Datum zveřejění: 10.8.2001
Otázka:
Rada bych se zeptala, kdy byl uznan katolickou cirkvi krest ceskoslovenske cirkve husitske a jestli tim, ze je clovek pokrteny u teto cirkve, je ted katolikem. Take bych se chtela zeptat, zda ma clovek, ktery udelal nejaky smrtelny hrich, tedy proti duchu svatemu, jeste u Boha nejakou sanci, jestli to, ze je v pismu napsane, ze takovy hrich nebude odpusten, znamena, ze uz clovek nemuze nic delat, tedy snazit se o napravu nebo nejakou cestu z takoveho hrichu?
Datum zveřejění: 30.7.2001
Otázka:
1)Četla jsem Vaši odpověď na otázku, co znamená slovo satan. V této souvislosti bych se Vás chtěla zeptat, co si myslíte o tom, že slovo lucifer znamená přeloženo z latiny "nositel světla" a proč se tak označuje satan.
2)V náboženství jsem se učila, že Bůh je všudypřítomný a nejvýš svatý. S tím mi kontrastuje to, že je tu jakýsi prostor pro zlo. Kdyby Bůh byl všudypřítomný, nemohl by přece Ďábel existovat. Co vy na to?
Datum zveřejění: 25.7.2001
Otázka:
Co se deje po smrti s dusemi nevericich a nepokrtenych lidi, kteri vsak za sveho zivota na zemi zili dobry zivot? Muj snoubenec je dobry clovek, jenze pokrteny neni a viru v Boha take odmita. Ja ho velmi miluji, preji si za kazdou cenu jeho spasu. A Buh ho prece miluje jeste mnohem vice nez ja. Jeslize je krest nutnou podminkou spasy, co se s nim a s ostatnimi nepokrtenymi stane po smrti? Buh je prece milosrdny...
Datum zveřejění: 24.7.2001
Otázka:
Dobry den, chtela bych se zeptat,jak nejlepe nevericimu clovekovi popsat nebe, kdyz mu nestaci predstava vecnosti s Bohem, protoze nevi, co si pod tim ma vlastne predstavit.Dekuji.
Datum zveřejění: 24.7.2001
Otázka:
Zajímalo by mě, jak by jste vysvětlili hledajícímu důležitost církve a důležitost příslušnosti do církve. Jde mi teď především o církev jako instituci, se svoji hierarchií a nařízeními, ne o církev jako společenství.
Datum zveřejění: 24.7.2001
Otázka:
Jsem hluboce věřící člověk. Občas mě, ale vrtá hlavou, jestli potřebuji církev jako prostředníka mezi mnou a Bohem. Vždyť já se mohu spojit s Bohem přímo. Uvědomuji si milosti a služby, které by jsem bez církve neměl. Jedná se mi přímo o to prostřednictví.
Děkuji za zodpovězení dotazu.
Datum zveřejění: 3.7.2001
Otázka:
Rodiče pokřtění katolíci(nepraktikující)žádají na knězi křest druhého dítěte s tím, že nepředpokládají náboženskou výchovu ani nehodlají mít s katolickou církví něco prakticky společného (častý jev dnešních rodičů - chtějí též nechat na dítěti samém k čemu se v období dospívání rozhodne). První již sedmileté dítě nemá o věcech náboženských ponětí. Může kněz odmítnout křest dalšího dítěte ?
Datum zveřejění: 3.7.2001
Otázka:
Jak dloho trvá katechumenát dospělého člověka a jak probíhá příprava? Má kmotr katechumena velkou zodpovědnost? Je možné v jeden den přijmout svátost křtu, svátost biřmování a svátost oltářní? Děkuji za odpověď. Marta
Datum zveřejění: 24.6.2001
Otázka:
Sledovala jsem poslednich nekolik odpovedi ohledne eucharistie a Vecere Pane. Myslim si, ze se k obema skutecne vazou ponekud rozdilne vyznamy. Zajimal by mne vas nazor, zda je vhodne se dale ucastnit protestantske VP, prestoze dnes uz smeruju z mnoha duvodu do Katolicke cirkve, ale jeste porad patrim do sve puvodni protestantske cirkve. Dekuju V.
