Datum zveřejění: 24.5.2001
Otázka:
Po sv. zpovědi nebylo mojí přítelkyny uděleno rozhřešení, protože naposledy byla u sv. přijímání jako dítě a v současnosti (po mnoha letech) žije v manželství spojeném pouze civilním sňatkem. Její muž necítí potřebu uzavřít ještě sňatek církevní. Je to správné? Děkuji.
Datum zveřejění: 20.5.2001
Otázka:
Jsem rád za své katolické bratry, miluji je, ale nenávidím římský katolicismus - kult Marie a svátých - Ježíš je jediný náš přímluvce u Boha, všichni jsme Svatí - jsme posvěceni od Boha. Svatí jsou nebibličtí - ppokus o kompromis pro polyteistické obyvatelstvo středozemí - BLUD. A co očistec - nebiblické. Co celibát kněžích = nebiblické, Pavel nám říká, aby starší měli jednu ženu. A co katolická naktivita v oblasti tuzemských misii - kdo lidem za Vás řekne evangelium. Co vaše křtění - novorozeňata se nemohou rozhodnout - podle Bible to však má být vědomé rozhodnutí. Co vy na to? Díky.
Datum zveřejění: 18.5.2001
Otázka:
Rad bych se zeptal k desateru, tak jak se o nem mluvi na techto strankach. Konkretne me zajima, kdyz se mluvi o 3. prikazani.
Prvni otazku mam - ktery den tydne je sedmym dnem (sest dni pracovati budes..) Kdy a jak se u nas ujalo ze nedele je sedmym dnem a pondeli prvnim, kdyz pro zidy stejne jako pro anglosaske zeme je nedele prvnim dnem tydne. To zrejme platilo i pro krestany (Sk 20, 1. Kor. 16). Zajimalo by me jak se to historicky udalo, ze u nas tyden zacina pondelim misto nedeli?
Druha otazka, kdyz bible (kralicky preklad)rika v 2.Mojzisove 20:8
`Pomni na den sobotni, abys jej svetil.`
nemluvi to snad o sobote a nikoli nedeli? Zide a Izraelsky narod podle tohoto prikazani take svetili a sveti Sabaty, stejne tak Jezis, ktery byl take zidovske narodnosti.
Dekuji.
J.F.
P.S. (My samozrejme nejsme zide a pohansti krestane temito svatky take nebyli vazani - Koloskym 2:16. Krestanum pouze zbyva ten pravy sobotni odpocinek do ktereho se maji snazit vejit (Židum 4), ale to asi nemluvi o pravidelnych dnech na konci tydne, ale spise co sabaty nastinovali o skutecnem odpocinku u Boha, ktery se nejvic naplni v Jeho blizkosti na vecnosti, ne?)
Datum zveřejění: 18.5.2001
Otázka:
Zajimalo by mne, zda se mohu jako katolik zucastnit jine nez katolicke bohosluzby.
Dekuji
Datum zveřejění: 18.5.2001
Otázka:
chtěla jsem se zeptat, jak je to s papežstvím. Mluvila jsem s evangeliky a ti mi řekli, že Ježíš postavil svou církev na petrovem vyznáni, ne ne něm, že jeho předchozi jmeno znamenalo steblo, slama, a změnou jmena Ježíš vyjádřil, že od teď bude stát pevně na vyznání, že ježíš je Boží syn, spasitel.
proč máme kněze, když v písmu je, že bůh z nás udělal královské kněžstvo, proč se lidé v katol. církvi dělí na laiky a ...nevim, jak se tomu říká, vždyť Ježíš hledá učedníky...
proč neomylnost papeže, když někteří vyhlásili hereze - v dějinách, byli pro vraždění židu....
kde je ta neomylnost.
odpouštění hříchů jen ve zpovědi? víra zbavuje hříchů. vírou jste spaseni...nikdo nevejde do božího království než skrze mě.
nač prosit o odpustky, když Ježíš už podal dokonalou oběť a není třeba už žádné oběti. v něm bylo všechno dokonáno.
proč očistec, když jsme vírou v Ježíše Krista očištěni, jeho krví prolitou na kříži.
Uvědomuju si, že citace nejsou přesné z bible, možná se mýlím, otázek jsem napsala mnoho, ale opravdu mě zajímá pravda.
p.s.když se tak koukám, tak mi to v církvi přijde jako novodobé zákonictví, musíš dělat dobré skutky, aby ses líbil bohu, jdi ke zpovědi, aby jsi byl čistý a mohl přijít k bohu, ale k Bohu můžeme jen skrze J.K.
a jak je to s eucharistií? Vždyť už oběť byla jednou vykonána. tak kněz přece Ježíše znovu neobětuje. tomuto opravdu nerozumím.
Prosím jen mi nedávejte radu, abych si přečetla katechismus.
