Datum zveřejění: 13.3.2002
Otázka:
Za papeže Evžena IV. probehl koncil ve Florencii. Došlo na nem k vyrovnání s Jakobity. V dekretu "Decretum pro Jacobitis" stálo toto tvrzení: "(Svatá rímská církev) pevne verí,vyznává a zvestuje, že nedojde života vecného nikdo mimo církev, ani pohan, ani žid, ani neverící, ani nikdo odpadlý od jednoty; spíše propadne vecnému ohni..., jestliže se k ní ješte pred smrtí neprikne." Jde o doslovný výklad tvrzení: "Mimo církev není spásy." Tento výklad je ovšem chybný(Vat. koncil). Papež Evžen IV. však tento výklad schválil. Jak chápat tuto událost v souvislosti s papežskou neomilností? Dekuji za odpoved.
Datum zveřejění: 11.3.2002
Otázka:
Jistá islámská teoložka (tuším) jednou řekla (napsala ?) asi toto:
"Prála bych si zapálit ráj, aby tě lidé nehledali z touhy po jeho blaženosti. Přála bych si uhasit
peklo, aby tě lidé nehledali ze strachu před jeho utrpením. Ty sám jsi mi dosti."
Nejsou představy nebe a pekla u křesťanů často, abych tak řekl, trochu "dětinské" ? Vždyť Pán Ježíš říká
o Božím království, že jej nemůžeme nějak lokalizovat v prostoru nebo v čase, ale že "ono je mezi
námi". Mají si vůbec křesťané nebe a peklo nějak představovat ? Jestli ne, proč, a jestli ano, jak ?
Jak se mám "do nebe" skutečně těšit už teď, když ještě nemám dostatečnou lásku k Bohu, abych se mohl
do nebe těšit jen kvůli němu ? Někteří lidé také namítají, že v nekonečném životě v nebi musí být
hrozná, nekonečná nuda. Jak se této představy zbavit a čím ji nahradit ?
Datum zveřejění: 8.3.2002
Otázka:
Chtěl bych se zeptat proč se Marie oslovuje Matka Boží.Může mít věčný Bůh matku?
Datum zveřejění: 4.3.2002
Otázka:
Mají se křesťané obracet v modlitbě ke svým zemřelým, třeba příbuzným a o něco je žádat? Není to v rozporu s Božím příkazem neobracet se k duchům zemřelým? Jedná se vlastně přece o totéž. O zemřelém člověku přece vůbec nemůžeme vědět, kde se nachází. Nemá se člověk obracet ve svých prosbách výhradně k Bohu v Ježíšově jménu, tak jak to známe z Bible a svědectví Písma a prvotní církve?
Datum zveřejění: 28.2.2002
Otázka:
Často je pro mě velkým problémem věřit v eucharistii. Mou víru v ní (která je ale navíc hodně pasivní
a málo živá) hodně drží nad vodou eucharistické zázraky. Je nějaký pomocný prostředek, jak to změnit
(teď nemyslím ty zázraky ale víru v eucharistii vůbec) ?
Datum zveřejění: 25.2.2002
Otázka:
Dobry den, mela bych jeden dotaz:
1) Krestanstvi je dost dobra cesta pro zivot a pokud si ji clovek vybere, pak ma velkou sanci, ze nezabloudi, ale proc ji vydavat za jedinou? Proc se tvarit, ze jen krestane maji pravdu? Nikdo z lidi prece neni spolu s Bohem na nejvyssi hladine poznani a nezna jeho plany, stejne tak jako nikdo z nas nevidi do lidskych srdci a nevidi, ci kroky jsou provazeny laskou bez ohledu na vyznani. Nechtelo by to trosku tolerance?
Dekuji za odpoved a preji vse dobre
Datum zveřejění: 22.2.2002
Otázka:
Mám pro Vás více dotazů, zasílám je najednou, doufám, že to pro Vás bude jednodušší, samozřejmě chápu, že na odpověď si asi budu muset počkat trochu delší dobu.
1. Nikdy jsem neměl problém modlit se vlastními slovy, vždycky jsem to naopak dělal rád, protože jsem to považoval za dobré pro osobní vztah k Bohu. Poslední dobou s tím mám ale velké problémy. Nejde mi o samotnou podstatu osobní modlitby, ale o oslovování Boha. Dělá mi problém pochopení Nejsvětější Trojice a dvojí podstaty Ježíše Krista. Když říkám můj Pane a Bože, nechápu zcela jasně koho tím myslím. Když říkám přijď Duchu Svatý říkám si jak je možné mluvit jen s jednou božskou osobou a ostatní dvě z toho vynechat. Když o něco Boha prosím a modlitbu končím slovy "prosím Tě o to skrze Tvého syna našeho Pána Ježíše Krista" říkám si jestli jsem se modlil "i" k Ježíši nebo jestli Ježíše o nic prosit nemohu. A když mluvím o Ježíši, kterou z jeho přirozeností mám na mysli?
2. Co je to přímluva svatých. Mohou nám být na přímluvu našich patronů či jiných svatých odpuštěny časné tresty, nebo tak můžeme získat jejich vlastnosti?
3. Když jsem u těch svatých, docela nepříjemně mě překvapilo, že někteří z nich (Jiří, Kryštof, Kateřina) byli vyřazeni, pro nedostatečně potvrzenou existenci. Když to tak vezmu, o některých svatých z Ježíšovy doby máme jen velice málo údajů. Co třeba svatý Josef, vždyť o něm máme jen pár řádek z evangelií. A když to vezmu fakt hodně drsně a ad absurdum, nevim jestli by podle těchto měříte svatořečena Panna Maria.