Datum zveřejění: 21.6.2001
Otázka:
Snatek v kostele mezi nekatolikem a katolickou je mozny pouze s podminkou, ze katolicka strana udela vse pro to, aby deti byly pokrtnene a vychovany v katolicke vire?? Tento slib je pisemny nebo staci ustne? A pokud katolicka strana tento slib dat nechce (s partnerem se domluvili,ze krest a viru nechaji na rozhodnuti deti, deti budou videt jak matka chodi do kostela a budou vedet o Bohu,ale nebudou nuceni do kostela chodit--->zrejme bez donuceni do kostela chodit sami nebudou...) je mozne svatbu i tak uskutecnit?
Datum zveřejění: 21.6.2001
Otázka:
Zajímalo by mě, jak vysvětlit zdánlivý rozpor mezi verši 2K5, 10 `Vždyť se všichni musíme ukázat před soudným stolcem Kristovým, aby každý dostal odplatu za to, co činil ve svém životě, ať dobré či zlé.` a 2K5, 19 `Neboť v Kristu Bůh usmířil svět se sebou. Nepočítá lidem jejich provinění a nám uložil zvěstovat toto smíření.`
Tedy na jedné straně se my (věřící - omilostnění hříšníci) budeme za své činy zodpovídat před soudným stolcem Kristovým - a to jak je zde v 2K5, 10 psáno i za to špatné, ale verš 2K5, 19 přitom učí, že jsme smířeni s Bohem, takže jsou naše hříchy přikryty a Bůh nám je nepočítá (takže by to vlastně mělo být, jako bychom se jich nedopustili - úplné odpuštění).
Jestliže se jako věřící žijící ve vztahu s Bohem stále ještě žel dopouštím různých hříchů a špatných skutků, které pak Bohu vyznávám a lituji jich, bude mě je Pán před tímto soudným stolcem připomínat, nebo již nikoliv ?
Děkuji
Datum zveřejění: 18.6.2001
Otázka:
Nejsem si jisty, zda otazka eucharistie v protestanskych cirkvich je tak jednoznacna jak to napsal P. Sikula. Sam jsem evangelik, ale moje divka je katolicka. Nejen ona, ale i mnoho mych pratel (katoliku) verejne pristupuje k Veceri Pane i v jinych cirkvich ci na ekumenickych shromazdenich. Vubec tim nedemostruji sve odcizeni od RK cirkve. Nektere protestastke cirkve vskutku vyznavaji, ze Jezis je pritomen v eucharistii, stejne tak jak berou V.P. jako svatost.
Zatim.
Datum zveřejění: 11.6.2001
Otázka:
Rada bych se jeste jednou vratila k tak casto opakovane otazce Mariina panenstvi. Nani to problem, ktery by me vyslovene trapil, ale jelikoz se ted vice seznamuji s veroukou Rimskokatolicke cirkve, nemuzu se teto otazce uplne vyhnout. Zajima me, jak se toto dogma shoduje s s timto biblickym mistem: `Kdyz se Josef probudil ze spanku, ucinil, jak mu prikazal andel Hospodinuv, a prijal svou manzelku k sobe. Ale nezili spolu, dokud neporodila syna; a dal mu jmeno Jezis.` Mt 1,24-25 Za odpoved predem dekuji. Hanka
Datum zveřejění: 11.6.2001
Otázka:
Dobrý den,
mám několik otázek...
Chtěla bych se zeptat, zda mohu přistoupit ke svatému přijímání, když nejsem přítomna mše sv. od začátku.
Moje druhá otázka se týká postu před sv. přijímáním. Vím, že je hodinový. Je to myšleno hodinu před začátkem mše nebo hodinu před sv. přijímáním?
Dále bych se chtěla podělit s jednou zkušeností. Chtěla jsem koupit kříž na stěnu a zavítala jsem do jednoho obchodu, který patří člověku z nekatolické církve. Řekla jsem mu své přání (kříž z tělem Krista), a on mi namítl, proč chci kříž s Kristem, když Kristus na kříži nezůstal a že ho chci znovu ukřižovat... Přemýšlela jsem o tom a došla jsem k závěru, že je sice pravda, že Kristus na kříži nezůstal, ale pro mě kříž bez Krista nemá smysl. Zajímalo by mě, od kdy si vlastně lidé vyráběli kříže s Kristem na připomenutí ukřižování. A jaký je na to Váš názor?