Předem moc děkuji a omlouvám se za takové množství otázek.
Kristýna
Datum zveřejění: 16.5.2001
Otázka:
Smí být uděleno (upřímně litujícímu) kajícníkovi po jeho vyznání jakýchkoliv(!) hříchů rozhřešení každým knězem - nebo jsou k tomuto v určitých případech kompetentní (a pokud ano, v jakých) zvlášť oprávnění kněži, či dokonce biskupové nebo papež?
Velmi děkuji za Vaši odpověď.
Datum zveřejění: 11.5.2001
Otázka:
Proč chodit do kostela když Ježíš pravil: `Hledej Boha v sobě a kolem sebe a ne v budovách ze dřeva a kamene`
P.S. Podle mne žádný Bůh neexistuje a pokud ano, kde se vzal a kde byl předtím než stvořil vesmír.
Chození do kostela a povídání o něčem co ani není je naprostá zbytečnost.
A pochybuju , že když nebudete mít třeba peníze tak vám je Bůh půjčí.
Datum zveřejění: 11.5.2001
Otázka:
Zajimalo by mne, z ceho vychzi tvrzeni, ze Panna Maria byla pannou az do sve smrti. V Bibli se na nekolika mistech mluvi o Jezisovych bratrech a jsou tam i jina mista, ktera toto tvrzeni vyvraceji. Za dorucenou odpoved predem dekuji.
Datum zveřejění: 6.5.2001
Otázka:
Chvala Kristu,
kdysi davno jsem na Proglasu slysel, ze pro slovo `laska` ma myslim rectina tri vyrazy: eros, agape, a nejaka …ia, kazde ma svuj vyznam. V literature jsem nenasel. Prosim o vysvetleni.
Dekuji a modlim se za Vas.
Gargal
Datum zveřejění: 26.4.2001
Otázka:
Zajímalo by mne, jestli existuje náhoda. Tedy co považovat za náhodu a co již za řízení Boží? Občas mi přijde, že nějakou událost musím považovat za milost, protože si ji prostě nedovedu zdůvodnit a její vliv je pozoruhodný. Ale od kdy bych mohl říct, že se jedná o milost? Pokud mně poposune `někam dál`, tedy, že mne pozitivně ovlivní, např. prohloubí se moje víra?
Co např. setkání s člověkem, který mi pomůže více `objevit` Boha? Milost či náhoda? A co když mi řekne `trochu míň` ... to už je náhoda, že jsem jej potkal?
Promiňte, těžko se mi to vysvětluje. Jde mi o to, že sám dovedu říci, že se jedná o milost či náhodu, je-li událost na nějaké pomyslné úsečce jakoby na kraji. Ale když uprostřed ...
Nakonec si říkám, jestli vůbec má cenu tuto věc řešit.
Prosím, mohli by jste mi říct Váš názor?
Děkuji.
Datum zveřejění: 23.4.2001
Otázka:
Chci Vás požádat o zodpovězení dvou otázek. Můj první dotaz se týká pojmu spiritualita. Mohl by mi někdo definovat a vymezit tento pojem?. Každý Řád a společenství se nějak tímto pojmem vymezuje, ale zajímalo by mě, jak přesně teologie tento pojem definuje. Mám sice svoji definici, ale nevím jestli je skutečně správná a výstižná.
Má druhá otázka se týká jednoho citlivého a rozporuplného tématu. Církev se k některým kapitolám svých dějin staví velmi rezervovaně a někdy se zdá, že zbytečně propadá sebemrskačským sklonům. Mám na mysli středověké rytířstvo a rytířsko-duchovní Řády. Nechápu proč se někdy zdá, že se Církev za tyto záležitosti stydí?. Ono to jistě souvisí především z otázkami typu: může katolík v obraně své, bližních, dobra a křesťanských ideálů použít jako krajní formu, také násilí?. Všimněte si, že nehovořím o pomstě (slova o nastavení tváře jsou v evangeliu zcela jasná), ale obraně. Nyní se vrátím k rytířstvu a k dobám křížových výprav. Křesťanský západ přeci již od časů kdy Islám dobyl severní Afriku (vypálení Alexandrie včetně onoho zdroje antické kultury, knihovny) a od roku 711, kdy se Islám přelil na Pyrenejský poloostrov, bojoval s tímto dravým živlem. Karel Martel francký majordomus byl jediný kdo Islám a islamizaci, přicházející z jihu, zastavil v roce 732 v bitvě, jenž se odehrála v oblasti mezi Tours a Potiers. Reconquista tento vliv vytlačila zcela až teprve v roce 1492 dobytím Granady. Toto však já vnímám jako aktivní obranu. První křižáci byli pozváni byzantským Císařem, aby zachránili Východořímskou říši od seldžuckých Turků, kteří ji málem vyvrátili již v jedenáctém století a dobytí Svaté země bylo také reakcí na neustále se zhoršující podmínky, které museli podstupovat poutníci do Palestiny. Na toto existují i písemná svědectví tehdejších kronikářů, jenž píší o „silnicích posetých zavražděnými poutníky“. Jistě, že došlo i excesům, ale to nezastiňuje to, že Islám je, bylo a zřejmě i nadále bude expanzivní učení a historie Evropy to potvrzuje. Turci přeci nakonec zlikvidovali v patnáctém století Konstantinopol (dnes Istambul) a celou Byzanc a přes Balkán vtrhli do Uher. V roce 1683 málem dobyli Vídeň a nebýt jejich statečných obránců a následně také lidí jako Evžen Savojský, tak dnes chodíme v turbanech a mluvíme arabsky.