Předem děkuji za odpovědi
S pozdravem Vít Ludvík Grundman
Datum zveřejění: 5.2.2002
Otázka:
Dobrý den. Zajímalo by mne, jaké další knihy křesťanské církve vznikly PO vzniku evangelií? Nemyslím tím teď apokryfní a nekanonické knihy, ale např. historické či věroučné, z nichž se dnes čerpají znalosti o životě křesťanské církve v 1. - 4. století. Děkuji za odpověď.
Datum zveřejění: 4.2.2002
Otázka:
U otázky na svatost (450) bych se chtěl na předurčení. Je dáno dopředu, kdo bude jak hodně svatý nebo nebude vůbec svatý a půjde do pekla?
Datum zveřejění: 31.1.2002
Otázka:
Dobrý den!Na internetu jsem zkoušela hledat nějaké NÁZORY církve (katolické) NA HOROSKOPY, mám si o nich připravit totiž takový úvod do diskuse, která se uskuteční na pravidelných setkáváních budoucích biřmovanců(já se taká připravuji).Moc jsem však nepochodila. Ráda bych uvítala, kdybyste mi o názorech církve na horoskopy mohli něco napsat, nebo mě odkázat na webové stránky, či na knížku.Děkuji
Datum zveřejění: 28.1.2002
Otázka:
Já bych se chtěl zeptat co se u zpovedi odpouští, jesli taky ty posmrtné tresty. Děkuji.
Datum zveřejění: 23.1.2002
Otázka:
Jak se dá odpovědět na otázku od evangelíka: "Co vám dává právo, aby vám kněz odpouštěl hříchy. Není to náhodou jen věcí Boží?"
Datum zveřejění: 17.1.2002
Otázka:
Vím,že je to už hrozně ohraná otázka,ale přesto na ni nevím odpověď.Jak mám odpovědět člověku ,který se ptá:Když je Bůh tak milující,proč nechává trpět nevinné lidi,nebo proč musí umírat malé děti,které se ničím neprovinily?Co potom třeba jejich rodiče-vždyť můžou na Boha zanevřít a ten to přece nechce.Chce,abychom ho měli rádi.Děkuji za odpověď.
M.
Datum zveřejění: 15.1.2002
Otázka:
Dobrý den, zajímá mě jedna věc a to problematika "filioque", obracím se tedy na Vás, jestli byste mi to nemohl trochu přiblížit. Co mě dále zajímá je to, jak je možné že se papež omlouvá, když vlastně přebírá primát po sv.Petrovi, apoštolovi a má být neomylný.
Datum zveřejění: 10.12.2001
Otázka:
Zajímalo by mě otázka pekla, pokud tedy existuje, kdy vzniklo, kdy, popř. kdo je jeho tvůrcem.
Datum zveřejění: 5.12.2001
Otázka:
Ráda bych se zeptala na viru v Pannu Marii. Mam v hlave zmatek, katolici i evangelici tvrdi kazdy neco jineho. Podle logiky mi prijde spravny nazor evangeliku, ze vira v pannu Marii je blud, na druhou strabu tu jsou ruzna zjeveni a zazraky, padre Pio... Odporuji Bibli, ze mam verit jen v Krista, kdyz se modlim k Panne Marii?
A co vira ve svate? Je spravne se k nim modlit? Nebo se mame modlit jen k Bohu? Evangelici mi rikaji: proc primluvci, vzdyt mame oslovit primo Pana. Tvrdi, ze se katolici modli k lidem, kteri zemreli stejne jako ostatni.
jak to je ve skutecnosti? prosim, poradte mi a pomozte vyresit toto dilema. citim se vnitrne rozpolcena...
Datum zveřejění: 29.11.2001
Otázka:
je mozne, aby sel knez za kmotra pri birmovani? Rada bych byla birmovana, ale neznam nikoho, kdo uz birmovany byl, aby mi sel za kmotra.
Datum zveřejění: 13.11.2001
Otázka:
Dobry den,
Mohli byste mi neco napsat o konci sveta. Nabozenstvi maji na tou skutecnost jiny pohled. Mne zrovna zajima hledisko rimskokatolicke Cirkve? Dekuji.
Datum zveřejění: 5.11.2001
Otázka:
Dobrý den. Zajímalo by mne, jestli KAŽDÝ tady na Zemi máme svůj úkol. Konkrétně, v čem spatřovat tu "předurčenost"? Je to ve "vybavení" jednotlivce, v jeho schopnostech a nadání? A nebo je to konkrétní úkol, třeba se stát mnichem? Co např. dítě, které v 6 měsících zemřelo na AIDS? Mělo to také nějaký cíl? A nebo to Bůh nechtěl, aby zemřelo, a chtěl pro něj něco jiného? Ale, proč chtěl něco jiného, když musel vědět, že takto brzo zemře?
Děkuji.
Datum zveřejění: 30.10.2001
Otázka:
Zajímalo by mě, do jaké instituční církve se vlastně vstupuje křtem, když se nyní mnohé křesťanské církve dohodly na vzájemném uznávání této svátosti? Myslím si, že je jako vysvětlení nedostatečné, když by tomu mělo být tak, že např. římskokatolíkem se stávám proto, že jsem křtěn v římskokatolickém kostele. A to už ani nemluvím o tom, když je někdo křtěn v nemocnici v ohrožení života nevěřícím člověkem (ať už na přání jeho příbuzných, patřících k té které instituční církvi či jeho samotného, nepatřícího však do toho okamžiku k žádné církvi). Zvláště u posledně jmenované situace si na takto pokřtěného nemohou vlastně dělat nárok žádné instituční církve, a přesto se tento stal členem církve (jaké však?).