Datum zveřejění: 11.6.2001
Otázka:
Kdy naposledy bylo v tomto století
vyhlášeno rozhodnutí `ex cathedra`?
Datum zveřejění: 3.6.2001
Otázka:
Muze clen csl.cirkve husitske jit u katoliku ke svatemu prijimani, v pripade ze byl ve sve cirkvi u zpovedi a smi jit ke zpovedi u katoliku, nema-li moznost vzypovidat se u sve cirkve ? Dekuji.
Datum zveřejění: 1.6.2001
Otázka:
Kamarádka (nevěřící, ale zajímající se o různé vyznání) mi tvrdí, že Římskokatolická církev tvrdí,že svět je starý 3 000 let, ale já jsem o tom neslyšela. Tak bych se chtěla zeptat, jestli je to pravda. Díky za odpověď Jana
Datum zveřejění: 29.5.2001
Otázka:
Pokud je to možné, prosím Vás o alespoň stručné vyjádření k následujícím větám... Nejdříve úvod do problematiky - trochu `ze široka`:
V poslední době je nemožné si nevšimnout prudce se zrychlujícího vývoje v oblasti platebních a také jiných (např. identifikačních) systémů. V minulosti se hojně používalo karet magnetických, které však byly v některých oblastech lidské činnosti nahrazeny dokonalejšími a bezpečnějšími kartami čipovými. S rozvojem mobilních zařízení a internetu a zejména s jejich větší dostupností veřejnosti podporovanou nejen místními politickými vládami, ale i světovými velmocemi a nadnárodními společnostmi jako je např. Microsoft (viz např. jeho snahy o rozšiřování `počítačové gramotnosti` v Rusku) lze však vysledovat jakousi `další fázi` ve vývoji všech těchto systémů - jedná se o snahy propojit celý svět elektronicky - bez ohledu na hranice států a rozdíly mezi kontinenty. V důsledku tohoto technického rozvoje je možné vysledovat rostoucí využívání mobilní a elektronické komunikace, elektronického obchodu, elektronického vedení účtu, elektronického podpisu atd. Přináší to celou řadu výhod, které jsou také často prezentovány při obavách lidí ze zavádění těchto technologií do jejich života. Z těchto výhod jmenujme např. to, že již nikdy více nemusíte čekat dlouhé fronty ve svém bankovním ústavu kontrolujete-li svůj ůčet např. přes internet, mobilní telefon či přes jiný elektronický platební systém, své výhody má i elektronická zdravotní dokumentace a identikační karta atd. Všechny tyto údaje je již dnes možné umístit na jediný čip - umístěný např. v osobní čipové kartě.
A teprve nyní se dostávám k jádru své otázky, která pro mnohé může znít nesmyslně, nicméně já ji přesto pokládám:
Nedomníváte se, že současný stav v oblasti komunikačních, informačních a ostatních technologií je přinejmenším přípravou pro naplnění obsahu ZJ 13:16-17 ? Nikdy v minulosti lidstva si totiž nebylo možné představit, že by mohla být prováděna kontrola nad každým jedincem... v současné době to již - díky vyspělé technice, kterou si člověk vytvořil - možné je.
Avšak - jak vážná je tato doba, to ať posoudí každý sám s pomocí Ducha Svatého. Bratři a sestry v Kristu - modlete se a studujte Písmo Svaté tím usilovněji, čím vážnější tuto dobu shledáte! Buďte si vědomi toho, že stále ještě zažíváme dobu velké milosti - vždyť můžeme bez jakéhokoliv trestu a hrozby vyznávat svou víru v Ježíše Krista, našeho Pána a hlásat Evangelium! Ale zároveň si položme otázku: `Jak dlouho ještě tato doba milosti potrvá?`. Proto Vás, bratři a sestry, z celého srdce prosím - BDĚTE!!!