Rytíři byli přeci složkou středověké společnosti, kterou Církev zformovala do složky nikoliv primárně expanzivní, ale především obranné a schopné vymáhat právo i v našem evropském prostoru. Templáři, Johanité a Němečtí rytíři byli vrcholem této snahy {sv. Bernard z Clairvaux například napsal pro Templáře exhortaci „Liber ad milites Templi de laude novae militae“ (Kniha k rytířům Templu a chvále nového rytířstva)}. Tyto řeholní instituce v mnohém předznamenaly a v některých věcech také předčily disciplinované a schopné armády dneška a ty přec nejsou zlem, ale v našem světě nutností, neboť náš svět bude vždy místem konfliktů a protichůdných tendencí. Svět je přeci bojištěm hodnot a priorit a to jak na osobní, tak společenské úrovni. Nevím, jestli se v tomto, my věřící, dnes tak trochu „neopíjíme rohlíkem“.
Ptám se tedy proč se stydíme a proč si myslíme, že být katolíkem znamená dnes být pacifistou, tak jak tento pojem vymezilo hnutí Hippies?.
Datum zveřejění: 19.4.2001
Otázka:
Rád bych se zeptal, jaké jsou podmínky pro udělení svátosti křtu.
Jedná se o mého 5-ti měsíčního syna. Já i manželka jsme pokřtěni.
Neměli jsme však církevní svatbu. Je nutná církevní svatba?
Děkuji za odpověď.
Datum zveřejění: 9.4.2001
Otázka:
Otázka: Může nepokřtěný vstoupit do Božího království? (Zejména mi jde o nepokřtěné nevinné děti, které zemřou dříve, než se mohli narodit.)
Datum zveřejění: 7.4.2001
Otázka:
Prosím o odpoved na otazku, jak je to podle uceni katolicke cirkve se
spasou pro ty, kdo v Jezise neveri. Mirim tim predevsim na to, cim mi
casto moji znami argumentuji - zatracuje Buh dobre lidi, kteri v neho
neveri? Rikaji, ze v takoveho Boha by verit nemohli. Dekuji.
Datum zveřejění: 26.3.2001
Otázka:
V mém okolí došlo v poslední době k několika úmrtím. Moje příbuzná označuje podobné události osudem. Nevím, jak na to reagovat. Vím, že nám Bůh dal svobodnou vůli, ale jak může člověk svobodně rozhodnout o dopravní nehodě, kterou nezavinil? Nakolik je člověku určeno např. jakou smrtí zemře?
Ještě bych měla jeden dotaz. Moje spolubydlící na kolejích studuje horoskopy a přesvědčuje mě o tom, že slouží k lepšímu sebepoznání člověka. Myslím si, že člověk nemá právo vědět, co ho čeká, i když jsou někteří lidé schopni to určit. Ale v tomto případě jsem nebyla schopna odpovědět. Je možno horoskop použít k našemu sebepoznání?
Děkuji za odpověď!
Datum zveřejění: 22.3.2001
Otázka:
Mám dotaz, jestli je dobré, abych byla svýmu bráškovi za kmotru, je o 17 1/2 mladší než já.
Datum zveřejění: 18.3.2001
Otázka:
Kamaradum nedokazu vysvetlit, proc je na Velky patek a Popelecni stredu prisny
pust od masa? Proc zrovna maso?
A proc tam nepatri i ryby?
Dekuji za odpoved
Datum zveřejění: 7.3.2001
Otázka:
Zajímá mě jestli by se Bůh vtělil, kdyby se
člověk neprovinil.
Datum zveřejění: 23.2.2001
Otázka:
Lze obhájit nauku o pekle, popoípadi jakým biblickým veršem.
Dikuji.
Datum zveřejění: 21.2.2001
Otázka:
Prosím, je správné absolvovat vojenský vícvik?
Ježíš, oekl: miluj své nepoátele. Jak mohu zabíjet své bratry.
Mužete mi prosím, odpovidit? Dikuji