňme takto: V prvním
přikázání nejde jen o to, abychom nevěřili pověrám, nezapalovali lampičky
modlám. Jde i o to, abychom stále korigovali své dětinské a falešné představy
o Bohu. A především jde o to, abychom uvěřili v jednoho Boha, Otce lidumilného
a žili bez bázně a ve svobodě. Abychom přijali za učitele svého života Ježíše
Krista a drželi se jeho slova. Abychom se otevřeli Božímu Duchu a žili pokojně,
v pravdě a lásce Božích dětí.
» Úvodní stránka « | » Slovíčko na úvod « |
» Promluvy - obsah « | » Následující zamyšlení « |