Datum zveřejění: 28.5.2001
Otázka:
Chtela bych se vas zeptat, jestli mi bude uznana nekatolicka mse, jestlize nebudu mit jinou moznost (napr. pobyt protestantke zemi ).Dekuji
Datum zveřejění: 24.5.2001
Otázka:
Prosím o vysvětlení následujících otázek spojených s mým hledáním víry:
V poslední době jsem se začal zajímat o víru o něco hlouběji - nestačí mi vědět, že je Bůh, okolím jsem viděn spíše jako nevěřící a proto nemám odvahu se ptát na otázky, které mě zajímají - nechodím do kostela, snad proto, že mi bohoslužba bez pochopení víry dle katolických pravidel nic moc neříká.
Zaujalo mě zrození Krista a neumím si jej příliš vysvětlit, ale již v souvislosti s tímto počátkem křesťanství jsem se setkal s mnoha církevními `nařízeními` ohledně samotné bohorodičky.
Citáty z encyklopedie:
Maria - Historické zprávy o matce Ježíše z Nazareta jsou především v historii dětství v evangeliích Nového zákona. Jako Židovka měla prý po vzoru starozákonní prorokyně jméno Mirjam, které bylo později v řeckém jazyku překládáno jako Maria.
Ve skrovných biblických pramenech je popisována jako žena, která je ochotna podle vůle Boží porodit mimořádného syna. Prorocky vyslovuje slova `Magnificat` (evangelium sv. Lukáše 1,46 násl.), aby upozornila na význam Ježíše jako Syna Božího a mesiáše Izraele. Pod Ježíšovým křížem je jí spolu s učedníkem Janem předána odpovědnost za obec učedníků (evangelium sv. Jana 19, 25). Proto se v alegorických textech církevních otců od 2. stol. označuje jako `nová Eva`.
Neposkvrněné početí míní Mariinu nevinnost, tj. její nedotčenost dědičným hříchem. Tím se Maria stala protitypem hříšné Evy. Podle tradice Maria porodila Ježíše, aniž pozbyla svého tělesného panenství. S Josefem žila v panenském manželství a neměla další děti.
Evangelisty zmiňovaní `bratři` a `sestry` Ježíšovy nepokládá katolická církev za tělesné sourozence, ale za příbuzné. Po Velikonocích a Kristově nanebevstoupení žila Panna Maria spolu s apoštolem Janem v Jeruzalémě a v Efesu.
Víru v její nanebevzetí s tělem a duší povýšil r. 1950 papež Pius XII. na dogma.
Zatímco katolická církev uskutečňuje výraznou úctu Panně Marii, protestantská teologie tento fenomen nezná. Právě mariánská dogmata stavějí ekumenický proces před velké problémy.
Také uvnitř římskokatolické církve jsou v nejnovější době prudké kontroverze o adekvátním mariánském chápání.
Neposkvrněné početí
Tato nauka, kterou r. 1854 papež Pius IX. prohlásil za dogma, říká, že Matka Boží Maria v okamžiku svého početí byla zvláštní milostí Boží uchráněna dědičného hříchu.
NEROZUMÍM CÍRKEVNÍM DOGMATŮM ohledně zrození Marie:
Proč jsou `mariánská` dogmata vyhlašována až v 19-20.století? Proč jsou problémem - proč je ostatní věřící nepříjmají absolutně? Proč dal Duch Svatý (a byl to vůbec Bůh?) právě tomu kterému papeži právo takové dogma vyhlásit? Proč, když za 2.sv.války jednal papež Pius XII. (papežem: 2.3.39-9.10.58) chybně (p.Jan Pavel se za jednání církve v té době omluvil) má právo vyhlašovat tak důležité nařízení (pravdy), nemůžou se i ostatní papežové mýlit? Proč i uvnitř katolické církve je vedena polemika o správném mariánském chápání? Proč by Bůh skrze Bibli nezjevil, že Maria byla již při svém stvoření obdařena zvláštní milostí? (myslím, že je to docela dost závažný problém pro ty, kteří dají více na formu – vytváří to další možný důkaz, že se jedná o Spasitele (snad proti židům) – než pro opravdově věřící, pro které je důležitější obsah: samotné zrození Ježiše)
Děkuji za odpověď
Jura Malík